رسانه تخصصی روابط بین الملل

آمریکا نمی‌تواند روابط روبه رشد ایران و چین را نادیده بگیرد

Diplomacyplus.ir/?p=948
نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به سفر وزیر امورخارجه ایران به چین در راستای تعمیق مشارکت راهبردی، تاکید کرد افزایش همکاری امنیتی چین و ایران تهدیدی جدی برای منافع امنیتی آمریکا است و واشنگتن دیگر نمی‌تواند روابط روبه رشد ایران و چین را نادیده بگیرد.

 نشریه فارن پالیسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «برادلی بومن» نوشت: واشنگتن ممکن است از خاورمیانه خسته شده باشد، اما پکن تازه شروع کرده است.

«حسین امیرعبداللهیان» -وزیر امور خارجه ایران- روز جمعه برای تعمیق «مشارکت راهبردی جامع» دو کشور که سال گذشته امضا کردند، به چین سفر خواهد کرد. افزایش همکاری امنیتی چین و ایران تهدیدی جدی برای منافع امنیتی آمریکا، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای عرب خلیج فارس است. برای رسیدگی به آن­ها، دولت بایدن اکنون باید چندین گام فوری بردارد.

«وانگ ونبین» -سخنگوی وزارت امور خارجه چین- روز سه‌شنبه ضمن تأیید سفر امیرعبداللهیان به چین، تاکید کرد: چین آماده همکاری با ایران برای تعمیق بیشتر مشارکت راهبردی جامع دو کشور است.

توافق راهبردی 25 ساله که پکن و تهران در مارس 2021 امضا کردند، مزایای بزرگی را برای دو دشمن آمریکا که در مخالفت با این کشور و حاکمیت قانون متحد شده‌اند، ارائه می­دهد. چین با ایجاد روابط با جمهوری اسلامی، ضمن تقویت جای پای خود در خاورمیانه، آمریکا را تضعیف و دسترسی به نفت و سایر کالاهای مهم ایران را تضمین می­کند. ایران میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در انرژی و زیرساخت­های چین را دریافت خواهد کرد که اثربخشی تحریم­های آمریکا علیه دولت این کشور را کاهش می­دهد.

با این حال، نادیده گرفتن پیامدهای امنیتی روابط چین و ایران اشتباه است.

همکاری نظامی چین و ایران یک نگرانی برای آینده نیست، این فاجعه هم اکنون در حال وقوع است.

خرید انرژی چین از جمهوری اسلامی و تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران حداقل دو اثر منفی امنیتی خواهد داشت که با گذشت زمان بدتر می­شود. اول اینکه، سرمایه‌گذاری چین محرک اقتصادی و درآمدی برای ایران خواهد بود. تهران بخش قابل توجهی از این درآمد اضافی را برای ساخت زرادخانه موشکی و پهپادهای خود، پیشبرد برنامه هسته­ای، صادرات تروریسم و ​​حمله به همسایگان خود استفاده خواهد کرد.

به طور گسترده‌تر، سرمایه‌گذاری اضافی چین به طور فزاینده­ای اثربخشی تحریم­های آمریکا علیه ایران را کاهش می­دهد. این امر باعث تشدید ناسازگاری ایران در هرگونه مذاکره در مورد برنامه هسته­ای این کشور خواهد شد. حمایت چین همچنین احتمال شکست دیپلماسی و اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط