رسانه تخصصی روابط بین الملل

توافق انرژی رژیم صهیونیستی و آذربایجان

Diplomacyplus.ir/?p=9998
پس از حمله حماس در ۷ اکتبر به فلسطین اشغالی و آغاز جنگ غزه، یک معامله انرژی پیشگامانه بین آذربایجان که یک کشور با اکثریت شیعه سکولار است و رژیم صهیونیستی انجام شد. شرکت دولتی سوکار آذربایجان متعهد شده است که در شمال میدان لویاتان واقع در دریای مدیترانه، عملیات اکتشاف را انجام دهد.

منبع: سیاق

پس از حمله حماس در ۷ اکتبر به فلسطین اشغالی و آغاز جنگ غزه، یک معامله انرژی پیشگامانه بین آذربایجان که یک کشور با اکثریت شیعه سکولار است و رژیم صهیونیستی انجام شد. شرکت دولتی سوکار آذربایجان متعهد شده است که در شمال میدان لویاتان واقع در دریای مدیترانه، عملیات اکتشاف را انجام دهد.

چندین بازیگر کلیدی، از جمله Ratio Energies و New Med of Israel، Eni ، BP، و به ویژه SOCAR آذربایجان، مجوزهایی را برای اکتشاف و توسعه ذخایر جدید گاز طبیعی در شرق مدیترانه، با تمرکز بر مناطق نزدیک یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی جهان، قراردادهایی را امضا کرده‌اند. برخلاف تمایل بعضی از دولت‌ها، این پروژه جایگاه انرژی رژیم صهیونیستی را در مدیترانه شرقی تقویت خواهد نمود.

هدف حماس به عنوان یک سازمان مسلح اسلامی مبارزه با صهییونیسم، تقویت نفوذ و ایدئولوژی ایران در منطقه و مقابله با عادی سازی روابط دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی است. حماس با ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه باعث افزایش قیمت نفت شد که این به نفع روسیه و ایران است.

حزب‌الله، سازمان مسلح شیعه لبنان که از طرف ایران حمایت می‌شود، از حمله موشکی گسترده علیه رژیم صهیونیستی خودداری کرده است. هرچند که در سراسر مرز رژیم صهیونیستی و لبنان درگیری وجود دارد؛ ولی تاکنون، حمله ای به میدان گازی فراساحلی لویاتان رژیم صهیونیستی روی نداده است.

علیرغم اکثریت شیعه در آذربایجان و روابط نزدیک با آنکارا، باکو و بیت المقدس از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، همواره روابط نزدیک داشته‌اند. آذربایجان محل زندگی یک جامعه باستانی یهودی است. دولت سکولار آذربایجان در سال ۲۰۲۲ سفارت خود را در تل آویو افتتاح کرده و روابط دیپلماتیک را با رژیم اشغالگر قدس تقویت نمود. منافع مشترک استراتژیک، انرژی، تجاری و سرمایه‌گذاری اساس این روابط را تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر آذربایجان تقریباً ۴۰ درصد از تقاضای نفت رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کند که یک جریان حیاتی برای تأمین انرژی خودروها و هواپیماها در فلسطین اشغالی است. اخیراً یک نفتکش آذری که به سمت بندر عسقلان رژیم صهیونیستی در حرکت بود، به دلیل شلیک موشک حماس به ایلات تغییر مسیر داد. تداوم تحویل انرژی بر اهمیت استراتژیک این مشارکت اثر دارد.

همکاری‌ها  فراتر از بخش انرژی است و بخش نظامی و صنعتی را هم شامل می‌شود. رژیم صهیونیستی یکی از تامین کنندگان عمده تسلیحات آذربایجان بوده و در عملیات آزادسازی قره باغ کوهستانی مشارکت داشته است. رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۱۹، ۷۰ درصد تسلیحات آذربایجان را تامین می‌کرد. تسلیحاتی که رژیم صهیونیستی در اختیار ارتش آذربایجان قرار داد شامل سیستم‌های پیشرفته مانند دفاع موشکی باراک ۸، هواپیماهای بدون سرنشین مانند هرمس و اوربیتر و همچنین موشک‌های بالستیک و پرسه زن بود. این گمان وجود دارد که آذربایجان پایگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی علیه ایران باشد.

اخیراً آژانس فضایی ملی آذربایجان از صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی خرید کرده است. بیش از ۱۰۰ شرکت رژیم صهیونیستی در آذربایجان در بخش‌هایی مانند کشاورزی، آموزش و پزشکی فعالیت می‌کنند. برنامه‌های آذربایجان برای صادرات گندم به رژیم اشغالگر قدس تا سال ۲۰۲۵ و تبادل سالانه دانشجویان آذری بر ماهیت چند وجهی این مشارکت استراتژیک دلالت دارند.

اعطای مجوز اکتشاف گاز به سوکار، شرکت دولتی نفت آذربایجان، صرفاً یک معامله تجاری نیست. این نماد همکاری پایدار و رو به رشد بین رژیم اشغالگر قدس و آذربایجان است. آذربایجان و رژیم صهیونیستی، ارمنستان و ایران را دشمن مشترک خود تعریف کرده‌اند و بر اساس آن همکاری می‌کنند. این همکاری برخلاف تمایل مسلمانانی است که با صهیونیسم مخالف‌اند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط