رسانه تخصصی روابط بین الملل

گزینه‌های نظامی آمریکا برای تهدید هسته‌ای ایران

Diplomacyplus.ir/?p=9040
نشریه «جروزالم پست» در مصاحبه‌ای با رییس مرکزی نیروی هوایی آمریکا در قطر، درباره گزینه‌های نظامی آمریکا برای تهدید هسته‌ای ایران پرسید.

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در یادداشتی به‌قلم «یونا جرمی باب» نوشت: اسرائیل(رژیم صهیونیستی)همچنین به‌طور مرتب در صدد است که برنامه هسته‌ای ایران را اندازه‌گیری کند که در صورت نیاز به مقابله با این تهدید آمریکا چقدر از اورشلیم با حملات پیشگیرانه حمایت می‌کند.

روزنامه جروزالم پست از باند مرکزی نیروی هوایی آمریکا (در قطر) پرسید که باوجود ساخت تأسیسات هسته‌ای جدید، عمیق و زیرزمینی در نطنز، آیا ارتش آمریکا همچنان می‌تواند به‌طور بالقوه با تهدید جمهوری اسلامی مقابله کند؟

گرینکویچ گفت: «می‌توانید فرض کنید که ما بسیار نزدیک به تأسیسات ایران در آنجا نگاه می‌کنیم، به ارزیابی خود از معنای آن، استفاده ایران از آن و گزینه‌هایی که ممکن است برای آن امکانات داشته باشیم، ادامه می‌دهیم».

به‌‌رغم توانایی‌های چشمگیر ارتش آمریکا، گرینکویچ در مورد این احتمال که بازدارندگی از واشنگتن کار نمی‌کند، مورد سؤال قرار گرفت.

به‌عنوان‌مثال، به‌رغم تهدیدها و توانایی‌های آمریکا، تهران در دو سال گذشته موفق شده برنامه هسته‌ای خود را به سمت غنی‌سازی مقادیر قابل‌توجهی اورانیوم تا سطح بسیار بالای ۶۰ درصد و همچنین داشتن مقادیر کافی اورانیوم غنی‌شده برای حدوداً هفت بمب هسته‌ای پیش ببرد، اگر ایران تصمیم بگیرد از آستانه هسته‌ای عبور کند.

زمانی که من در مورد بازدارندگی ایران صحبت می‌کنم، به دلیل موضع آمریکا در منطقه، چندین چیز متفاوت است که ما تلاش می‌کنیم مانع آن‌ها شویم. ما مطمئناً در تلاشیم تا از حملات علیه خود یا هر یک از شرکای منطقه‌ای خود جلوگیری کنیم.»

گرینکویچ افزود: «تداخل چند چیز در رابطه با حملات ایران به ما وجود دارد» و تصریح کرد که اکنون آمریکا «در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که ایرانی‌ها متوجه این موضوع می‌شوند. همان‌طور که قبلاً نیز در منطقه اتفاق افتاد، هنوز هم می‌توانیم آن نیروها را خیلی سریع به عقب برگردانیم.»

وی افزود: «وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم که ایران متوجه می‌شود ما می‌توانیم به‌سرعت نیروها را برای پاسخ به هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی وارد اینجا کنیم.

گزینه‌های زیادی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای روی میز وجود دارد.

وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم که گزینه‌های نظامی به‌خوبی اندیشیده شده و قوی هستند.»

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط