رسانه تخصصی روابط بین الملل

واکنش‌ها به ترور فرمانده حماس در بیروت

Diplomacyplus.ir/?p=10305
ترور «صالح العاروری»، فرمانده و از مقامات ارشد حماس در بیروت با واکنش‌های گسترده‌ای در منطقه و حتی در آمریکا و اروپا روبرو شده است.  

 ترور «صالح العاروری»، فرمانده و از مقامات ارشد حماس در بیروت با واکنش‌های گسترده‌ای در منطقه و حتی در آمریکا و اروپا روبرو شده است. این واکنش‌ها پس از آن صورت گرفت که شامگاه روز سه‌شنبه ارتش رژیم صهیونیستی با حمله پهپادی و شلیک ۳ موشک به ساختمان دفتر سیاسی جنبش حماس در حومه جنوبی بیروت، صالح العاروری نایب‌رئیس دفتر سیاسی این جنبش را به همراه ۲ تن از فرماندهان گردان‌های قسام به شهادت رساند. در این جنایت ۳ نفر دیگر نیز به شهادت رسیدند و چندین نفر نیز زخمی شدند.

العاروری که بود؟

شهید صالح العاروری از شخصیت‌های مشهور گردان‌های قسام بود که پس از چندین سال تجربه زندان از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۱ در تبادل مشهور شالیت همراه با بسیاری از دیگر رهبران فلسطینی، مانند یحیی سنوار از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد. روزنامه یدیعوت آحارونوت در سال ۲۰۱۸ در خصوص العاروری می‌نویسد: «العاروری برنامه‌ریز عملیات‌های مسلحانه حماس و شخص دوم حماس شده و انتخاب وی برای این جایگاه تکمیل تغییر ساختار رهبری حماس پس از انتخاب یحیی سنوار به عنوان رییس حماس در غزه به شمار می‌رود. العاروری در کرانه باختری متولد شده و در آنجا رشد کرد و ۱۸ سال از عمر خود را در زندان‌های اسراییلی به سر برد. وی به راحتی به زبان عبری سخن می‌گوید و با سرعت پله‌های پیشرفت در رهبری حماس را پیمود و پس از آنکه در سوریه، ترکیه و قطر مسؤول دفتر حماس بود هم اکنون در لبنان عهده‌دار این مسؤولیت است. در حالی که وی حمله‌های حماس را از لبنان برنامه‌ریزی می‌کند انتخاب این شخص برای این جایگاه موجب نگرانی اسراییل شده است.»

اما آنچه اهمیت و جایگاه العاروری را بیش از دیگر شخصیت‌های فلسطینی برای صهیونیست‌ها پررنگ می‌کند، سابقه وی در اقدامات نظامی در کنار رابطه حسنه وی با ایران، حزب الله و گروه‌های فلسطینی است. العاروری مسؤول نظامی حماس در کرانه باختری بوده است. وی مسؤولیت ربایش ۳ صهیونیست در سال ۲۰۱۴ (که بهانه تل‌آویو برای آغاز جنگ ۵۱ روزه شد) را بر عهده گرفته بود.

لذا به همین دلیل العاروری به ادعای روزنامه هاآرتص و شبکه ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، فرد شماره یک تحت تعقیب رژیم صهیونیستی بود. لذا العاروری پس از چند سال اقامت در ترکیه با فشار صهیونیست‌ها به آنکارا، این کشور را ترک کرد و به قطر رفت. یکی از مفاد قرارداد اسراییل و ترکیه در سال ۲۰۱۵ اخراج صالح العاروری از استانبول بود و پس از آن بین اسراییل و قطر توافق شد که وی پس از دو سال اقامت در دوحه از دوحه اخراج شود.

همچنین با آغاز بحران کشورهای عربی و قطر، العاروری دوحه را هم به مقصد بیروت ترک کرد. اتفاقی که به ادعای روزنامه‌های صهیونیستی ناشی از فشار کشورهای عربی و تل‌آویو رخ داد. به طور مثال آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی پس از خروج العاروری از قطر در سخنانی گفته بود العاروری برای تقویت و آشتی روابط حزب‌الله لبنان و حماس به بیروت سفر کرده است. العاروری از سال ۲۰۱۵ رسماً در لیست سیاه تروریستی دولت آمریکا قرار گرفت.

شهید صالح العاروری بارها از سوی رژیم صهیونیستی به ترور تهدید شده بود تا این که شامگاه سه‌شنبه در نتیجه حمله پهپادی این رژیم به دفتر سیاسی جنبش حماس در ضاحیه جنوبی بیروت به همراه ۳ تن از همراهانش به مقام شهادت نائل آمد.

خط و نشان فلسطینی‌ها

نخستین واکنش‌ها به ترور «صالح العاروری» از سوی گروه‌ مقاومت فلسطینی حماس صورت گرفت. در همین ارتباط نیز «اسماعیل هنیه »، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به ترور فرمانده شهید صالح العاروری و سمیر فندی و عزام الأقرع دو تن دیگر از فرماندهان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به همراه تعداد دیگری از شهدا تاکید کرد که اقدام تروریستی رژیم اشغالگر صهیونیستی در ترور فرمانده شهید العاروری و همراهانش یک عمل کاملاً تروریستی است که نقض تمامیت لبنان به شمار رفته و به معنی گسترش دایره تجاوزهای رژیم صهیونیستی است. هنیه تصریح کرد که اشغالگران نازیسم صهیونیست باید مسؤولیت این تجاوز وحشیانه را بپذیرند.

وی ابراز داشت که جنبش حماس رهبران و مؤسسان خود را در درجه شهادت می‌بیند، اما هرگز شکست نخواهد خورد، بلکه این ترورها قدرت و صلابت و اراده آنها را افزایش خواهد داد.

همچنین جنبش حماس در بیانیه‌ای دیگر ترور فرمانده مجاهد صالح العاروری و برادرانش از جنبش حماس را یک عمل کاملاً تروریستی دانسته و آن را نقض حاکمیت و تمامیت لبنان و گسترش دایره تجاوزهای این رژیم ضد ملت و امت اسلامی توصیف کرد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از یک منبع اعلام کرد که جنبش حماس طرف‌های واسطه را در جریان تعلیق هرگونه مذاکره در مورد آتش‌بس یا مبادله اسرا قرار داده است.

هیات علمای فلسطین نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: شهادت صالح العاروری، سمیر الفندی،

 «زیاد النخاله»، از مقامات جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به ترور العاروری گفت که شهید العاروری را از دست دادیم، به حضور او بسیار نیاز داشتیم. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد که شهید صالح العاروری یکی از رهبران مختلف و برجسته فلسطین بود و ما او را از دست دادیم و به حضور او بسیار نیاز داشتیم، او رهبری بود که به هر کس که در اطرافش بود، باور و اعتماد می‌بخشید.

 واکنش‌ها در لبنان

در لبنان هم اقدام تروریستی اسرائیل علیه مقام ارشد حماس با محکومیت گسترده روبرو شد. «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر دولت پیش‌برد امور لبنان انفجار رخ‌داده در حومه جنوبی بیروت را محکوم و تاکید کرد: این انفجار یک جنایت اسراییلی است که بی‌شک با هدف ورود لبنان به مرحله‌ جدید درگیری پس از تجاوزهای روزانه و مداوم به جنوب لبنان، صورت گرفته است. میقاتی گفت: این انفجار بدون تردید لبنان را به ورطه درگیری می‌کشد و واکنشی روشن به تلاش‌های ما برای دورنمودن شبح جنگ از کشور است. وی افزود: نسبت به روی‌آوردن سطوح سیاسی اسرائیل به کشاندن شکست‌های خود در غزه به مرزهای جنوبی لبنان جهت تحمیل واقعیت‌ها و قواعد درگیری جدید در این منطقه هشدار می‌دهیم.

در لبنان همچنین  حزب الله  در بیانیه‌ای اعلام کرد جنایت ترور شهید صالح العاروری نایب رییس دفتر سیاسی حماس هرگز بی‌پاسخ نمی‌ماند و مقاومت در بالاترین سطح آمادگی قرار دارد و به این جنایت پاسخ خواهد داد. حزب الله افزود ترور شهید العاروری و دیگر همراهانش در قلب ضاحیه جنوبی بیروت تجاوزی خطرناک علیه لبنان است.

هشدار یمن

 وزارت امور خارجه یمن در صنعا با صدور بیانیه‌ای به شهادت «صالح العاروری»، از مقامات ارشد حماس واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: «ترور العاروری تشدید خطرناک تنش از سوی رژیم صهیونیستی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت لبنان است.» وزارت امور خارجه یمن در بیانیه خود از جامعه جهانی خواسته است: «به عیاشی صهیونیست‌ها که به تمام قوانین بین‌المللی توهین می‌کنند، پایان دهید.»

وزارت امور خارجه یمن افزود: «ما در یمن همبستگی دولت و مردم را با مردم فلسطین در مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه اعلام می‌کنیم. چنین جنایاتی در چارچوب تلاش رژیم صهیونیستی برای جستجوی پیروزی پس از یک شکست وحشتناک در غزه صورت می‌گیرد و این جنایات تنها باعث افزایش قدرت و استواری مقاومت خواهد شد.»

از سوی دیگر، جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای به جنایت شنیع ترور سردار شهید صالح العاروری و یارانش توسط دشمن اسرائیلی واکنش نشان داد. جنبش انصارالله در بیانیه خود گفته است: «جنایت صهیونیست‌ها در بیروت نشان دهنده سطح ورشکستگی، انحطاط و جنایتی است که نهاد جنایتکار صهیونیست با آن مواجه است.»

به گفته انصارالله یمن، جنایت اخیر تل آویو در غزه نشان دهنده نقض تمام قوانین و آداب و رسوم بین المللی است. جنبش انصارالله یمن در ادامه گفت: «دشمن اسرائیلی بدون حمایت آمریکا جرأت ارتکاب این جنایت را نداشت و به همین دلیل شهادت سردار صالح العاروری و یارانش را به جنبش مقاومت اسلامی حماس، ملت فلسطین و ملت تسلیت می‌گوییم.»

توقف میانجی‌گری مصر در جنگ غزه

در ادامه واکنش‌ها به ترور «صالح العاروری»، مصر میانجی‌گری خود در جنگ غزه را به حالت تعلیق درآورد. خبرنگار العربی الجدید اعلام کرد مصر در واکنش به ترور صالح العاروری نایب رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در بیروت، میانجی‌گری خود (در زمینه آتش‌بس و مبادله اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی) را به حالت تعلیق درآورده و هیات امنیتی اسراییلی نیز قاهره را ترک کرده است.

آمریکا: کار، کار اسرائیل است

به نظر می‌رسد که مقامات آمریکایی ازکشیده شدن جنگ غزه به درون لبنان به شدت نگران هستند و از همین رو آن‌ها تلاش کردند تا پس از انتشار خبر ترور العاروری از بار مسئولیت شانه کنند.  رسانه آمریکایی واشنگتن پست روز سه شنبه اعلام کرد: یک مقام دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت که نیروهای نظامی اسرائیل مسؤول حمله به «صالح العاروی» بوده است.

پایگاه خبری عبری زبان والا نیز به نقل از دو مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده است، گزارش داد که تل آویو حمله خود به بیروت را که منجر به ترور «صالح العاروری»، معاون رهبر حماس و چند تن دیگر از اعضای ارشد حماس شد، به آمریکا اطلاع نداده بود و این عملیات را با بی اطلاعی آمریکا و در سکوت کامل انجام داده است.

همچنین یک مقام صهیونیستی در گفت‌وگو با این سایت خبری تأیید می‌کند که تل آویو تا قبل از انجام این حمله در بیروت به آمریکا خبری نداده بود و هنگام انجام این حمله در بیروت دولت بایدن را در جریان عملیات خود علیه یکی از رهبران حماس قرار داده است.

«برنی سندرز»، سناتور مجلس سنای آمریکا که خود از یهودیان آمریکایی نیز به شمار می‌رود، همزمان با ترور فرمانده حماس در بیروت، از ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه به شدت انتقاد کرده است. سندرز در این ارتباط اعلام کرد: «باید بدانیم که واکنش نظامی اسراییل به حمله حماس نامتناسب و غیراخلاقی است.» سناتور آمریکایی همچنین خواستار قطع بودجه کمکی آمریکا به تل آویو شد و گفت: «من خواستار پایان دادن به بودجه آمریکا برای جنگ غیراخلاقی نتانیاهو علیه مردم فلسطین هستم.»

نتانیاهو: سکوت کنید

 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از وزرای کابینه این رژیم خواسته است که هیچ واکنشی نسبت به ترور صالح العاروری نایب رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین که دیشب توسط پهپادهای رژیم صهیونیستی در بیروت انجام شده، نشان ندهند.

آژانس رسمی رسانه‌ای اسرائیل اعلام کرد که دفتر نتانیاهو به وزرای این رژیم دستور داده که هیچ مصاحبه‌ای با رسانه‌ها انجام ندهند یا به صورت آشکار از ترور العاروری چیزی نگویند.

«بتسلئیل اسموتریچ» وزیر امور مالی رژیم صهیونیستی که از افراطی‌ترین وزرای رژیم به شمار می‌رود، قبل از دستور دفتر نتانیاهو در صفحه رسمی خود در ایکس [توئیتر سابق] نوشت: ای اسرائیل؛ تمام دشمنان تو اینگونه نابود خواهند شد!

گلعاد أردان سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد نیز این اقدام تروریستی را به ارتش این رژیم و نیروهای شاباک و موساد و جاسوسان رژیم صهیونیستی تبریک گفت.

مشاور بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «ام اس ان بی سی» گفت که اسرائیل مسئولیت خود در قبال حمله بیروت را اعلام نکرده و این حمله نیز دولت لبنان یا حزب‌الله را هدف قرار نداده است.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم نشست کابینه جنگی اسرائیل که دیشب قرار بود برگزار شود را لغو کرده و نشست‌های شورای جنگ تنها به بررسی پیامدهای ترور العاروری اختصاص پیدا کرد.

صبح چهارشنبه نیز یک روز پس از ترور فرمانده حماس در بیروت،  ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عناصر خود را در طول نوار مرزی با لبنان به حالت آماده باش درآورده است. ارتش این رژیم همچنین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که سامانه موشکی گنبد آهنین را در طول نوار مرزی با لبنان و منطقه الجلیل تقویت کرده است.

فرانسه به نتانیاهو: از تنش بیشتر پرهیز کن!

 در واکنش به ترور «صالح العاروری»، از مقامات ارشد فلسطینی در بیروت، کاخ ریاست جمهوری فرانسه موسوم به الیزه به این واقعه واکنش نشان داد. در همین ارتباط نیز منابع نزدیک به کاخ الیزه در پاریس اعلام کردند که «امانوئل ماکرون»، رییس‌جمهور فرانسه از نتانیاهو در تل آویو خواسته است از هرگونه رفتار تشدیدکننده تنش به‌ویژه در لبنان اجتناب کند.

همچنین گزارش شده است که رییس جمهور فرانسه در تماس با گانتز، از اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، اظهارات درباره جابجایی مردم غزه را غیرقابل قبول دانسته و گفته است چنین اقدامی با راه حل دو دولتی در تضاد است.

همزمان، سفیر فرانسه در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده گرفته است، اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل ممکن است در اوایل روز چهارشنبه درباره وضعیت دریای سرخ تشکیل جلسه دهد.

«نیکلاس دی ریویر»، در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره واکنش بین المللی به حملات نیروهای یمن به کشتیرانی دریای سرخ گفت: «احتمالاً شورا زودتر، احتمالاً حتی فردا، درباره این موضوع تشکیل جلسه خواهد داد.»

او گفت: «وضعیت بد است. تکرار تخلفات و اقدامات نظامی در این منطقه وجود دارد.»

عراق: با فلسطین می مانیم

به دنبال ترور «صالح العاروری»، از رهبران ارشد حماس در بیروت توسط رژیم صهیونستی، گروه‌های مختلف عراقی واکنش‌های گسترده‌ای به این رویداد نشان دادند.

گردان‌های حزب الله عراق در واکنش به ترور العاروری اعلام کردند که «دشمن اسراییلی با حمایت آمریکا جنایت ترور فرمانده صالح العاروری را پس از ناتوانی و شکست در مقابله با مقاومت فلسطین در غزه مرتکب شده است.»

جنبش نُجَباء عراق نیز در بیانیه‌ای گفت: «ما درود خود را همراه با مواضع قاطع در قبال مساله فلسطین و به طور کلی با مردان حماس نثار می‌کنیم و بر ادامه حمایت خود بر رزمندگان مقاومت فلسطین تاکید می‌کنیم و در کنار مردم و آرمان فلسطین خواهیم ماند.»

جنبش نُجَباء عراق افزود: «ما حمایت کامل خود را از تمام آرمان‌های مردم فلسطین که برای آزادی، استقلال و اخراج اشغالگران مبارزه می‌کنند، اعلام می‌کنیم.»

شیخ «همام الحمودی»، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در واکنش به ترور العاروری اعلام کرد: «ترور شیخ العاروری اقدامی مذبوحانه توسط رژیم صهیونیستی است و این ترور از آن جهت انجام شد که این رژیم نتوانست به اهداف اعلام شده خود در برابر فلسطینی‌ها دست یابد.»

در واکنش به ترور «صالح العاروری» در بیروت، حزب اسلامی عراق نیز شهادت صالح العاروری و گروه همراه وی را به جنبش حماس تسلیت گفت و بر ادامه مبارزه با اشغالگران در منطقه تاکید کرد./ الوقت

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط