رسانه تخصصی روابط بین الملل

پیام معنادار حزب الله لبنان به دستگاه جاسوسی تل آویو

Diplomacyplus.ir/?p=10451
حزب الله لبنان طی روزهای گذشته حملات پهپادی و موشکی خود را در جبهه شمالی افزایش داده است و به تازگی وال استریت ژورنال نیز به نقل از مسئولان صهیونیست نوشته است که ارتش اسرائیل بیش از ۱۰۰ هزار نظامی در مرزهای مشترک با لبنان مستقر کرده است. 

 جنگ غزه و تحولات مرتبط با آن اگرچه روی زمین جریان دارد،  اما بخش دیگری از تحولات جنگ غزه مرتبط با جنگ روانی است که طرفین مختلف این نبرد را درگیر خود ساخته است. اعتراضات بزرگ جهانی در شهرهای مختلف جهان از اروپا  تا آمریکا در حمایت از غزه و محکومیت نسل کشی توسط رژیم صهیونیستی نشان داد که اسرائیل برخلاف تصور اولیه رهبران تل آویو اما در جنگ روانی شکست سنگین خورده است و افکارعمومی جهانی این روزها به شدت علیه صهیونیست‌ها بسیج شده است. مخالفت با جنگ و نسل کشی  در غزه حتی به خود تل آویو هم رسیده است و بسیاری از شهروندان صهیونیستی اکنون خواستار توقف جنگ و مذاکره با حماس هستند. از سوی دیگر در جبهه شمال نیز تحولات برخلاف میل اسرائیل به پیش می رود و بسیاری  از صهیونیست‌ها اکنون نگران وارد شدن به یک جنگ سخت با حزب  الله پس از جنگ در غزه هستند.

نگرانی صهیونیست‌ها از جنگ  تمام عیار در جنوب لبنان

 حزب الله لبنان طی روزهای گذشته حملات پهپادی و موشکی خود را در جبهه شمالی افزایش داده است و به تازگی وال استریت ژورنال نیز به نقل از مسئولان صهیونیست نوشته است که ارتش اسرائیل بیش از ۱۰۰ هزار نظامی در مرزهای مشترک با لبنان مستقر کرده است. پیش از این نیز رسانه های عبری زبان با اذعان به قدرت حزب الله لبنان در جبهه شمالی گزارش داده بودند که حزب الله سیستم اطلاعاتی اسرائیل را در شمال به عصر حجر بازگردانده است. «کوبی میروم» خبرنگار شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که حزب‌الله دستاوردهای زیادی را در افکار عمومی داشته است، از جمله اینکه ۷۰ هزار شهرک‌نشین از منازل خود در نوار شمالی خارج شده و صدها هزار نفر دیگر همچنان در معرض تهدید حملات موشکی حزب‌الله قرار دارند.

ترس و هشدار از رویارویی با حزب الله به همراه تخلیه شهرک های شمالی مناطق اشغالی بارزترین نشانه‌ای است که موفقیت حزب الله در جنگ روانی علیه صهیونیست‌ها را ثابت می کند. در واقع حزب  الله با موفقیت در جنگ روانی توانسته به بازدارندگی مورد نظر در برابر اشغالگران صهیونست دست یابد،  تا آن جا که بسیاری از کارشناسان عبری زبان در تل آویو رویارویی ارتش اسرائیل با حزب الله را به زیان خود اسرئیل می دانند و نسبت به وارد شدن به جنگ تمام عیار با جنوب  لبنان هشدار می دهند.

دو هفته پیش نیز،  «مئیر شتریت»، وزیر سابق کابینه رژیم صهیونیستی گفته بود که اگر جنگی با لبنان آغاز شود، موشک‌های حزب‌الله تنها به «کریات شمونه» نخواهند رسید، بلکه به «تل‌آویو»، «دیمونا» و هر نقطه‌ای در عمق «اسرائیل» خواهند رسید. این مقام سابق رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی که با شبکه ماهواره‌ای عبری‌زبان «کان» درباره پیچیدگی‌های شرایط در مرزهای فلسطین با لبنان داشت، به اهمیت زرادخانه موشکی حزب‌الله لبنان اعتراف کرد و گفت: حزب‌الله موشک‌های دوربرد و نقطه‌زنی دارد که با سیستم «جی‌پی‌اس» کار می‌کنند و این مساله خطرناک‌تر است.

پیش از آن نیز پژوهشکده «آلما» رژیم صهیونیستی اعلام کرد که روند پیشرفت حزب‌الله و تجهیز آن به سامانه‌های سلاح‌های نقطه‌زن قطعی، روشمند و بسیار سریع است. روزنامه عبری‌زبان هاآرتص نیز نوشت که استفاده حزب‌الله از موشک‌های ضد تانک و بکارگیری آنها به‌عنوان سلاحی تک‌تیرانداز، اقدامی بی‌سابقه در اراضی اشغالی و چه بسا در جهان است.

پیام معنا دار به دستگاه جاسوسی تل آویو

روز گذشته نیز مقاومت اسلامی لبنان طی گزارشی صحنه هایی از عملیات هدف قرار دادن گنبد جاسوسی در پایگاه نظامی «جل العلام» وابسته به ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل را منتشر کرد. در مستندِ هدف گیری که توسط مقاومت اسلامی لبنان منتشر شده، آمده است که این عملیات با استفاده از موشک قابل هدایت ویژه انجام شده است. در این زمینه، اطلاعات المیادین حاکی است که موشکی که توسط مقاومت رونمایی شده است، قادر به اصابت به اهداف نامرئی و ارائه مختصاتی می باشد که ممکن است توسط پهپادها قابل شناسایی نباشد.

حزب‌الله لبنان گفته مقر دستگاه‌های جاسوسی رژیم اسرائیل را در پایگاه «زرعیت» واقع در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داده است و هدف گیری این پایگاه توسط حزب الله نشان می‌دهد که در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار، حتی دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی از موشک‌های حزب الله  لبنان در امان نخواهد بود.

جزئیات جدید موشک هدایت شونده حزب الله

درباره ویژگی‌های موشک مورد استفاده شده حزب الله علیه دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی، اطلاعات نشان می‌دهد که بدنه موشک توخالی و دارای یک سر حامل مواد منفجره است و این امر توانایی نفوذ بالای آن را تضمین می‌کند. سر انفجاری این موشک مانند موشک کورنت قابل اصلاح است. در همین حال این موشک در مانورهای زمینی و به هنگام عملیات درگیری قابل استفاده است. براساس گزارش المیادین، این موشک را می‌توان از یک سکوی ثابت، یا از یک موشک انداز متحرک و همچنین از یک پهپاد ویژه پرتاب کرد، ضمن آنکه این موشک از طریق هدایت تلویزیونی کار می‌کند و می‌توان آن را با لیزر هدایت نمود.

اطلاعات المیادین در خصوص فیلمبرداری از موشک و مستندسازی روند پرتاب آن و عبور از دیوار حائل و اصابت به هدف نشان داد که دوربین بخشی از فرآیند کنترل موشکی بود که به سمت پایگاه صهیونیستی «جل العلام» شلیک شد. شبکه المیادین با تاکید بر اینکه این موشک از طریق هدایت تلویزیونی به اهداف اصابت می کند و دوربین بخشی از ساختار آن است، اشاره کرد: این سامانه موشکی با هدایت تلویزیونی تعدادی از نقاط متصل به خلیج لیمان و شلومی را شناسایی و هدف قرار داده است.

 کارشناسان نظامی از جمله نظامیان رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی درباره ویدیوی منتشر شده اظهار نظر کردند و به گمان آنها این موشک متعلق به خانواده موشک‌های «الماس» ایرانی یا موشک‌های مشابه آن‌ که توسط مقاومت اسلامی برای مقابله با موشک های «اسپایک» رژیم اسرائیل ساخته شده اند، است. با توجه به آنچه در تعدادی از وب سایت ها و صفحات مربوط به امور نظامی ذکر شده است، تصمیم ساخت این موشک ها در دهه گذشته اتخاذ شده است به ویژه اینکه چندین نسل از آنها در چندین نوع و چند اندازه، طراحی و ساخته شده اند. برخورداری از کلاهک حامل ماده منفجره به حجم ۱.۵ تا ۱۵ کیلوگرم، دستگاه ارتباطی و هدایت (لیزر – بی سیم – تلویزیون / مجزا – متصل به سکوی پرتاب) و دستگاه نظارت (الکترواپتیکی و حرارتی) و بُرد از ۵ تا ۱۵ کیلومتر از ویژگی های این موشک است. «عباس فنیش» تحلیلگر لبنانی شبکه المیادین گفت که رویکرد مقاومت لبنان بر اساس نیاز میدانی، از عملیات «مؤثر از نظر کمی» بسوی عملیات‌های «موثر از نظر کیفی» در حال تغییر است.

اعتراف به موفقیت سید حسن نصرالله در جنگ  روانی

«رون شلایفر» کارشناس و متخصص جنگ روانی که پیشتر منصب معاونت ریاست بخش رسانه‌ای دانشکده «یهودا و سامره» (کرانه باختری) را به‌عهده داشته و استاد دانشگاه «بار ایلان» رژیم صهیونیستی بوده است، در زمینه مهارت حزب‌الله و سید حسن نصرالله در جنگ روانی به هاآرتص می‌گوید: «به‌لطف نصرالله ما فهمیدیم که جنگ روانی مهم است و در جنگ تنها خمپاره و حملات هوایی سرنوشت‌ساز نیست. دبیرکل حزب‌الله روی این جنگ علیه اسرائیل متمرکز شده است. اندیشه اساسی در جنگ روانی این است؛ “اگر قادر نیستی بر تفنگ دشمنت تأثیر بگذاری باید بر انگشتی که روی ماشه قرار می‌گیرد، تأثیر بگذاری.”، در این مسئله نصرالله استاد است.» وی گفته است: «بزرگترین فجایع این است که ما جهان عرب را عقب‌مانده می‌دانیم اما ما سخت در اشتباهیم، جهان عرب پر از رسانه‌های ارتباطی است و جنگ روانی بعد دیگری است که جنگ به آن نیاز دارد.»/ الوقت

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط