رسانه تخصصی روابط بین الملل

چرا غرب باید برجام را کنار بگذارد؟

Diplomacyplus.ir/?p=3447
نیویوروپ در یادداشت اخیر خود به‌قلم «جولیو ترزی» نوشت:مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران به بن‌بست کامل رسیده است.

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌نیویوروپ در یادداشت اخیر خود به‌قلم «جولیو ترزی» نوشت:مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران به بن‌بست کامل رسیده است.

پس از 15 ماه رفت و برگشت، ایران از امضای هرگونه توافقی که شامل خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی نباشد، خودداری می‌کند.

در همین حال، ایران از این فرصت استفاده می‌کند تا هرچه بیشتر به توسعه قابلیت تسلیحات هسته‌ای نزدیک‌تر شود تا بتواند امتیازات بیشتری از غرب بگیرد.

به نظر می‌رسد آلمان، فرانسه، بریتانیا و آمریکا هم پس از تصویب پیش‌نویس قطعنامه رسمی برای سرزنش ایران به دلیل عدم پاسخگویی به سوالات قدیمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ردیابی اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای ثبت‌نشده، متوجه ناامیدکننده بودن اوضاع شده‌اند.

به جای ادامه فشار برای توافقی که در عمل غیرقابل اجرا باشد و هیچ یک از طرفین حتی نمی‌توانند با آن موافقت کنند، زمان آن فرا رسیده است که تعهدات ژئوپلیتیکی خود را در اولویت قرار دهیم و مذاکرات را تا زمانی که تهران آماده تبدیل شدن به یک عضو مسئول جامعه بین‌المللی شود، کنار بگذاریم.

اکنون باید روشن باشد که هیچ دیپلماسی نرمی ایران را متقاعد نمی‌کند تا برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که عمداً تلاش کنیم تا آن‌ها را از منابعی که برای پیشبرد آن برنامه و سایر فعالیت‌های مخرب غیر هسته‌ای آن‌ها در یک بازه زمانی قریب‌الوقوع نیاز دارند، محروم کنیم.

نکته مهم این است که زمان تعیین‌شده در بندهای غروب در توافقنامه اصلی که پایانی بر محدودیت‌ برنامه هسته‌ای ایران مشخص کرده بود، رو به پایان است و قرار است طی چند سال آینده به تدریج برداشته شود.

مکانیسم تحریم‌های فوری تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در سال 2025 منقضی می‌شود. توافق احیاشده قرار است این جدول زمانی خطرناک را حفظ کند و به ایران مسیری کوتاه، روشن و قانونی برای رسیدن به بمب هسته‌ای نشان دهد.

حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌هایی که به سرعت برای مجازات مسکو ایجاد شده، به این معناست که پوتین به شدت به دنبال متحد است. جمهوری اسلامی که حکومت پوتین را شریک راحتی می‌داند، در صورت برچیده شدن تحریم‌های خود، آماده تجارت با روسیه است. لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در این برهه تنها به نفع پوتین است و فشار بر اقتصاد روسیه را کاهش می‌دهد، زیرا کرملین به دنبال استفاده از ایران به‌عنوان مرکز فرار از تحریم‌هاست.

در این میان، تا زمانی که ما به این مذاکرات حل‌نشدنی متعهد باشیم، مردم بی‌گناه همچنان رنج خواهند برد. حدود 22 شهروند دوتابعیتی، از جمله 15 اروپایی، با نقض کامل قوانین بین‌المللی، در زندان‌های ایران در اسارت هستند. این افراد قبل از اینکه برای مدت طولانی در انزوا، شکنجه و گرسنگی بمانند، تحت محاکمه‌های تحقیرآمیز قرار گرفته‌اند. یک سال دیپلماسی نرم هیچ کمکی به بهبود وضعیت آن‌ها نکرده است.

به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد نظامی جمهوری اسلامی که فقط در برابر رهبر انقلاب پاسخگو است و دارای نفوذ بسیار زیادی بر زندگی سیاسی و اقتصادی ایران است، حذف سپاه از فهرست، اولویت اصلی تهران است. اما قدرت‌های جهانی از نفوذ شرورانه‌ای که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هم از نظر ظلم داخلی و هم از نظر دخالت خارجی دارد، آگاه هستند. واشنگتن، لندن و بروکسل نسبت به حذف نام سپاه پاسداران از لیست محتاط هستند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط