رسانه تخصصی روابط بین الملل

آیا ایران می‌تواند صادرات نفت را افزایش دهد؟

Diplomacyplus.ir/?p=4234
وبگاه «انرژی اینتلیجنس» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا در احیای توافق برجام،‌ به‌ بررسی این سوال پرداخت که آیا ایران می‌تواند صادرات نفت را افزایش دهد؟

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه انرژی اینتلجنس در یادداشت تازه خود به‌قلم «اولیور کلاوس» نوشت:  بازیگران بازار نفت به دلیل زمزمه پیشرفت در مذاکرات برای احیای توافق برجام، توانایی ایران برای افزایش صادرات نفت را به صفر می‌رسانند.

رهبران تهران و واشنگتن متن توافقی را که «جوزپ بورل» میانجی اتحادیه اروپا روی میز گذاشته و می‌تواند به ایران اجازه بازگشت به بازارهای جهانی نفت را بدهد، بررسی می‌کنند.

در زمان عرضه محدود و قیمت‌های بالا، بشکه‌های نفت ایرانی مورد استقبال اکثر مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. نتیجه نامشخص باقی می‌ماند. Energy Intelligence پتانسیل این کشور را برای افزایش سریع تولید و صادرات نفت خام تایید می‌کند.

بر اساس سناریوی پیشرفت، واحد تحقیقات و مشاوره اطلاعات انرژی، تولید ایران را در ماه دسامبر به 2.95 میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد. با فرض اینکه توافق در ماه آگوست منعقد شود، منجر به افزایش صادرات به ترتیب بین 1.25 تا 2 میلیون بشکه در روز می‌شود.

مشکل اصلی صادرات، زمانی خواهد بود که آمریکا پایبندی ایران به برجام و وعده‌های واشنگتن مبنی بر جریان آزاد نفت خود را تأیید کند و اینکه آیا بانک‌ها تمایل دارند کانال‌های پرداخت را دوباره برقرار کنند، یا نه.

ما تخمین می‌زنیم که اگر تحریم‌های خارج از برجام آمریکا، بازاری آشفته و نامطمئن را برای نفت خام ایران ایجاد کند، افزایش تولید ممکن است کم‌تر باشد. بر اساس سناریوی «پیشروی آهسته»، تولید ایران به 2.74 میلیون بشکه در روز و صادرات آن به حدود 1.04 میلیون بشکه در روز تا پایان سال افزایش می‌یابد. در صورت شکست مذاکرات، سناریوی «بدون توافق» کاهش صادرات را پیش‌بینی می‌کند، با فرض اینکه آمریکا کارزار تحریم‌های سنگین‌تری ایجاد می‌کند.

چنین نتیجه‌ای فروش نفت خام را برای این کشور دشوارتر می‌کند، حتی فروش به چین نیز کاهش می‌یابد. تحت چنین سناریویی، صادرات ایران ممکن است تا 500 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

به گفته یک مقام نفتی ایران، ایران در حال حاضر 2.5 تا 2.6 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند، در حالی که صادرات بین 600 تا 900 هزار بشکه در روز متغیر است. اما حتی تکنوکرات‌های خود ایران هم از این قضایا مطمئن نیستند زیرا فروش نفت خام اکنون توسط سپاه پاسداران قدرتمند اداره می‌شود.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط