رسانه تخصصی روابط بین الملل

پشت پرده پروژه بندری آمریکا در غزه

Diplomacyplus.ir/?p=10707
تمایل دولت آمریکا به ایجاد یک کریدور دریایی تحت عنوان انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، نگرانی و تردیدهای زیادی را در مورد وجود اهداف «بدخواهانه» دیگری در پس این اقدام ایجاد کرده که از دید کارشناسان کوچاندن اجباری فلسطینیان مهم‌ترین اهداف نهفته در این پروژه خواهد بود.

پس از تلاش برای تشکیل دولت تکنوکرات و کمک‌های هوایی ناچیز به ساکنان غزه، این بار دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواب جدیدی را برای فلسطینی‌ها دیده است.

در همین رابطه، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون روز جمعه در سخنانی گفت که آمریکا در حال آماده شدن برای ایجاد یک بندر موقت به منظور ارسال کمک‌های دریایی از طریق دریا به نوار غزه است تا کشتی‌های باری بزرگ را قادر سازد در آنجا پهلو بگیرند و کالاهای خود را در قایق‌های کوچک‌تر تخلیه کنند تا این کمک‌ها را به یک پل دریایی موقت که به ساحل غزه متصل می‌شود منتقل کنند. به گفته رایدر، ساخت آن حدود ۶۰ روز طول می‌کشد.

سخنگوی پنتاگون با بیان اینکه عملیات گسترده ایالات متحده به حضور سربازان و ملوانان نیاز دارد، افزود: «مأموریت مذکور مستلزم مشارکت تقریباً ۱۰۰۰ سرباز است. وی اطمینان داد که حتی برای لحظه‌ای حتی برای ایمن سازی اسکله، حتی یک سرباز پا به ساحل غزه نخواهد گذاشت و عملیات در فراساحل انجام خواهد شد. رایدر ادعا کرد که انتظار می‌رود پس از عملیاتی شدن اسکله موقت بندری «تحویل روزانه حدود ۲ میلیون غذا به مردم غزه» تسهیل شود».

آمریکا که در جنگ اخیر غزه بین حماس و رژیم صهیونیستی، دستش به خون فلسطینیان آلوده شده و در حمایت گسترده از غاصبان قدس، آبرو و حیثیت خود را به حراج گذاشته است، اکنون برای تطهیر چهره خون‌آلود خود ژست انساندوستانه گرفته و از ضرورت کمک به مردم غزه دم می‌زند. موضوعی که موجب شده تا مقاومت فلسطین و حتی ناظران بین المللی از احتمال پیگیری طرحی پشت پرده در پوشش تأسیس بندر برای اهداف بشدوستانه سخن بگوید.

قبرس تامین کننده تدارکات بندر غزه

مقامات آمریکایی نحوه عملکرد این بندر در غیاب پرسنل نظامی آمریکایی در غزه را مشخص نکردند، اما تلویحاً گفتند که شرکا و متحدان علاوه بر سازمان ملل و سازمان‌های امدادی در اجرای این پروژه مشارکت خواهند داشت.

رایدر اشاره کرد که واشنگتن درحال مذاکره با کشور‌های متحد برای نهایی کردن جزئیات این طرح است. این سخنگو اعلام کرد که هیچ برآورد هزینه‌ای صورت نگرفته و فاش کرد که ایالات متحده همچنین در حال مذاکره با سازمان‌های غیردولتی، گروه‌های کمک‌رسانی و سازمان ملل برای تدارکات و تحویل کمک‌ها است. بایدن گفت که اسرائیل مسئول تامین امنیت بندر موقت خواهد بود.

به گزارش راشاتودی، نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس روز جمعه اعلام کرد که کریدور دریایی قبرس با هدف تسریع انتقال کمک ها به نوار غزه و کاهش فشار بر مسیرهای زمینی است.

وی افزود که هدف کشورش این است که کریدور دریایی را پایدار کند و کمک بزرگی به کاهش درد و رنج غیرنظامیان در غزه کند. این امر همزمان با سفر اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به قبرس برای بحث در مورد زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی کریدور بشردوستانه به غزه انجام می‌شود.

باتوجه به اینکه قبرس برای ارسال کمک‌های دریایی انتخاب شده است به نظر می‌رسد مقدمات این طرح پیشتر از سوی آمریکا و متحدانش مطرح بوده است و اکنون جنگ غزه این فرصت را برای آنها فراهم کرده تا نقشه‌های شوم خود را اجرایی کنند. لازم به ذکر است که قبرس روابط دوستانه با رژیم صهیونیستی دارد و در سال‌های اخیر روابط امنیتی و اقتصادی و انرژی خود را در بستر دریای مدیترانه شرقی توسعه داده‌اند.

نشست‌هایی که در خرداد گذشته بین نمایندگان قبرس و تل‌آویو برگزار شد؛ قرار است گاز اسرائیل به قبرس منتقل و در این کشور به گاز مایع تبدیل شده و به دیگر کشورهای اروپایی صادر شود. این تصمیم دولت قبرس بعد از برگزاری انتخابات ترکیه درحالی اتخاذ می‌شود که سال گذشته مقامات آنکارا گفته بودند که صادرات گاز اسرائیل به اروپا تنها از طریق ترکیه امکان‌پذیر است.

سایت الجزایر تایمز، درباره جزئیات این طرح نوشت:«هزینه اولیه این اسکله 35 میلیون دلار برآورد شده است که توسط آمریکا پرداخت می‌شود و عمق آبکشی کشتی‌ها در اسکله برای جا دادن همه کشتی‌های کمک‌رسانی کمتر از 17 متر نخواهد بود. مساحت این بندر 6 کیلومتر مربع خواهد بود. زیرا شامل بیمارستان‌های شناور است که حدود 2.3 میلیون غیرنظامی غزه را درمان می‌کنند، علاوه بر این، پناهگاه‌های شناور روی کشتی‌ها در کنار بیمارستان‌ها نیز وجود دارد».

با وجود اقدام ظاهر انسانی آمریکا این طرح چندان هم با استقبال جهانی مواجه نشده است. «مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حق غذا، در سخنانی این تصمیم آمریکا را محکوم کرد و آنرا یک اقدام «خبیثانه توصیف کرد؛ چراکه به عقیده وی، واشنگتن برای رژیم صهیونیستی مهمات ارسال کرده و همچنین از آن در جنگ غزه حمایت مالی ‌می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، نکته مهم این است که همه کشتی‌های ارسال کننده کمک‌های بشردوستانه مستقیماً به بندر آمریکایی در غزه نمی‌روند، بلکه به بندر اشدود می‌روند تا ممیزی و بررسی شوند و سپس تحت کنترل اسرائیل ارسال می‌شوند. بنابراین، تنها کالاهایی وارد این بندر خواهند شد که صهیونیست‌ها صلاح بدانند.

توطئه برای کوچاندن فلسطینی‌ها

باتوجه به تجربه چند دهه گذشته مثل روز روشن است که آمریکا دلش به حال فلسطینی‌ها نسوخته و در پس این اقدام، نقشه‌های شوم عبری-غربی نهفته است. آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی دارند از وضعیت فاجعه بار غزه سوء استفاده کرده و برنامه کوچاندن فلسطینی‌ها را که در ماه‌های گذشته روی میز قرار گرفته را عملیاتی کنند.

هشام خریسط، کارشناس اردنی در امور نظامی و استراتژیک به الجزایر تایمز، گفت:«اسکله شناور در سواحل غزه  به نظر کمک است، اما جوهر آن مهاجرت داوطلبانه به اروپا است».

به گزارش سایت عربی 21، محمد المختار الشنقیتی، نویسنده سیاسی در توضیح این اقدام گفت:«ساخت بندر توسط آمریکا برای انتقال کمک نیست، بلکه برای انتقال مردم غزه به قبرس، پراکنده کردن آنها در سراسر جهان و واگذاری مالکیت غزه و میدان‌های گازی آن به اسرائیل است».

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم نسبت به اقدام آمریکا برای ایجاد یک بندر دریایی موقت در سواحل غزه برای انتقال کمک‌ها به غزه هشدار داد و تاکید کرد که این اقدامی مشکوک و فراتر از هدف امدادرسانی به مردم فلسطین است و راه را برای اجرای اهداف شوم دیگری مانند طرح آوارگی به بهانه انسانیت و عناوین مختلف باز می‌کند.

دولتمردان واشینگتن با ساخت بندر دنبال این هستند تا غزه را برای همیشه از نقشه جغرافیایی فلسطین حذف کرده و به سرزمینهای اشغالی ضمیمه کنند و تنها منطقه‌ای که برای فلسطینیان باقی می‌ماند کرانه باختری خواهد بود که آن هم با توسعه شهرک سازی‌ها از سوی دولت نتانیاهو، آینده مبهمی در انتظار فلسطینی‌ها است.

هر چند دولت نتانیاهو موافقت خود را با طرح آمریکا اعلام نکرده است اما برخی کارشناسان بر این باورند که تل‌آویو در برای اینکه بتواند غزه را اشغال کرده و تمام زیرساخت‌ها و تونل‌های حماس را نابود کند، در نهایت با این طرح موافقت خواهد کرد.

ساخت این بندر به معنای کنترل تمامی بنادر غزه توسط رژیم صهیونیستی و پایان دادن به هرگونه حاکمیت فلسطینی بر این منطقه است و همین مسئله خشم رهبران فلسطین را به همراه داشت.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «تمرکز اسرائیل بر اعطای مجوز به خطوط دریایی و جلوگیری از عبور کمک‌های زمینی از طریق گذرگاه‌ها، با هدف اجرای طرح کابینه رژیم اشغالگر برای تداوم اشغالگری، جداسازی کرانه باختری و نوار غزه از یکدیگر و همچنین کوچاندن ملت فلسطین صورت می‌گیرد».

آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند با این پروژه، رفح که تنها گذرگاه امدارسانی به مردم غزه بود را برای همیشه مسدود کرده و نقش و تاثیرگذاری مصر در تحولات فلسطین را از بین ببرند. همانطور که پیش از این سعی داشتند گذرگاه «کرم شالوم» را جایگزین رفح کرده و به طور کامل کنترل ساکنان غزه و گروههای مقاومت را به تنهایی در دست بگیرند.

از طرفی آمریکا درحالی می‌خواهد تا دو ماه آینده این بندر را احداث کند که بر اساس گزارش سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری، به دلیل جنگ و محدودیت‌های اعمال شده توسط اشغالگران، ساکنان غزه در سایه کمبود شدید مواد غذایی، آب، دارو و ذخایر سوخت در آستانه قحطی قرار دارند و تاکنون 23 نفر بر اثر سوء تغذیه جان خود را از دست داده‌اند.

در این شرایط اسفبار، اگر حمله زمینی به رفح نیز شروع شود، وضعیت فلسطینیان به مراتب بدتر از قبل خواهد شد و شاید بسیاری از آنها فرصت رفتن به بندر ساخت آمریکایی را پیدا نکنند.

فرار از زیر بار فشارهای جهانی

واشینگتن قصد دارد با این طرح به جامعه جهانی نشان دهد که حامی ملت فلسطین بوده و با راهکار دو دولتی که این روزها بر سر زبانها انداخته قصد دارد از حقوق آنها دفاع کند تا از این طریق از زیر بار فشارهای جهانی خارج شود اما آمریکا در جنگ اخیر غزه، نشان داد که در پیشبرد سیاست کثیف گرسنگی دادن فلسطینیان همراه رژیم صهیونیستی است.

آمریکایی‌ها ساخت این بندر را دفاع از حقوق بشر و  نجات جان فلسطینی‌ها عنوان می‌کنند اما تجربه 75 سال گذشته و به ویژه جنگ اخیر غزه، نشان داد که دولتمردان کاخ سفید هیچ اهمیتی به حقوق پایمال شده فلسطینی‌ها نمی‌دهند و تنها دنبال تضمین امنیت شهرک‌نشینان هستند.

در روزهای گذشته هم هواپیماهای باری آمریکا مقدار اندکی مواد غذایی را از آسمان غزه به ساکنان این باریکه تحت محاصره پرتاب کرده‌اند که این اقدام ظاهر انسانی بدون تلفات نبود و روز پنجشنبه 5 نفر از فلسطینیان به خاطر باز نشدن چترهای کمکهای هوایی جان خود را از دست دادند.

اگر دولت بایدن واقعا دنبال حمایت از مردم غزه است باید دولت افراطی نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا به نسل‌کشی در غزه پایان دهد. اما به نظر می‌رسد این جنگ زرگری برای فریب افکارعمومی جهانی است. الشنقیتی، معتقد است که اگر آمریکا خواهان کمک به غزه بود، کافی بود به دولت مصر دستور می‌داد کمک‌هایی را که در کامیون‌های رفح پوسیده شده بود به غزه ارسال کند نه اینکه بندر احداث کند.

جدیت آمریکا در حمایت از مردم غزه زمانی باورپذیر می‌شود که این کشور ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کرده و کمکهای مالی به این رژیم را قطع کند درحالی که واشینگتن در پنج ماه گذشته بزرگترین حامی صهیونیست‌ها بوده و هزاران تن سلاح و میلیاردها دلار به متحدش ارسال کرده و شریک جرم اشغالگران است.

از طرفی، در طرح جدید آمریکا هیچ اشاره‌ای به این نشده که این بندر باید چگونه اداره شود. اسرائیل از سال 2007 تاکنون، غزه را از زمین و هوا و دریا محاصره کرده و معلوم نیست که بندر جدید چه سرنوشتی خواهد داشت و در صورت ادامه محاصره آن، ساکنان غزه همچنان تحت بدترین شرایط به زندگی خود ادامه خواهند داد.

اکنون بر همگان مسجل شده که مقصر اصلی نسل‌کشی در غزه، آمریکا است که با وتوی قطعنامه‌ها در شورای امنیت و مقابله با گروه‌های مقاومت در دریای سرخ، آتش جنگ در منطقه را شعله‌ور می‌کند.

بایدن که به دلیل حمایتهای گسترده از رژیم صهیونیستی، محبوبیتش در بین آمریکایی‌ها به پایین‌ترین سطح رسیده است، تلاش می‌کند با ساخت بندر غزه، نظر جامعه مسلمان و سیاهپوستان این کشور را به سمت دموکرات‌ها جلب کرده تا شاید در انتخابات نوامبر برای دومین بار کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کند.

امنیت و اداره این اسکله دریایی به دست صهیونیست‌هایی سپرده شده که در هفت دهه گذشته صدها هزار فلسطینی را به خاک و خون کشیده و میلیونها نفر دیگر را آواره کرده‌اند. تندروهای صهیونیست، مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری را دشمن بالفطره خود می‌دانند که باید هر چه زودتر سرزمین موعود یهود را ترک کنند. بنابراین، در صورتی که سربازان صهیونیستی در بندر غزه حضور داشته باشند نسل‌کشی و جنایت کماکان به قوت خود باقی خواهد ماند. / الوقت

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط