رسانه تخصصی روابط بین الملل

انفعال مسکو در محاصره قره‌باغ و وضعیت وخیم این منطقه

Diplomacyplus.ir/?p=9524
وبگاه اوراسیا ریویو در گزارش تازه خود به‌قلم «گیورجی لومسادزی» عنوان کرد: باتوجه ‌به محاصره چندماهه آذربایجان که باعث کمبود مواد غذایی و سوخت و مانع عرضه به قره‌باغ کوهستانی می‌شود، بی‌میلی روسیه در مداخله برای باز کردن این محاصره، روابط بین ایروان و مسکو را تیره کرده است.

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اوراسیا ریویو در گزارش تازه خود به‌قلم «گیورجی لومسادزی» عنوان کرد: باتوجه ‌به محاصره چندماهه آذربایجان که باعث کمبود مواد غذایی و سوخت و مانع عرضه به قره‌باغ کوهستانی می‌شود، بی‌میلی روسیه در مداخله برای باز کردن این محاصره، روابط بین ایروان و مسکو را تیره کرده است.

روسیه مدت‌هاست که ضامن امنیت ارمنستان بوده است، اما «پاشینیان» -نخست‌وزیر ارمنستان- در مصاحبه‌ای گفت که وابستگی صرف به مسکو یک اشتباه استراتژیک است زیرا قدرت او نتوانسته است این کار را انجام دهد.

رسانه‌های روسی اظهارات پاشینیان را «لحنی غیرقابل‌قبول» توصیف کردند.

ارمنستان، سفیر خود را در پیمان سازمان امنیت جمعی ائتلاف امنیتی فراخواند.

علاوه بر این، ایروان تمرینات نظامی مشترک با آمریکا را در خاک خود به‌عنوان بخشی از آمادگی برای شرکت در مأموریت‌های بین‌المللی «حفظ صلح» اعلام کرد.

نیروهای حافظ صلح روسی که وظیفه اجرای آتش‌بس بین ایروان و باکو را بر عهده داشتند، برای جلوگیری از ایجاد پست‌های بازرسی در امتداد لاچین و توقف تردد کالا توسط آذربایجان، کاری انجام ندادند.

آذربایجان مدعی است که ارمنستان اولین نفر بود که شرایط آتش‌بس را نقض کرد و باکو باید در پاسخ به آن اقداماتی انجام دهد.

پیروزی باکو در آخرین جنگ بر سر منطقه ارمنی‌نشین که در داخل قلمرو بین‌المللی به رسمیت شناخته‌شده آذربایجان است، منطقه لاچین را به‌عنوان تنها راه ارتباطی با جهان خارج باقی گذاشت.

باکو با رد این گزارش‌ها مدعی شد که ارمنستان از این مسیر برای ارسال مهمات به قره‌باغ و برای خرابکاری، فشار و عملیات‌های تروریستی در آذربایجان برای اعمال صلاحیت خود بر این منطقه استفاده می‌کند، اما بستن این گذرگاه کلیدی منجر به افزایش تنش‌ها و کاهش فضای گفتگو بین طرفین درگیر شده است.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط