رسانه تخصصی روابط بین الملل

طوفان‌الاقصی؛ دو روی سکه برای روسیه،چین و آمریکا

Diplomacyplus.ir/?p=9928
رقابت جهانی که با درگیر کردن روسیه در اوکراین می‌رفت تا چین را نیز در تایوان درگیر کند، اما ناگهان ورق در ۷ اکتبر ورق بازی به سمت دیگری برگشت. طی ۳۹ روز اخیر تمام توجهات به سمت غزه بوده و  همگی می‌خواهند بدانند نتیجه جنگ مابین اسرائیل(رژیم‌صهیونیستی) و حماس چه خواهد شد.

نویسنده: سید محمد شفیعی دانش‌آموخته کارشناسی علوم‌سیاسی دانشگاه گیلان.

رقابت جهانی که با درگیر کردن روسیه در اوکراین می‌رفت تا چین را نیز در تایوان درگیر کند، اما ناگهان ورق در ۷ اکتبر ورق بازی به سمت دیگری برگشت. طی ۳۹ روز اخیر تمام توجهات به سمت غزه بوده و  همگی می‌خواهند بدانند نتیجه جنگ مابین اسرائیل(رژیم‌صهیونیستی) و حماس چه خواهد شد.

اما اجرای عملیات طوفان‌الاقصی برای روسیه دو وجه مثبت و منفی داشته که عبارتند از:

وجه مثبت: توجهات از سمت اوکراین به سمت فلسطین اشغالی منحرف شده و از لحاظ رسانه‌ای نیز فشارها را بر روی روسیه کاهش داده و حجم حمایت تسلیحاتی از اوکراین را با مشکل مواجه خواهد کرد و فرصتی برای تجدید نفس برای روس‌ها فراهم کرده است.

وجه منفی: روسیه در کنار چین از ابتدای جنگ بر علیه اسرائیل موضع گرفته( و لو اگر برای مقاصد سیاسی و تحت‌فشار گذاشتن و تضعیف مهم‌ترین عامل حفاظت از منافع آمریکا در خاورمیانه بوده باشد و نه برای دلسوزی برای مردم غزه) و این باعث عصبانیت اسرائیل از روسیه شده است.

اسرائیل از ابتدای جنگ اوکراین سعی داشته تا با رهیافتی میانه سبب عصبانیت روس‌ها نشود، اما بعد از  این اقدامات، فرصتی برای زلنسکی پیش آمده تا با نزدیکی به اسرائیل و راضی‌کردن نتانیاهو به آنچه غرب در اختیارش نگذاشت(سلاح‌های تهاجمی)، دست پیدا کند. به نوعی سرنوشت جنگ اوکراین نیز به جنگ اخیر در غزه گره خورده و باید دید نتانیاهو در این بحران به چه حرکتی دست خواهد زد.

هدفگذاری چین برای تایوان نیز به سال ۲۰۵۰ مربوط می‌شود و تلاش‌های آمریکا برای درگیر کردن آن در تایوان بی‌ثمر بوده، اما نتیجه جنگ  غزه می‌تواند بر اقدام چین نسبت به تایوان نیز اثر بگذارد و از سویی امنیت طرح یک‌کمربند_یک جاده را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و پیشبرد آن را به تاخیر انداخته و شاید چین را به فکر انتخاب مسیر جایگزین بیندازد(احتمالش کم است).

از سوی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نیز متاثر از طوفان‌الاقصی و جنگ اخیر خواهد بود. جمهوری‌خواهان که اعتراضات و نقد فراوانی نسبت به اقدامات بایدن در این مورد وارد کرده و وی را متهم به سازش با ایران و عدم اقدام قاطع میکنند.

در صورت عدم موفقیت آمریکا در جنگ غزه و ناکامی اسرائیل در آن، شرایط در اردوگاه دموکرات‌ها به بحرانی‌تر نقطه خود خواهد رسید و میدان را برای پیروزی بسیار راحت جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو فراهم خواهد کرد.

اما اگر شرایط برعکس شود شرایط برای دموکرات‌ها به سمت وضعیت سفید حرکت کرده و اندکی از فشارها کاسته خواهد شد.

از سمت دیگر خسارت شدید به اسرائیل به عنوان مطمئن‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه و حافظ منافع آن در منطقه، می‌تواند به بسیاری از برنامه‌های آمریکا که به کنترل از راه دور منطقه با استفاده از اسرائیل  مربوط بود را با مشکل همراه ساخته و ان را با مشکلات عدیده همراه سازد

به نوعی رقابت قدرت‌ها که در چارچوب تله چالش‌آفرینی در حال پیگیری بود و بنا بود تا روسیه را در خود غرق کند، فعلا غرب را به طور جدی در غزه درگیر ساخته و نتیجه نهایی جنگ می‌تواند به ادامه رقابت قدرت‌ها با یکدیگر فرم جدید دهد.

 

“انتشار نظرات کارشناسان به منظور تائید و یا عدم تائید آن ها از سوی دیپلماسی پلاس نیست.”

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط