رسانه تخصصی روابط بین الملل

چرا هند به‌دنبال آشتی با ایران است؟

Diplomacyplus.ir/?p=9021
شبکه خبری «آروتز شوا» در یادداشت تازه خود با اشاره به عادی سازی روابط متحدان اسرائیل با ایران، به بررسی این سوال پرداخت که چرا هند به دنبال آشتی با ایران است؟

به‌ گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری آروتز شوا در یادداشت تازه خود به‌قلم « ایوب کارا» نوشت: پس از عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با ایران، اکنون به نظر می‌رسد که یکی دیگر از متحدان اسرائیل، هند، نیز به این سمت می‌رود.

ایران و هند به‌تازگی توافق کرده‌اند که کمیته مشترکی را برای بحث در مورد همکاری های بیشتر در بخش کشاورزی تشکیل دهند. انتظار می‌رود این کمیته در سه ماه آینده تشکیل شود.

این خبر پس از آن منتشر شد که پیش از این گزارش شده بود که هند، امارات، بحرین، قطر، پاکستان و عراق با جمهوری اسلامی ایران ائتلاف دریایی مشترکی را تشکیل خواهند داد و بدین ترتیب نشان می‌دهد که هند تنها با تهران برای تجارت متحد نمی‌شود، بلکه در مورد مسائل امنیتی نیز متحد می‌شود.

هند در حال حاضر روابط تجاری قوی با ایران دارد. هند به ایران برنج، چای، شکر، دارو و برخی اقلام دیگر صادر می‌کند.

اگرچه هند در حال حاضر از واردات نفت ایران خودداری می‌کند، اما با افزایش تقاضا برای نفت بیشتر در هند، این کشور می‌تواند در آینده واردات نفت ایران را آغاز کند. آن‌ها در حال حاضر نفت روسیه را با وجود تحریم‌های آمریکا وارد می‌کنند.

آوریل گذشته اولین رایزنی سه‌جانبه بین ارمنستان، ایران و هند برگزار شد. بسیاری از تحلیلگران ادعا می‌کنند که تلاش ایران برای تشکیل چنین اتحاد سه‌جانبه‌ای با هدف ایجاد توازن بین اتحاد استراتژیک آذربایجان با پاکستان و ترکیه در منطقه قفقاز است.

با این وجود، هند در حال حاضر نقش کلیدی در کریدور خلیج‌فارس-دریای سیاه ایران و بندر چابهار ایفا می‌کند که نشان‌دهنده پل ترانزیتی و تجاری بین ایران، هند و ارمنستان است. هر دوی این نهادها کاملاً در تضاد با کریدور زنگزور آذربایجان قرار دارند که ایران تمام تلاش خود را برای تضعیف آن انجام می‌دهد.

از منظر اسرائیل، این یک تحول نگران‌کننده است، زیرا به این معنی است که دولت یهود در تلاش برای مبارزه با آخوندها در تهران در کنار آذربایجان و ترکیه به تنهایی ایستاده است.

آخوندها به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شوند. با این حال، جامعه ملل به جای همبستگی با اسرائیل در برابر این تهدید، ترجیح می‌دهند تجارت و سایر اشکال تجارت با آخوندهای تهران را انجام دهند. دولت بایدن با ملاها مماشات می‌کند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط