رسانه تخصصی روابط بین الملل

فارن افرز: چین به‌دنبال نجات روسیه نیست

Diplomacyplus.ir/?p=8144
نشریه «فارن افرز» در مطلب تازه خود با اشاره به اینکه چین به‌دنبال نجات روسیه نیست،‌ نوشت: به نظر می‌رسد پکن عجله‌ای برای ایجاد یک راه نجات اقتصادی برای کرملین ندارد.

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن افرز در مطلب تازه خود به‌قلم «آگاته دمارایس» نوشت: از سال 2014، زمانی که کشورهای غربی در واکنش به الحاق غیرقانونی کریمه، روسیه را تحریم کردند.

کرملین ادعا کرد که شرکت‌های روسی در جستجوی فرصتی برای ارتباط با چین هستند؛ این چرخش به سمت شرق از زمان تهاجم تمام‌عیار مسکو به اوکراین در فوریه 2022، فوریت بیشتری پیدا کرده است.

سال گذشته، دو پل بر روی رودخانه آمور که مرز بین روسیه و چین را مشخص می‌کند، افتتاح شد و در نشست مارس 2023، ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، متعهد شدند که همکاری‌های اقتصادی را به‌عنوان بخشی از شراکت «بدون محدودیت» خود عمیق‌تر کنند.

روی کاغذ، به نظر می‌رسد که روابط تجاری چین و روسیه در حال افزایش است؛ سال گذشته، ارزش یوان در برابر دلار و روبل کاهش یافت و رقابت صادرات چین به روسیه را افزایش داد، ارزش دلاری صادرات چین به روسیه تصویر معتدل‌تری از روابط تجاری را نشان می‌دهد؛

در سال 2022، شرکت‌های چینی 76 میلیارد دلار کالا به روسیه ارسال کردند که تقریباً به‌اندازه ارزش محموله‌های آن‌ها به اندونزی، تایوان و استرالیا بود؛

اما این حجم از صادرات تنها یک قسمت بسیار کوچک از اقتصاد چین است و در واقع چین حجم بسیار پایینی از مبادلات و روابط اقتصادی را با روسیه دارد.

اقتصاد روسیه در سال گذشته یک رکود را ثبت کرد، رشد روسیه در بهترین حالت هم در سال جاری رکود خواهد داشت و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی روسیه تا سال 2027 به سطح قبل از جنگ باز نخواهد گشت؛

تصمیم کرملین در سال 2022 برای کنار گذاشتن هنجارهای بین‌المللی در زمینه حفاظت از مالکیت معنوی، یکی دیگر از عوامل بازدارنده این موضوع است؛ شرکت‌های چینی نیز همچنان می‌خواهند از دانش غرب در هنگام تجارت، محافظت شود؛

علاوه بر این، پکن هنوز به شرکت‌های دولتی خود دستور ورود به بازار روسیه را نداده است و با توجه به اینکه جمعیت روسیه میل چندانی به محصولات شرکت‌های چینی ندارند، ممکن است با آغوش باز از آن‌ها استقبال نشود.

نگاهی به داده‌های گمرکات چین به‌وضوح نشان می‌دهد که چین در روابط اقتصادی خود با روسیه دست بالا را حفظ می‌کند و به نظر می‌رسد پکن عجله‌ای برای ایجاد یک راه نجات اقتصادی برای کرملین ندارد؛

در آینده، کسب‌وکارهای چینی همچنان می‌توانند با افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در روسیه به کمک روسیه بیایند، تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی آن‌ها برای انجام این کار وجود ندارد، اما تصمیمات سرمایه‌گذاری معمولاً سه تا پنج سال طول می‌کشد تا تحقق یابد؛ با این حال، بعید است که شرکت‌های چینی تمام خلاء ناشی از خروج تجارت‌های غربی از روسیه را پر کنند.

در بازی‌های المپیک پکن در سال 2022، تنها چند هفته قبل از آغاز تهاجم مسکو به اوکراین، رهبران روسیه و چین ادعا کردند که دوستی آن‌ها هیچ محدودیتی ندارد، بیش از یک سال بعد، شی و پوتین فقط این ضرب‌المثل را تأیید کردند که گفتن برخی چیزها آسان‌تر از انجام دادن است و انتظارات بزرگ پوتین هنوز برآورده نشده است و برخلاف اعلامیه‌های رسمی، چرخش مشتاقانه روسیه به چین متقابل نبوده است.

 

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط