رسانه تخصصی روابط بین الملل

محورهای اصلی سفر امیرعبداللهیان به قطر و عمان

Diplomacyplus.ir/?p=8835
امیرعبداللهیان پس از دوحه عازم مسقط پایتخت عمان می‌شود که موجب گمانه‌زنی‌های متعددی در بین رسانه‌های منطقه ای و بین المللی درباره دستور کار اصلی وزیر خارجه در این کشور شده است

الوقت- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در یک سفر دوره‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد دوحه پایتخت قطر شد.

به نقل از خبرگزاری فارس، یک هیات دیپلماتیک عبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

عبداللهیان پس از قطر برای رایزنی با مقامات عمانی به مسقط خواهد رفت. در همین ارتباط ایسنا گزارش داد که تور عبداللهیان علاوه بر قطر و عمان شامل کویت نیز می شود.

خبرگزاری رسمی دولت ایرنا نیز به نوبه خود اعلام کرد: سفر امیر عبداللهیان به قطر به دعوت همتای قطری وی (محمد بن عبدالرحمن آل ثانی) انجام می شود.

در مورد اهداف اصلی این تور چند روزه وزیر خارجه، وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات عبداللهیان در قطر به موضوعات مختلف مورد علاقه مشترک در زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مربوط می‌شود.

در همین ارتباط امیرعبداللهیان نیز در توئیتی درباره این سفر نوشت: تداوم توسعه همه جانبه روابط با کشورهای همسایه یکی از ارکان اصلی تئوری سیاست خارجی متوازن اتخاذ شده توسط دولت ایران است.

وی افزود: امروز به منظور تحکیم روابط و پیگیری تصمیمات اتخاذ شده در سفرهای متقابل قبلی مقامات ارشد به قطر و عمان سفر کردم.

عبداللهیان خاطرنشان کرد: همسایگان ایران در عرصه های اقتصادی، تجاری و سیاسی توانمندی های زیادی دارند.

رایزنی‌های تجاری در قطر

سفر امیرعبداللهیان به قطر پس از آن صورت می‌گیرد که هفته گذشته محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی با هدف تقویت همکاری ها و رایزنی های پولی، بانکی و اقتصادی به دوحه سفر کرد و با مقامات بانکی این کشور دیدار و گفت و گو نمود.

تهران و دوحه که در سالهای اخیر روابط نزدیکی در حوزه همکاری‌های سیاسی و منطقه‌ای تجربه می‌کنند به دنبال آن هستند تا این همکاری‌ها در حوزه تبادلات تجاری و اقتصادی نیز گسترش یابد. این موضوع بویژه در راس اهداف وزارت خارجه در دولت سیزدهم قرار گرفته است به صورتی که عدنان موسی پور رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر پیشتر از افزایش ۴۵ درصدی ارزش مبادلات تجاری ایران و قطر در دو سال گذشته خبر داد.

به گفته موسی پور ارزش مبادلات تجاری ایران و قطر در سال 2021 143 میلیون دلار بوده و در سال 2022 به 208 میلیون دلار رسیده است که نشان دهنده رشد خوبی است.

مقامات ایرانی اعلام کرده اند که به دنبال تقویت بیشتر حجم تجارت با قطر طی سالهای آتی هستند. در فرودین ماه سال جاری فرزاد پیلتن، مدیرکل سازمان توسعه تجارت ایران در غرب آسیا، گفت که تهران به دنبال افزایش حجم تجارت با قطر تا سال 2025 به 3 میلیارد دلار است.

به گفته سخنگوی گمرک ایران سیمان، سبزی، صیفی جات کشاورزی، پسته و زعفران کالاهای صادراتی به قطر بوده و مواد شیمیایی، قطعات خودرو و لوازم برقی از اقلام وارداتی به کشور بوده است.

در مذاکرات سال گذشته مقامات ایرانی و قطری ، چندین پرونده مهم از جمله تقویت زیرساخت‌های تجاری به‌ویژه در زمینه تسهیل حمل و نقل دریایی کالا بین ایران و قطر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نتیجه این مذاکرات تاکنون نه دور اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر برگزار شده و همچنین مجمع تجاری ایران و قطر در سال 2018 افتتاح شد که به گفته مقامات ایرانی به عنوان سفارتخانه اقتصادی در کشور میزبان عمل می‌کند.

در این میان یکی از مهمترین مسائل مربوط به همکاری‌های اقتصادی با قطر که در زمره اهداف وزارت خارجه قرار دارد نحوه بازگشت پول و درآمدهای مالی به کشور و جلب سرمایه‌گذاری قطری‌ها است.

در سفر هفته گذشته «محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی به دوحه، وی در دیدار با شیخ «بندر بن محمد آل ثانی» همتای قطری‌اش، دو طرف بر لزوم توسعه مبادلات تجاری ایران اسلامی و قطر از طریق افزایش همکاری‌های بانکی، مالی و پولی تاکید کردند.

نگاه‌ها به مسقط؛ دیپلماسی در سکوت خبری

امیرعبداللهیان پس از دوحه عازم مسقط پایتخت عمان می‌شود که موجب گمانه‌زنی‌های متعددی در بین رسانه‌های منطقه ای و بین المللی درباره دستور کار اصلی وزیر خارجه در این کشور شده است. در طول سالهای گذشته سلطلن‌نشین عمان مهمترین نقش را در مذاکرات باواسطه میان ایران و آمریکا بر سر مسأله هسته‌ای داشته است.

پس از سفر اخیر هیثم بن طارق سلطان عمان به ایران تحولات متعددی از جمله آزادی اسدالله اسدی دیپلمات محبوس ایرانی در بلژیک و همچنین آزادی بخشی از مطالبات مسدود شده ایران در عراق رخ داد و برخی اخبار نیز سلطان عمان را حامل پیامی از سوی آمریکا برای تهران می‌دانستند.

این در حالی است که دوحه نیز سال گذشته میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در تلاش برای احیای توافق هسته ای بود.

از این رو با توجه به نقش‌آفرینی گذشته قطر و بویژه عمان در پرونده مذاکرات هسته‌ای، العربی جدید گزارش داده که اهمیت این سفر فراتر از روابط دوجانبه است و به پرونده‌های مهم میان تهران و واشنگتن پرداخته خواهد شد. این رسانه عربی همچنین ادعا کرده که امیرعبداللهیان در این سفر پاسخ ایران به پیام آمریکا را خواهد داد.

تمرکز ویژه رسانه‌ها و کارشناسان به موضوع مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا در حالی است که وجود برخی اخبار پیرامونی بر این گمانه‌زنی‌ها می‌افزاید. به طور مثال احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ایران هفته گذشته در گفت‌و‌گو با رسانه های داخلی از اقداماتی از سوی وزارت امور خارجه و بانک مرکزی برای آزادسازی وجوه بلوکه شده کشور در خارج خبر داد.

 اما با وجود تمامی شواهد و استدلال رسانه‌ها، مقامات آمریکایی بدون رد انجام مذاکرات در مسقط، گزارش‌های مربوط به دستیابی به توافق در مورد مسئله ای هسته ای را نادرست دانست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات غیرمستقیم از طریق عمان گفت: «در رابطه با ایران، برخی از گزارش‌هایی که در مورد توافق در مورد مسائل هسته‌ای یا در مورد بازداشت‌شدگان دیده‌ایم، به دقیق نیستند و صحت ندارند».

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط