رسانه تخصصی روابط بین الملل

گزینه‌های پیش‌روی بنیامین نتانیاهو

Diplomacyplus.ir/?p=10623
روزنامه هاآرتص درباره آینده بنیامین نتانیاهو می‌گوید که او جز سه راه آینده دیگری ندارد: یا باید تن به معامله بر سر آزادی گروگان‌ها بدهد، یا تصمیمش برای حمله به رفح را تا انتها پی بگیرد یا این که وعده‌های توخالی خود را به سیاق همین چند وقت اخیر ادامه دهد.

با این که قرار است یک هیئت اسرائیلی برای مذاکره بر سر توافق بر سر آتش‌بس به ازای گروگان‌ها به پاریس برود، اما مخالفت‌های داخلی با نتانیاهو و ناسازگاری حماس به این معناست که ویلیام برنز رئیس سیا کار دشواری برای نجات اسرائیل پیش‌روی خود خواهد داشت.

انتظار می‌رود در چند روز آینده نشستی در پاریس برای رسیدن به توافق بر سر آزادی گروگان‌ها قبل از آغاز ماه رمضان برگزار شود- که سومین نشست در این زمینه در کمتر از یک ماه اخیر خواهد بود. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که به انجام رسیده، این دور از مذاکرات پیش از نشست چهارجانبه مقامات و مسئولان اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، مصر و قطر در پاریس آغاز و در قاهره ادامه خواهد یافت.

پیش‌بینی‌های انجام شده در مورد این نشست برنامه‌ریزی‌شده این بار کمی خوش‌بینانه‌تر است، اگرچه هنوز مشخص نیست که چه میزان از این امر ناشی از پیشرفت واقعی در کاهش شکاف‌های مواضع طرفین است و چه‌قدر از آن ناشی از درک این واقعیت ناامیدکننده که عدم موفقیت در دستیابی به توافق، سرنوشت اسرای طرفین را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

شخصیت کلیدی این ابتکار جدید مدیر سیا ویلیام برنز است. واشنگتن در حال اعمال فشار بر مصر- و بیشتر از آن قطر- است که با دادن هشدارهای قاطعانه به رهبری حماس- در نوار غزه و دوحه- این گروه را ترغیب کنند که در خواسته‌هایش تا حدودی انعطاف‌پذیرتر باشد. تاکنون میانجی‌ها در زمینه حل و فصل صداهای مختلف در رهبری حماس مشکل داشته‌اند. به هر حال ارتباط بین محل اختفای یحیی سینوار رهبر حماس در غزه با دنیای خارج دشوار، بی‌ثبات، غیرمستقیم و متناوب است. به خصوص که بدون دخالت سینوار، دستیابی به توافق دشوار است، به ویژه به این دلیل که رهبری خارجی نمی‌تواند به اندازه رهبران محلی که بار جنگ را بر دوش دارند، مصمم به نظر برسد.

در عین حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که دولت بایدن این روزها در مورد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با لحنی صحبت می‌کند که تاکنون مشابه آن در واشنگتن شنیده نشده است- و این حتی زمانی را نیز شامل می‌شود که نتانیاهو در نشست مشترک کنگره در سال ۲۰۱۵ بالای سر پرزیدنت باراک اوباما ایستاده بود و درخواست حمله به توافق هسته‌ای ایران را داشت. البته بایدن بیشتر از سلف خود در کاخ سفید حامی اسرائیل است. اما به وضوح مشخص است که واشنگتن صبر خود را درباره مواضع و اظهارات و ماجراجویی‌های نتانیاهو از دست داده است. هم‌چنین به نظر می‌رسد که میزان حمایت بین‌المللی از اسرائیل مورد تردید قرار گرفته است.

آمریکایی‌ها امیدوارند که آتش‌بس در غزه باعث شود حزب‌الله نیز به نوعی از آن پیروی کند. در یک سناریوی خوش‌بینانه، توقف در جریان جنگ امکان تنظیم توافقی را فراهم می‌کند که نیروهای حزب‌الله را از مرزها دور کند. به هر حال حزب‌الله می‌گوید که قبل از آتش‌بس در غزه گفت‌وگو و توافقی وجود نخواهد داشت…

سه گزینه نتانیاهو

برای نتانیاهو رسیدن به توافق برای آزادی گروگان‌ها در آینده نزدیک یکی از سه گزینه‌ای است که پیش‌روی خود می‌بیند. اما حتی اگر حماس تقاضاهایی را که مطرح کرده کاهش دهد، باز هم حصول به چنین توافقی مستلزم امتیازاتی از قبیل آزادی صدها اسیر فلسطینی است که از نظر اسرائیل چندان آسان نیست.سناریوی دومی که نتانیاهو می‌تواند دنبال کند، احتمال ادامه جنگ در ماه رمضان است که می‌تواند شامل حمله ارتش اسرائیل به رفح نیز باشد.

طبق سناریوی سوم نیز همه‌چیز همان‌طور که تاکنون جریان داشته، ادامه خواهد یافت: نتانیاهو به تحریک دولت بایدن ادامه خواهد داد، به وعده «پیروزی کامل» ادامه خواهد داد، از صحبت درباره توافق آزادی گروگان‌ها طفره خواهد رفت و احتمالا با حزب وحدت ملی بنی گانتز نیز مخالفت خواهد کرد. با این حال به گفته منابع دولتی این احتمال هم وجود دارد که نتانیاهو در نهایت تصمیم بگیرد همه را غافلگیر کند و به سمت دیگری برود. به هر حال ایالات متحده و عربستان سعودی تلاش زیادی برای پیشبرد یک توافق منطقه‌ای انجام می‌دهند [که اگر به نتیجه برسد] به عنوان افتخار سیاست خارجی دولت بایدن در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر معرفی خواهد شد.

منبع: شفقنا

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط