رسانه تخصصی روابط بین الملل

غرب‌آسیای جدید و پیامدهای جهانی آن

Diplomacyplus.ir/?p=9736
شریه استیمسون در یادداشت تازه خود به‌قلم «متیو باروز» «رابرت منینگ» نوشت: به‌ندرت روندها با چنین سرعتی معکوس شده‌اند. تا شنبه گذشته، دریافتی آمریکا در مورد غرب‌آسیا شاهد الگویی از تنش‌زدایی و آشتی بود که سال‌ها آشفتگی و درگیری را خنثی کردند.

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه استیمسون در یادداشت تازه خود به‌قلم «متیو باروز» «رابرت منینگ» نوشت: به‌ندرت روندها با چنین سرعتی معکوس شده‌اند. تا شنبه گذشته، دریافتی آمریکا در مورد غرب‌آسیا شاهد الگویی از تنش‌زدایی و آشتی بود که سال‌ها آشفتگی و درگیری را خنثی کردند.

اکنون به نظر می‌رسد که درگیری اسرائیل(رژیم صهیونیستی)و فلسطین در جنگ غزه به کرانه باختری و جنوب لبنان نیز گسترش می‌یابد تا اینکه به‌زودی پایان یابد و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را با عواقبی برای آمریکا و جهان در بر گیرد.

اگر آمریکا مستقیم‌تر در جنگ دخالت کند، می‌تواند آنچه را که به‌عنوان تمایل دولت ترامپ و بایدن برای عقب‌نشینی از منطقه به نفع تمرکز بیشتر بر چین و با جنگ اوکراین، تلقی می‌شد، تغییر دهد.

حمله بی‌سابقه و برنامه‌ریزی‌شده حماس به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، خونین‌ترین قتل‌عام یهودیان از زمان هولوکاست بود.

روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با شش کشور عربی و تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان متوقف شد و واکنش‌های گسترده طرفداران فلسطین در منطقه و سراسر جهان اسلام، از جمله اندونزی، معضل اسرائیل را برجسته کرد.

با توجه به اینکه آمریکا در قلاب تداوم امنیت اروپا در برابر تجاوز روسیه و وعده کمک‌های نظامی و اقتصادی بیشتر برای جنگ اوکراین است، دولت از اولویت استراتژیک خود یعنی چین دور می‌شود و جنگ حماس احتمالاً شک و تردید فزاینده جمهوری خواهان را در مورد کمک بیشتر به اوکراین افزایش خواهد داد.

از نظر ژئوپلیتیکی، جنگ نشان‌دهنده همسویی غیررسمی بسیار بالای بین چین، روسیه (هیچکدام حمله حماس را محکوم نکرد) و ایران را روشن می‌کند که در صورت جنگ در اوکراین یا اقدامات نظامی قاطعانه چین در اطراف تایوان و دریاهای چین شرقی و جنوبی، می‌تواند آسیب‌پذیری‌های جدید آمریکا را تشدید کند و او را محتمل یک خطر جدی کند.

جنگ غزه ممکن است با صدای بلند در واشنگتن طنین‌انداز شود. جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز ‌برخلاف عملکرد بسیار تحسین‌شده آن در پیش‌بینی و ردیابی جنگ پوتین علیه اوکراین، گرفتار شد. شکست‌های اطلاعاتی آمریکا اغلب منجر به بودجه بیشتر برای جامعه اطلاعاتی گردیده و گمان آن‌ها نسبت به منطقه یک فکر تهی شده است.

تعداد آراء بایدن از نظر تاریخی پایین‌تر است و تحت‌فشار بیشتری قرار خواهد گرفت و شانس انتخاب مجدد او در سال ۲۰۲۴ را مختل خواهد کرد.

اگر ضد حمله اوکراین متوقف شود، بیشتر در کنگره ممکن است تعهد کاخ سفید به اوکراین را زیر سؤال ببرند. واشنگتن ممکن است کمک به اسرائیل و اوکراین را در مقابل یکدیگر قرار دهد.

به‌طور گسترده‌تر، جنگ و حمایت ایران از آن در حال تبدیل‌شدن به نقطه صحبت‌های پر سروصدا بین جمهوری خواهان است و ممکن است لفاظی‌های مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۴ را که ‌به‌دنبال به تصویر کشیدن بی‌کفایتی بایدن هستند، بیشتر کند.

ترامپ در حال حاضر بایدن را به دلیل نرمی نسبت به ایران مورد انتقاد قرار می‌دهد که طبق ادعایش به حمله حماس منجر شد.

باید توجه داشت که دنیای ما تغییر کرده است و اکنون در جهانی هستیم که در آن نه تنها دولت‌ها بلکه گروه‌های تروریستی، حلقه‌های مواد مخدر، فروشندگان اسلحه و جنایات سازمان‌یافته نیز اهمیت دارند. این دنیای چند بحرانی است که بازیگران زیادی در آن نقش دارند و باید محتاطانه‌تر عمل کنیم.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط