رسانه تخصصی روابط بین الملل

چرا زلنسکی سیاست ایران‌هراسی را در پیش گرفته است؟

Diplomacyplus.ir/?p=8700
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه رئیس‌جمهور اوکراین جا پای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گذاشته و راهبرد ایران‌هراسی را در پیش گرفته است، گفت: اوکراینی‌ها با دامن زدن به ایران‌هراسی تلاش می‌کنند همچنان کمک مالی و تسلیحاتی از غرب دریافت کنند.

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مجلس اوکراین هفته پیش طرحی را که گفته می‌شود هدف آن اعمال تحریم‌های   50ساله علیه ایران است، تصویب کرد. این طرح که پیشنهاد آن از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد شده بود، با 328 رأی موافق تصویب شد.

زلنسکی پیش از تصویب این طرح با تکیه بر ادعاهایی که صحت آنها بارها از سوی ایران رد شده و مستنداتی در تأیید آنها ارائه نشده است، در مصاحبه ای سخنرانی‌ای خطاب به مردم ایران ارائه کرد.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مطرح شدن موضوع تحریم ایران از سوی رئیس جمهور اوکراین به «راهبرد معاصر» گفت: اوکراینی ها مدعی هستند ایران به روسیه پهپاد صادر و بر ادعای واهی خود پافشاری می کنند، در حالی که نه تنها جمهوری اسلامی، بلکه روسیه نیز بارها ادعای مطرح شده به‌وسیله سران اوکراینی را تکذیب کرده اند.

وی افزود: با اینکه برای اثبات این موضوع جلساتی برگزار شده است، اما شواهد نشان می دهد نماینده اوکراین یا در جلسه حاضر نشده یا در زمان حضور، مدرک مستندی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده است. طبعاً ادعاهای مطرح شده از سوی اوکراین علیه ایران راستی آزمایی نشده و بی اساس و بدون استناد به مدارک معتبر است.

کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: اگر سران اوکراینی مدارکی علیه ایران داشته باشند بدون کمترین تردید و معطلی منتشر می کنند. با وجود این، ایران بارها اعلام کرده است همکاری های نظامی و دفاعی با روسیه دارد؛ ضمن اینکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز تأکید کرده است در مقطعی تعدادی پهپاد به روسیه داده شده، اما اینکه ایران دخالتی در جنگ علیه اوکراین داشته باشد، ادعایی بیش نیست.

ابوالفتح با بیان شباهت های رفتاری ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: به نظر می‌آید زلنسکی جا پای نتانیاهو گذاشته است. راهبرد رژیم صهیونیستی بیش از چهار دهه گذشته بر جلب حمایت آمریکا و اروپا اعم از حمایت سیاسی یا نظامی حمله به ایران و ایران هراسی بوده است.

وی افزود: صهیونیست‌ها کوشیده اند همواره ایران را در منظر بین الملل کشوری شرور معرفی کنند تا از این محل بتوانند علاوه بر دریافت سلاح و کمک نظامی، اقدامات نقض حقوق بشر و دموکراسی که مرتکب می شوند، به بهانه اینکه رژیم صهیونیستی یک تنه مقابل ایران ایستاده است، لاپوشانی کنند.

ابوالفتح تصریح کرد: سال‌هاست صهیونیست ها با این راهبرد بازارگرمی می کنند و چندین میلیارد دلار کمک های نظامی بلاعوض از آمریکا دریافت کرده‌اند. به نظر می‌آید دولت اوکراین نیز به این نتیجه رسیده است برای باز نگاه داشتن مسیر ارسال سلاح و اعتراض نکردن اروپا به حمایت از اوکراین، ایران را دائم مورد هجمه قرار دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اوکراینی ها با دامن زدن به ایران هراسی تلاش می کنند همچنان کمک مالی و تسلیحاتی دریافت کنند و فعالیت های نئونازی های اوکراینی و موارد نقض حقوق بشر را پشت این موضوع برای اعتراض نکردن مجامع بین المللی پنهان تا خود را کشوری مقابل روسیه و ایران معرفی کنند.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره درخواست های اوکراین برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران گفت: سران آمریکایی و اروپایی به آنچه زلنسکی در زمینه تحریم علیه ایران عنوان می کند، توجهی نمی کنند، زیرا مشکلات ایران و اروپا فراتر از آن است که زلنسکی بتواند روی آن تأثیر بیشتری بگذارد یا اینکه قادر به قانع کردن سران آمریکایی در واشنگتن برای سیاست گذاری های جدیدی علیه مردم ایران باشد.

ابوالفتح عنوان کرد: آمریکا و اروپا چند سال پیاپی ایران را زیر شدیدترین تحریم ها قرار داده اند، یعنی تحریمی برای اعمال علیه ایران باقی نمانده که زلنسکی دنبال اعمال آن بر مردم ایران باشد. بنابراین درخواست های اوکراین علیه ایران بیشتر درخواست برای جلب کمک و حمایت از خود است تا اینکه بتواند بر تنش های میان ایران، اروپا و آمریکا تأثیر بیشتری بگذارد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط