رسانه تخصصی روابط بین الملل

عضویت فنلاند در ناتو امکان پذیر است؟

Diplomacyplus.ir/?p=2212
نشریه فارن پالیسی در مقاله‌ای به قلم الیزابت براو درباره عضویت احتمالی فنلاند در ناتو نوشت: پایان بی طرفی این کشور بی طرف، به ولادیمیر پوتین ضربه می‌زند و عامل تقویت توانمندی‌های اطلاعاتی ناتو خواهد شد.

به گزارش فارن پالیسی در یکی از داستان‌های حماسی ملت فنلاند درباره جنگ ۱۸۰۸ بین سوئد که فنلاند نیز بخشی از آن بود و روسیه، یک مرد جوان معمولی به پدرش اطلاع می‌دهد که می‌خواهد به ارتش ملحق شود. این جوان مایه حیرت پدرش و همگان و به سربازی شجاع تبدیل شد که میدان نبرد به او متکی شد.

این روزها فنلاند که ۸۰۰ مایل مرز مشترک با روسیه دارد، نشان داده است که همان سرباز شجاع است که ناتو با آغوش باز از او برای عضویت استقبال می‌کند. نخست وزیر فنلاند اعلام کرد که کشورش به زودی درباره پیوستن به ناتو تصمیم می‌گیرد. اعلام این خبر یک چرخش از رویکرد اواسط قرن بیستم محسوب می‌شود. پس از جنگ جهانی دوم، فنلاند برای متوقف کردن پیشروی ارتش سرخ در جنگ زمستان ۱۹۳۹ و سپس تلاش برای بازپس گیری اراضی که شوروی مدعی آن شده بود، ناچار شد بی طرفی تحمیل شده از سوی مسکو را بپذیرد. اما فنلاند برغم این موضوع توانست نیروی توانمند نظامی تحت حمایت جامعه مدنی بسازد و در عین حال نیز با مسکو مذاکره و تماس را حفظ کند.

وحالا که فنلاند برای کنار گذاشتن حالت بی طرفی آماده است امکان استقرار نیروی ناتو در مرزهای شمال غربی روسیه فراهم می‌شود. ۱۳ آوریل اعضای پارلمان فنلاند یک گزارش امنیتی دریافت کردند که باعث شد قصدشان را برای درخواست عضویت در ناتو اعلام کنند. تاکنون ۱۱۲ از ۲۰۰ عضو پارلمان برای موافقت با این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند. در پایتخت‌های ناتو نیز دولت‌ها از اینکه فنلاند به ناتو ملحق شود استقبال کرده‌اند. فنلاند اعتبار بالای دموکراتیکی دارد و افزون بر این می‌تواند توانمندی‌های حساس نظامی بویژه اطلاعاتی ارائه کند.

یک ژنرال بازنشسته فنلاند می‌گوید: بزرگترین دارایی ما این است که ما از همان روزهای نخست چندین دهه قبل که به دنبال عضویت در ناتو بودیم می‌دانستیم که می‌توانیم این بخش از اروپا را امن نگه داریم.

فنلاند تاکنون توانسته است با محافظت از مرز خود با روسیه، به حفظ امنیت در اروپا کمک کند و با پیوستن به ناتو این توانمندی را در اختیار سازمان مذکور قرار می‌دهد. فنلاند می‌تواند مهارت‌های اطلاعاتی نظامی خود را که نتیجه یکصد و پنج سال نظارت و تحلیل همسایه قدرتمندش (روسیه) است در اختیار ناتو قرار دهد. مزیت دیگر فنلاند حمایت مردم و جامعه مدنی از نیروهای مسلح این کشور است. در یک نظرسنجی که دسامبر گذشته انجام شد یعنی قبل از اشغال اوکراین، ۷۳ درصد فنلاندی‌ها از حفظ خدمت سربازی حمایت کردند در حالیکه فقط هفت درصد از نیروی نظامی کاملا حرفه‌ای حمایت کردند. چنین تعامل مدنی در امنیت ملی و حمایت عمومی از آن یک دارایی ارزنده برای ناتو محسوب می‌شود.

دیگر توانمندی‌های فنلاند از این قرارند: جنگنده‌های پیشرفته و دوره‌های دفاع ملی. مورد دوم یعنی دوره دفاع ملی یک دوره سه هفته‌ای بسیار معتبر است که طی آن همه بخش‌های جامعه در خصوص اصول امنیت ملی آموزش می‌بینند. نتیجه این دوره، تربیت شخصیت‌هایی در سراسر جامعه است که درباره امنیت ملی آگاهی دارند و مهمتر این که یکدیگر را می‌شناسند.

فارن پالیسی افزود: اگر سوئد نیز تصمیم بگیرد به ناتو ملحق شود توانمندی‌هایش از جمله نیروی دریایی که در دریای بالتیک نقش حساس دارد را به ناتو می‌آورد. نیروی دریایی سوئد خیلی بزرگ نیست اما تجربه خوبی در زمینه شکار زیردریایی دارد که به درد ناتو می‌خورد. اما در حالی که فنلاند شجاعانه سر خود را بالا گرفته است، حزب سوسیال دموکرات حاکم در سوئد صرفاً اعلام کرده است یک بررسی امنیتی در این رابطه خواهد داشت. البته حتی در نظر این سوسیال دموکرات‌های مردد نیز احمقانه خواهد بود که سوئد یکه و تنها خارج از ائتلاف ناتو بماند.

در پایان مقاله آمده است: در حالی که فنلاند به درهای ناتو نزدیک می‌شود، این سوال واضح وجود دارد که: آیا از مردم این کشور می‌توان انتظار داشت از شجاعت نیروی‌های نظامی‌شان نه تنها داخل کشور بلکه دورتر و در کشورهای دیگر عضو ناتو حمایت کنند؟ این سوالی است که نمایندگان پارلمان فنلاند باید پاسخ دهند. در آینده‌ای نه چندان دور بحران ممکن است در داخل مرزها و روی پل‌ها و جاده‌های خودشان دیده شود. فنلاند به ناتو نیاز دارد به همان میزان که ناتو به فنلاند نیاز دارد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط