رسانه تخصصی روابط بین الملل

بن سلمان؛ دین‌ستیز یا سکولار؟

Diplomacyplus.ir/?p=9590
تغییرات زیادی که عربستان سعودی در رویکردهای خود به ویژه در عرصه فرهنگ در دوران قدرت بن‌­سلمان مشاهده می­‌کند، برای بسیاری گواهی بر فاصله گرفتن آشکار خاندان سلطنتی سعودی از آموزه‌­های اسلام است.

اکانت ایکس مجتهد، معارض مشهور سعودی در سلسله پست‌­هایی به شخصیت بن سلمان پرداخته و  اعلام می‌­کند که  تحلیل‌‌های او سطحی نبوده و تمام نکات مطرح شده بر اساس واقعیت‌­هایی از نزدیکان و اطرافیان بن سلمان می­‌باشد. مجتهد در پست اخیر خود به بیان نگاه بن‌­سلمان به دین اسلام پرداخته و بیان می‌کند: تفکر او نسبت به اسلام، آن گونه که از او گزارش شده، دارای روش­‌شناسی و برنامه­‌ای خاص است. او اسلام را یک مشکل بزرگ و خطر شخصی برای خود می‌­داند و به دلایل متعدد به صورت برنامه‌­ریزی شده، موضعی خصمانه نسبت به آن اتخاذ می­‌کند.

در ادامه مجتهد به این دلایل اشاره کرده است، از جمله اینکه بن‌­ سلمان اسلام را دلیلی بر عقب­‌ماندگی مردم مسلمان و به طور خاص عربستان می‌­داند. از این رو او تمام تلاش خود را برای انکار ارتباط آل سعود با اسلام به کار بست و به دنبال پیوند توسعه کشور با راهبردهای غیر اسلامی بوده است. همچنین او معتقد است که اسلام دلیلی بر قیام حاکمان می‌باشد، حتی اگر آن چیزی نباشد که اسلام سیاسی نامیده می‌شود. او در ادامه نوشته است: دلیل سوم این است که التزام جامعه به اسلام منجر به نمادی شدن علمای دین و تجمع مردم در اطراف آن‌ها می­‌شود و نمی­‌خواهد کسی در نمادگرایی و تبعیت با آن رقابت کند، حتی اگر این علما فعالیت سیاسی یا انتقادی نداشته باشند.

مجتهد پس از اشاره به این دلایل، به مواردی اشاره کرده است که بن‌­سلمان موفق به اسلام‌­زدایی در آن شده است:

  • شوق به زندان انداختن علما و مبلغان و هر فعالی که دارای روحیه دینی است، حتی اگر از گفتمان سیاسی دور باشد. همچنین کاهش فعالیت‌های تبلیغی و تربیتی از جمله آموزش قرآن.
  • تغییر برنامه‌­های درسی تعلیم و تربیت به منظور حذف هویت و تعلقات اسلامی و بی ­اطلاع نگاه داشتن مردم از دین، عبادات و اخلاق
  • صرف میلیاردها دلار برای برنامه­‌های سرگرمی خرابکارانه، ترویج فحشا و تشویق به انحراف به هر وسیله و با اختیارات و بودجه دولت
  • الغای کمیسیون امر به معروف و نهی از منکر (که در هر صورت فعالیت محدودی از آن باقی مانده بود) و سرکوب کسانی که سرکشی می‌­کنند، حتی اگر به خاطر خانه و خانواده‌­شان باشد.
  • تلاش عظیم سیاسی، رسانه­‌ای، فرهنگی و امنیتی برای فاصله گرفتن کشور از رابطه با اسلام به طور عام یا با رسالت وهابی به طور خاص
  • از کار انداختن نقش شورای علمای ارشد و نادیده گرفتن کامل آن­ها حتی در مواردی که مقامات قبی سعودی به آن­ها متوسل شده‌اند.  او مکررا به نزدیکان خود اعلام کرده که مشروعیت دولت دیگر نیازی به علما ندارد.
  • حمایت از نظام‌ها، فعالیت‌ها، احزاب و کشورهایی که از نظر مالی، رسانه‌ای و سیاسی با اسلام مبارزه می‌کنند، به‌ویژه در منطقه عربی
  • مبارزه با احزاب، گروه‌ها، گرایش‌ها و افرادی که در هر کجای دنیا دارای جهت‌گیری اسلامی هستند، توطئه علیه آن‌ها با نیروهای اسلام‌ستیز و تحریف تصویر آن­ها در رسانه‌ها تا حدی که چهره مردم تحت تعقیب را مانند مردم برمه و اویغورها مخدوش می‌کند.
  • عادی­‌سازی محرومیت مردم از شریعت با اعلام قوانین پایه مصوب دادستانی به عنوان جایگزینی برای حدود قانونی
  • استفاده از روش شوک برای از بین بردن حسادت و عقیده مذهبی مردم که در نهایت با هماهنگی مستقیم با دیوان، در خواننده‌ای که هنگام درآوردن شلوار نسبت به خدا و پیامبران فحاشی می‌کرد، تجسم یافت.
  • اجرای برنامه رسانه‌­ای و امنیتی برای رفع آخرین موانع روحی و روانی مسلمانان در خصوص هویت خود که موضع آن‌ها در قبال اسرائیل و صهیونیست هاست تا مقدمه‌ای برای رفع هویت، تعلق و حساسیت مسلمانان نسبت به دین آنان باشد.

عبدالحکیم بن­‌عبدالعزیز الدخیل نیز در ایکس خود به نقل از مقاله‌­ای در وال استریت ژورنال نوشت: محمد بن سلمان بر ترویج فرهنگ بازی‌­های ویدیویی تمرکز کرده تا توجه جوانان را منحرف کند و حس ملی­‌گرایی و هویت جدا از اسلام محافظه­‌کار را ایجاد کند.

تغییرات زیادی که عربستان سعودی در رویکردهای خود به ویژه در عرصه فرهنگ در دوران قدرت بن‌­سلمان مشاهده می­‌کند، برای بسیاری گواهی بر فاصله گرفتن آشکار خاندان سلطنتی سعودی از آموزه‌­های اسلام است. هر چند با نگاهی در طول تاریخ می­‌توان فهمید که اسلام و قرائت وهابی از آن، تا زمانی که از ارکان قدرت و تثبیت جایگاه حکام سعودی به حساب می‌­آمده، مورد احترام حاکمیت بوده و از آن استفاده می­‌شده است؛ اما شکاف میان وهابیت و آل­‌سعود در هیچ برهه تاریخی تا به امروز به این حد آشکار نبوده است.

منبع: سیاق

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط