رسانه تخصصی روابط بین الملل (دیپلماسی پلاس)

هوش مصنوعی: فرصت یا تهدیدی برای بانکداری نوین؟

Diplomacyplus.ir/?p=12125
کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی نه تنها تهدیدی برای شغل‌های بانکی نیست، بلکه ابزاری قدرتمند برای تقویت کارایی و ارتباطات بانکداران جوان است.
«سپنندو موهنتی» بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه شبکه جهانی مالی و فناوری (GFTN)، در مصاحبه‌ای با بیزینس اینسایدر تأکید کرد که هوش مصنوعی به نفع بانک‌ها و کارمندان جوان آنها خواهد بود. او که نزدیک به دو دهه در سیتی کار کرده است، اظهار داشت که ظهور هوش مصنوعی به پیشرفت شغلی بانکداران جوان کمک می‌کند و نه آسیب.

موهنتی، ۵۳ ساله، در سیتی به عنوان یکی از رهبران شبکه آزمایشگاه‌های مصرف‌کننده جهانی بانک فعالیت کرده و در سال ۲۰۱۵ به عنوان نخستین رئیس فناوری مالی بانک مرکزی سنگاپور منصوب شد.

او معتقد است که هوش مصنوعی، مشابه اینترنت و تلفن‌های هوشمند، به بانکداران کمک می‌کند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشند. به گفته او، با استفاده از هوش مصنوعی، یک بانکدار می‌تواند با مشتریان بیشتری ارتباط برقرار کند و در نتیجه وفاداری مشتریان را افزایش دهد.

او با اشاره به تجربه شخصی خود گفت: «زمانی که من در سال ۱۹۹۷ به بانکداری پیوستم، توانایی من برای ارتباط با مشتریان محدود بود. تلفن‌های هوشمند و مراکز تماس بعداً به وجود آمدند.»

موهنتی افزود که استفاده از هوش مصنوعی برای بانک‌ها و کارمندان جوان آنها یک وضعیت برد-برد خواهد بود. او تأکید کرد: «بهره‌وری شما افزایش می‌یابد، با مشتریان بیشتری ارتباط برقرار می‌کنید و در این فرآیند وفاداری مشتریان بهتری خواهید داشت.»

این دیدگاه تنها مختص موهنتی نیست. «کری بلوم» یکی از شرکا در گلدمن ساکس، در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز اعلام کرد که هوش مصنوعی «کیفیت کار‌هایی که افراد جوان ما انجام می‌دهند را به‌طور واقعی بهبود می‌بخشد.»

بلوم، که رئیس جهانی گروه ساختاردهی سهام در مدیریت ثروت خصوصی گلدمن ساکس است، گفت: «آن‌ها در حین یادگیری از دستیار هوش مصنوعی یا در حال انجام کار‌های دیگر توسط این دستیار، به کار‌های با تأثیر بالا دست خواهند یافت.»

با این حال، ظهور هوش مصنوعی نگرانی‌هایی را در مورد اختلال در بازار کار و حذف مشاغل ایجاد کرده است. در ماه می، «داریو آمودئی» مدیرعامل Anthropic، در مصاحبه‌ای با آکسیوس گفت که هوش مصنوعی ممکن است ۵۰٪ از مشاغل ورودی اداری را در پنج سال آینده از بین ببرد.

در پاسخ به این نگرانی «جرمی بارنوم» مدیر مالی جی‌پی مورگان در نشست سالانه این شرکت به سرمایه‌گذاران امیدواری داد که هوش مصنوعی بانک را کارآمدتر می‌کند. او اظهار داشت که همکارانش دریافته‌اند هوش مصنوعی برای آنها مفید است و «بسیار کمک کرده است» تا کارایی بیشتری داشته باشند.

بارنوم افزود: «این فقط آماتور‌ها نیستند که از این ابزار‌ها بهره‌مند می‌شوند. این چیز‌های شگفت‌انگیزی است و ما امید‌های زیادی به افزایش کارایی‌مان داریم.»

با توجه به این نظرات، به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی در بانکداری نوین بیش از آنکه تهدیدی برای شغل‌های بانکی باشد، می‌تواند به عنوان یک فرصت طلایی برای بهبود کارایی و ارتباطات به شمار آید./ایبنا

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط