رسانه تخصصی روابط بین الملل

غرق شدن هژمونی دریایی آمریکا در «بحرالاحمر» یمنی

Diplomacyplus.ir/?p=10660
داده‌های امنیتی در دریای سرخ تأیید می‌کند که انصارالله دست برتر را دارد، معادلاتی که گسترش دامنه آن مقدمه‌ای برای پایان هژمونی آمریکا در منطقه خواهد بود که نهایت ناتوانی آن در حفاظت از موجودیت رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد.

جنگ ترکیبی آمریکا و متحدانش علیه یمن در ماه‌های اخیر نه تنها بازدارندگی در برابر انصارالله ایجاد نکرده، بلکه با ماجراجویی در دریای سرخ، پرونده‌های جدیدی را در منطقه به روی دولت جو بایدن گشوده که بیرون آمدن از آن بدون هزینه نخواهد بود.

تقابل آمریکا در مقابله با عملیات انصارالله با تأسیس ائتلاف دریایی «نگهبان رفاه» در 19 دسامبر شروع شد و در ابتدا به دفع حملات پهپادی و موشکی انصارالله علیه کشتی‌های صهیونیستی متمرکز بود اما در 22 دی به مرحله عملیاتی نیز رسید و آمریکا به همراه انگلیس حملات هوایی به مواضعی در یمن انجام داد. با وجود ده‌ها حمله هوایی با استفاده از تسلیحات پیشرفته به یمن، اما کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این حجم از عملیات توانسته موفقیتی کسب کند یا خیر؟

آمریکا و انگلیس تصور می‌کردند که با حملات روزانه به خاک یمن، در نهایت انصارالله از عملیات علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ عقب‌نشینی خواهد کرد اما اکنون نه تنها تردد کشتی‌های صهیونیست در دریای سرخ به صفر رسیده بلکه ناوها و کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی هم زیر ضربات و سندان مقاومت خرد می‌شوند.

دولت بایدن زیر تیغ کنگره

در پی ناکامی آمریکا در عقب راندن انصارالله از عملیات موشکی، موج انتقادات علیه دولت جو بایدن تشدید شده است. سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه استراتژی بایدن در برخورد با حملات انصارالله را زیر سوال برده و تاکید کردند که او باید مجوز کنگره را برای ادامه اقدام نظامی علیه این گروه دریافت کند.

به گزارش سایت یمنی «بالقیس»، تیم کین، سناتور دموکرات در جریان جلسه استماع کنگره ضمن ابراز نگرانی درخصوص اختیارات قانونی دولت بایدن برای این حملات و هم‌چنین تاثیر آنها، گفت:«فکر نمی‌کنم اگر تعداد ۲۰۰ حمله به ۴۰۰، سپس ۸۰۰ و ۱۲۰۰ برسد، بازدارندگی حاصل شود. فکر می‌کنم زمانی که به یک توافق در جهت آزادی اسرا که به آتش‌بس، کمک‌های بشردوستانه در غزه و ایجاد فضایی برای گفتگوها منجر شود برسیم، بازدارندگی مجدد را برقرار خواهید کرد». کریس مورفی دیگر سناتور دموکرات گفت:«قانون اساسی از کنگره می‌خواهد که مجوز جنگ را صادر کند. ما سوگند یاد کرده‌ایم که از قانون اساسی تبعیت کنیم. اگر معتقدیم که این یک اقدام نظامی است، پس بنابراین ما باید مجوز صادر کنیم».

تاد یانگ، سناتور جمهوری‌خواه نیز ضمن ابراز تردید نسبت به استراتژی دولت آمریکا تاکید کرد:«ضروری است که دولت به این اقدامات واکنشی نشان دهد و ثابت کند که هم راهبردی برای جلوگیری از تجاوز و هم دکترین قانونی مناسب است. تا به امروز، من ندیده‌ام که چنین استراتژی ارائه شود».

کمپین طولانی حملات علیه انصارالله، قطعا بدترین پاسخی است که تاکنون انجام شده است. دلیل آن این است که نیروی دریایی ایالات متحده همچنان به غرق شدن در شن‌های خاورمیانه برای دستیابی به یک هدف دست نیافتنی ادامه می‌دهد.

آمریکا در چند دهه گذشته بزرگترین قدرت دریایی جهان بود و ناوهای هواپیمابر آن از شرق تا غرب به گشت‌زنی ادامه می‌دادند تا قدرت این کشور را به رخ رقبا بکشند اما اکنون این ابرقدرت دریایی، در برابر انصارالله درمانده شده است، تا جایی که یکی از مقامات کاخ سفید اخیرا اعتراف کرد که عملیات انصارالله بزرگترین چالش برای نیروی دریایی این کشور از زمان جنگ جهانی دوم بود. بنابراین، صنعا ضرباتی را به آمریکا زده که حتی قدرتهای بزرگ هم مباردت به این کار نکرده‌اند.

در هفته‌های اخیر چند ناو و کشتی آمریکایی توسط موشک‌ها و پهپادهای یمنی هدف قرار گرفته‌اند و این نشان می‌دهد که یمنی‌ها دست برتر تحولات امنیتی در دریای سرخ را دارند. رهبران صنعا گفته‌اند عملیات آنها به کشتی‌های صهیونیستی و هم‌پیمانان غربی آن تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد، به قوت خود باقی است و به غربی‌ها گوشزد می‌کنند که برای جلوگیری از تشدید درگیری در دریای سرخ، اسرائیل را به توقف نسل‌کشی در غزه وادار نمایند.

آمریکا و انگلیس و سپس کشورهای اروپایی در حالی لشگرکشی دریایی را برای متوقف کردن اقدامات نظامی انصارالله در دستور کار قرار داده اند که تجربه 9 سال جنگ با ارتش‌های تا بن دندان مسلح عربستان و امارات نشان داد که انصارالله بدون کمک‌های خارجی و در محاصره شدید اقتصادی، قدرت دفاعی و بازدارندگی خود را تقویت کرد و اینگونه تصمیمات نمی‌تواند صنعا را به تسلیم وادار کند.

انصارالله در حال حاضر، به عنوان یک قدرت منطقه‌ای ظاهر شده که دارای عنصر غافلگیری، ارعاب و شوک است که توانسته تل‌آویو و غرب را در دریای سرخ گرفتار کند.

دلهره آمریکا از مرحله کنونی مرتبط با جنگ غزه فراتر می‌رود و نگرانی اصلی برای دوره پسا جنگ و وضعیت جدید خاورمیانه است که گروه‌های مقاومت در ماه‌های اخیر آنرا به کلی تغییر داده‌اند که زنگ خطر را در پایتخت‌های غربی به صدا درآورده که بعد از این خلیج فارس و دریای سرخ برای آنها امن نخواهد بود.

رهبران کاخ سفید نمی‌خواهند اعتراف کنند که انصارالله در مقابله با نیروی دریایی و هوایی آنها موفق بوده است و بنابراین برای حفظ وجهه خود موفقیت و مسئولیت یمنی‌ها را به ایران نسبت داده و این کشور را به تجهیز نیروهای مسلح یمن به سلاح، فناوری و اطلاعات اطلاعاتی متهم می‌کند تا نشان دهد که یمنی‌ها به تنهایی و بدون کمک جمهوری اسلامی نمی‌توانند به آمریکا ضربه بزنند.

نمایش قدرت انصارالله

یمنی‌‎ها در سال‌های اخیر به توسعه توانایی‌های نظامی هوائی خود مشغول بوده‌اند، از موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز گرفته تا پهپاد از جمله توانمندی این جنبش در عرصه دفاعی است اما اخیرا سلاح مخوف دیگری به ناوگان دریایی یمن اضافه شده که می‌تواند قواعد بازی را برهم بزند.

عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله در سخنرانی اخیر خود گفت که نیروهای مسلح یمن «تسلیحات زیردریایی» را در حملات به کشتی‌های آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی به سامانه رزمی خود افزوده که این تسلیحات زیردریایی باعث نگرانی دشمن خواهد شد.

الحوثی گفت که صنعا تاکنون ۴۸ کشتی را در دریای عرب و سرخ هدف قرار داده و بر شدت عملیات خود در این آبراه بین‌المللی خواهد افزود. وی ادامه داد:«عملیات ما علیه اهداف اسرائیل بالغ بر ۱۸۳ موشک و پهپاد بوده و عملیات دریایی از نظر کمی و کیفی افزایش یافته و همچنین کاربرد فعال موشک‌ها، پهپادها و قایق‌های نظامی افزایش یافته است».

روزنامه اسپانیایی “لارازون” درباره قابلیت‌های سلاح جدید انصارالله گفت که زیردریایی کوچک بدون سرنشین رویارویی دریایی وضعیت تردد در دریای سرخ را پیچیده‌تر خواهد کرد. این زیردریایی علاوه بر حمل مواد منفجره می‌توانند با سرعت بالا حرکت کنند و این به معنای افزایش احتمال آسیب جدی به کشتی‌ها است. به نوشته این روزنامه، این زیردریایی‌ها به دلیل ظرفیت ناوبری خودران می‌توانند به سنسورهای پیشرفته، سونار، سیستم موقعیت‌یاب جهانی و سیستم‌های ناوبری مجهز شوند.

به گزارش خلیج آنلاین، سرهنگ اسماعیل ایوب، کارشناس نظامی با اشاره به قدیمی بودن استفاده از این نوع سلاح، گفت:«زیردریایی‌ پهپادی انصارالله تفاوت چندانی با اژدرهای شناخته شده در تسلیحات نظامی دریایی ندارند. اژدرها مانند زیردریایی بدون سرنشین و نیمه هدایت شونده هستند و همچنان عامل اصلی انهدام زیردریایی‌ها، کشتی‌ها هستند و در صورت عدم شناسایی باز هم تاثیر قابل توجهی دارند».

این کارشناس نظامی در مورد تاثیر این سلاح می‌گوید: «با وجود این سلاح، نیروی دریایی غرب حاضر در دریای سرخ و خلیج عدن سردرگم خواهند شد، زیرا شناورهای نیروی دریایی باید به طور مداوم سونار را کار کنند و این امر باعث فرسودگی دستگاه‌های سونار و رادار می‌شود».

قدرت نظامی انصارالله حتی کارشناسان و مقامات نظامی آمریکا را هم به حیرت واداشته است. به گزارش روزنامه تلگراف، دریاسالار لیزا فرانچیتی، فرمانده نیروی دریایی آمریکا اذعان کرد که نیروهای مسلح یمن در طول 9 سال تجاوزات گذشته، علاوه‌بر انباشت تسلیحات و تجهیزات پیشرفته از نظر کمی و کیفی، تجربیات زیادی را جمع‌آوری کرده‌اند.

مایک ماولوری، از مسئولان سابق وزارت دفاع آمریکا به شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گفت:«زیردریایی بدون سرنشین قایقی است که می‌تواند زیر دریا حرکت کند و نشان از توان پیشرفته حوثی‌ها و استراتژی متغیرشان دارد.شناسایی و انهدام زیردریایی‌های بدون سرنشین سخت‌تر از شناسایی و انهدام پهپادها و موشک‌های ضدکشتی است. این زیردریایی‌ ممکن است موفق شود دریانوردان آمریکایی را هدف قرار دهد. این جنگ‌افزار، تهدید خطرناکی را ایجاد می‌کند زیرا از راه حمله چندجانبه که حملۀ گله‌ای نامیده می‌شود،می‌تواند سامانه‌های دفاعی کشتی‌ها را از کار بیندازد».

انصارالله هژمونی آمریکا را متزلزل کرد  

در شرایطی که آمریکا در هفته‌های اخیر برای مقابله با انصارالله، به کشورهای اروپایی متوسل شده و تعداد ناوهای خود در خلیج فارس و دریای سرخ را افزایش داده تا از این گردابی که خودساخته رهایی یابد اما خروج از این معرکه بدون هزینه و تاوان سنگینی غیرممکن است.

اکنون مسجل شده است که ائتلاف دریایی آمریکا نه تنها نتوانسته امنیت کشتیرانی را به دریای سرخ بازگرداند بلکه با جنگ افروزی‌های خود علیه یمن، آتش جنگ در منطقه را شعله‌ور کرده که بسیاری از شرکتهای کشتیرانی حاضر نیستند از این پهنه دریایی عبور کنند.

اگرچه نیروی نظامی آمریکا رتبه اول در جهان محسوب می‌شود، اما در ویتنام، کوبا، عراق و افغانستان، شکست‌های سنگینی خورد. پیروزی صنعا در منطقه‌ای به دست آمده که ایالات متحده مدعی بود مبادی ورودی‌ و خروجی‌ آنرا کنترل می‌کند، ولی الآن این کشور خود را در برابر چالش بی‌سابقه گرفتار می‌بیند.

همچنین برای واشنگتن، در سطح روابط بین‌الملل و بحران آشکار در تشکیل اتحادها، به نظر می‌رسد که ایالات متحده قادر به تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای حفاظت از کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ نیست و همین امر باعث شده تا کشورهایی در ائتلاف دریایی آمریکا مشارکت کنند که نام آنها را حتی از روی نقشه نیز نمی‌توان پیدا کرد.

موازنه بین‌المللی امروز دیگر به نفع آمریکا نیست و قدرت‌های بزرگ مانند روسیه و چین در رقابت با واشنگتن تلاش می‌کنند از وضعیت موجود در دریای سرخ که باعث کاهش نفوذ آمریکا می‌شود، سود ببرند و ایالات متحده از اینکه تشدید تنش به نفع رقبای شرقی باشد به شدت وحشت دارد.

اکنون قدرت بازدارندگی و هژمونی آمریکا در منطقه و جهان تضعیف شده است و شیوخ عرب که زمانی امنیت خود را به این کشور سپرده بودند بدون شک در سیاست‌های امنیتی خود تجدیدنظر خواهند کرد، همانگونه که در دو سال اخیر گرایش این کشورها به سمت چین و روسیه بیشتر شده است و به منزله دوری از واشینگتن و کاهش وابستگی نظامی به این قدرت رو به افول است.

دولت بایدن الآن در وضعیتی گیر افتاده که نه راه پس دارد و نه راه پیش. اگر آمریکا عملیات خود علیه یمن را بدون هیچ دستاورد خاصی متوقف کند، وجهه آن در جهان به شدت مخدوش خواهد شد که با وجود تجهیزات مدرن جنگی در برابر انصارالله شکست خورد. اگر هم به ماجراجویی خود در دریای سرخ ادامه دهد، ممکن است با تشدید دامنه بحران، انصارالله به گزینه بستن تنگه باب المندب اقدام کند و در این صورت تجارت جهانی بیش از دچار بحران جدی خواهد شد و غربی‌ها به عنوان مسبب اصلی این بیش از دیگران متضرر خواهند شد.

اگر تشدید تنش به همین منوال ادامه یابد، پیامدهای بحران در دریای سرخ بسیار فراتر از آبراه‌های باریک آن طنین انداز خواهد شد.

داده‌ها تأیید می‌کند که صنعا در دریای سرخ، خلیج عدن و دریای عرب دست برتر را دارد و معادلاتی که امروز وجود دارد می‌تواند فردا توسعه یابد و مقدمه‌ای برای پایان هژمونی آمریکا در منطقه خواهد بود که نهایت ناتوانی آن در حفاظت از موجودیت رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد./ الوقت

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط