رسانه تخصصی روابط بین الملل

آمادگی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا

Diplomacyplus.ir/?p=9088
وبگاه «المانیتور» در مطلبی با اشاره به آمادگی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا، نوشت: اردوغان با کنار گذاشتن اعتراض کشورش به پیشنهاد سوئد برای پیوستن به این ائتلاف، مسیر خود را تغییر داد.

 

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه المانیتور در مطلبی به‌قلم «ازگی آکین» نوشت: کارشناسان به المانیتور گفتند که تلاش شگفت‌انگیز «رجب طیب اردوغان» -رئیس‌جمهور ترکیه- برای اصلاح طرح متوقف‌‌‌شده کشورش برای الحاق به اتحادیه اروپا ممکن است به پیشرفت‌هایی منجر شود.

اما رهبران اروپایی درنهایت با عقب‌نشینی دموکراتیک آنکارا منصرف خواهند شد.

در نشست ناتو روز دوشنبه در ویلنیوس، اردوغان با کنار گذاشتن اعتراض کشورش به پیشنهاد سوئد برای پیوستن به این ائتلاف، مسیر خود را تغییر داد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که استکهلم متعهد شد از تلاش‌ها برای احیای مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا، مدرن‌سازی معاهده اتحادیه گمرکی بین ترکیه و اتحادیه و اجازه سفر بدون روادید ترکیه به کشورهای عضو، «حمایت فعالانه» کند. سوئد نیز در یادداشتی هفت ماده‌ای وعده‌های دیگری به ترکیه داد.

با این حال، تعداد کمی از ناظران خوش‌بین هستند که تلاش‌های اردوغان ماهیت روابط بین آنکارا و بروکسل را تغییر می‌دهد، روابطی که در سال‌های گذشته به دلیل عقب‌نشینی دموکراتیک و سابقه حقوق بشر ترکیه به‌طور پیوسته بدتر شده است.

«سرهات گوونچ» -استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کادیر هاس استانبول- گفت که اردوغان با شروع سریع درخواست ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا، همه را غافلگیر کرد.

گوونچ به المانیتور گفت: «با این حال من فکر نمی‌کنم (دولت) آماده باشد تا به تحولی که نیاز به تلاش‌هایی در داخل دارد، پایبند باشد.»

او گفت که برای احیای مذاکرات عضویت، آنکارا باید چندین مرحله از جمله اصلاح قوانین ضد تروریسم خود را اجرا کند.

گوونچ گفت که چنین اقدامی از سوی دولت اردوغان بعید خواهد بود.

فرسایش حاکمیت قانون، حقوق اساسی و استقلال قوه قضاییه و همچنین سیاست‌های خارجی بحث‌برانگیز در مورد سوریه، لیبی و شرق مدیترانه، اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا اعلام کند که مذاکرات عضویت کامل ترکیه با این اتحادیه در سال ۲۰۱۸ به بن‌بست رسیده است.

اگرچه مقامات ترکیه پیش از انتخابات سراسری در ماه می به تعهد اردوغان به عضویت در اتحادیه اروپا گوش فرا دادند، اما برای کاهش نگرانی اتحادیه اروپا کاری انجام ندادند.

پس از دیدارهای اردوغان با «چارلز میشل» -رئیس شورای اروپا- و «اورسولا فون درلاین» -رئیس کمیسیون اروپا- در حاشیه نشست سران در اوایل این هفته، وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است پنجشنبه آینده درباره ترکیه ‌گفت‌و‌گو کنند.ژ

پس از دیدار با اردوغان، میشل اعلام کرد که به کمیسیون اروپا دستور داده است تا گزارشی را «به‌منظور پیشبرد راهبردی و آینده‌نگر» ارائه کند.

درزمانی که کشورهای اتحادیه اروپا درخواست‌های ویزای شهروندان ترکیه را به دلیل افزایش درخواست‌های پناهندگی از ترکیه رد می‌کنند، سفر بدون ویزا دورنمای بلندی به نظر می‌رسد.

با این حال، مسیر آنکارا به سمت اتحادیه‌های گمرکی به‌روز‌‌‌شده نیز چندان هموار نیست.

به گفته سینان اولگن، دیپلمات سابق ترکیه و عضو ارشد کارنگی اروپا در بروکسل، آنکارا برای دستیابی به هرگونه پیشرفت در مذاکرات با اتحادیه اروپا در مورد ویزا، آزادسازی، اتحادیه گمرکی یا مذاکرات عضویت کامل باید حاکمیت قانون و سایر معیارهای دموکراتیک اساسی را که ترکیه در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان نامزد رسمی نامزد شد، احیا کند.

اولگن گفت: «انتظار هیچ پیشرفت غیرمعامله‌ای در روابط ترکیه با اتحادیه اروپا بدون حل‌وفصل روند جاری در شورای اروپا، واقع‌بینانه نیست.

هزاران نفر در ترکیه، از جمله صدها روزنامه‌نگار، در یک دهه گذشته با محاکمه مواجه شده و به دلیل ابراز مخالفت زندانی شده‌اند.»

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط