رسانه تخصصی روابط بین الملل

همکاری نزدیکتر سازمان همکاری شانگهای با عضو جدید

Diplomacyplus.ir/?p=9014
خبرگزاری رسمی «چین» در گزارش خود از همکاری نزدیکتر سازمان همکاری شانگهای با عضو جدید خبر داد و اعلام کرد: سازمان همکاری شانگهای بیش از دو دهه پیش با مأموریت اساسی برای مبارزه با سه نیروی تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی تاسیس شد.

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، ‌خبرگزاری رسمی چین در گزارش خود اعلام کرد: ایران روز سه‌شنبه رسماً نهمین کشور عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) شد؛ یک سازمان جامع همکاری منطقه‌ای که بیشترین مساحت و جمعیت جهان را پوشش می‌دهد.

پذیرش کامل ایران در بیست‌و‌سومین اجلاس شورای سران کشورهای این سازمان رسمیت یافت. رهبران سازمان همکاری شانگهای به‌صورت آنلاین در این نشست شرکت کردند.

«شی جین پینگ» -رئیس‌جمهور چین- در این نشست ضمن خوش‌آمدگویی به ایران بابت عضویت در خانواده سازمان همکاری شانگهای، از کشورهای عضو این نهاد خواست تا در اتحاد و هماهنگی خود باقی بمانند تا اطمینان و انرژی مثبت بیشتری به صلح و توسعه جهانی تزریق کنند.

سازمان همکاری شانگهای بیش از دو دهه پیش با مأموریت اساسی برای مبارزه با سه نیروی تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی تاسیس شد.

برای مبارزه با «سه نیرو»، اعضای سازمان همکاری شانگهای با گسترش تبادل اطلاعات و انجام تمرین‌های مشترک ضد ترور گام‌های قابل‌توجهی برداشته‌اند.

تنها در سال ۲۰۲۰، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای موفق به جلوگیری از بیش از ۴۰ حمله تروریستی و متلاشی کردن بیش از ۵۰ گروه تروریستی شدند.

سازمان همکاری شانگهای که سه‌پنجم اوراسیا را پوشش می‌دهد، نزدیک به نیمی از جمعیت جهان و بیش از ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) را به خود اختصاص می‌دهد که به معنای پتانسیل بیشتر برای توسعه است.

ابتکار کمربند و جاده (BRI) پیشنهادی چین به اعضای سازمان همکاری شانگهای فرصتی برای استفاده از پتانسیل و تجهیز همکاری عملی خود، به‌ویژه در زیرساخت‌ها، ارائه کرده است.

با ساخت خدمات حمل‌ونقل مانند راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان، خط لوله گاز طبیعی چین-آسیای میانه و بهره‌برداری منظم از خدمات قطار باری چین-اروپا، روابط بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ازنظر فیزیکی نزدیک‌تر شده است.

ما باید باهم همکاری کنیم تا کمربند و جاده را به‌عنوان یک «مسیر خوشبختی» که به نفع کل جهان است، گسترش دهیم. شی به رهبران سازمان همکاری شانگهای گفت که در دهمین سالگرد تأسیس ابتکار کمربند و جاده، چین سومین مجمع یک کمربند و یک جاده برای همکاری بین‌المللی را برگزار خواهد کرد.

منطقه نمایش همکاری اقتصادی و تجاری محلی چین و سازمان همکاری شانگهای نیز مزایای ملموسی را برای مردم محلی به ارمغان آورده است.

تجارت آن با کشورهای سازمان همکاری شانگهای از ۸۵۰ میلیون یوان (حدود ۱۱۷ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۹ به ۸.۱ میلیارد یوان (حدود ۱.۱ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

شی در این دیدار تأکید کرد که ترویج رشد اقتصادی وظیفه مشترک همه کشورهای منطقه است. وی از اعضای سازمان همکاری شانگهای خواست تا بر همکاری عملی و تسریع بهبود اقتصادی تمرکز کنند.

کشورهای سازمان همکاری شانگهای خانه بسیاری از تمدن‌ها و گروه‌های قومی باستانی با میراث مذهبی و فرهنگی کالیدوسکوپیک و تلاش‌هایی برای ترویج مبادلات بین فرهنگی و درک متقابل واقعاً ضروری هستند.

رویدادهای فرهنگی مانند سال زبان‌ها، سال فرهنگ و سال گردشگری به‌صورت متوالی در میان کشورهای عضو برگزارشده است تا به مردم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای کمک کند تا یکدیگر را بهتر بشناسند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط