رسانه تخصصی روابط بین الملل

عربستان چرا مسئولیت انتقال اتباع خارجی از سودان را بر عهده گرفت؟

Diplomacyplus.ir/?p=8149
تلاش های عربستان برای انتقال شهروندان و اتباع ملیت های مختلف از سودان، از اواسط آوریل و با تداوم نبردها و درگیری های خونین در خارطوم، پایتخت سودان، ادامه دارد.

به گزارش «الخلیج آنلاین» تعدادی از استان های سودان شاهد درگیری های خشونت آمیز میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو حمیدتی» است که در نتیجه آن صدها تن کشته شده و دولت ها نیز ناگزیر به تخلیه اتباع خود از این کشور شدند.

اولین عملیات تخلیه اتباع خارجی از سودان، در 22 آوریل انجام شد و بیش از 50 کشور از آغاز انتقال شهروندان خود از طریق مرزهای زمینی، دریایی و هوایی سودان خبر دادند.

عملیات انتقال

عربستان طی روزهای گذشته بزرگترین عملیات انتقال اتباع خارجی از سودان را که توسط یک مقام سعودی سفری پرمخاطره توصیف شد، از خارطوم، پایتخت سودان و از طریق جاده های ناهموار و بیابانی برای دوری از درگیری ها، آغاز کرد.

تعداد کشتی های انتقال اتباع خارجی که از سودان وارد عربستان شده اند، از زمان آغاز عملیات انتقال به بیش از 10 کشتی رسیده و با ادامه تلاش ها برای تخلیه اتباع کشورهای مختلف جهان از سودان، این تعداد در حال افزایش است.

کشتی عربستانی «امانه» در 29 آوریل، بزرگترین عملیات انتقال اتباع خارجی از سودان را انجام داد؛ در این کشتی هزار و 886 سرنشین شامل شهروندانی از ملیت های متعدد از حدود 60 کشور به اضافه تعدادی از کارمندان سازمان ملل به عربستان منتقل شدند.

وزارت امور خارجه عربستان در همان روز گزارش داد که تعداد کل افراد تخلیه شده از سودان، از زمان آغاز عملیات در 22 آوریل، حدود 4 هزار و 879 نفر شامل 139 شهروند سعودی و 4 هزار و 738 نفر دیگر از 96 ملیت مختلف است.

ارتشبد فیاض الرویلی، رئیس ستاد کل ارتش عربستان نیز از موفقیت نیروهای مسلح کشورش در اجرای عملیات تخلیه اتباع خارجی از سودان قدردانی و تأکید کرد که این عملیات نشان دهنده آمادگی نیروهای عربستان است.

الروئیلی در اظهارات خود در 28 آوریل 2023 اشاره کرد که نقش نیروهای وی به وظایف نظامی و دفاعی محدود نمی شود، بلکه در خدمت رسانی به مردم و بشریت ادامه می یابد.

بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی، نقش بزرگ عربستان در تخلیه اتباع خارجی از سودان را که در ورود امن و مطمئن این افراد به خاک این کشور مؤثر بود، ستودند.

«جاسم البدیوی» رئیس شورای همکاری کشورهای عربی نیز از نقش دیپلماتیک و لجستیکی بزرگی که عربستان در روند تخلیه اتباع خود و اتباع تعدادی از کشورهای عربی و کشورهای دوست و تعدادی از غیرنظامیان، دیپلمات ها و مقامات بین المللی ایفا کرد، قدردانی کرد.

البدیوی از تلاش های عربستان در مدیریت و پیگیری روند تخلیه اتباع خارجی و تأمین تمامی نیازهای آنان برای عزیمت به کشورهایشان قدردانی کرد.

میزبانی دیپلمات ها

عملیات انتقال اتباع خارجی از سودان توسط عربستان، بسیاری از هیئت های دیپلماتیک در سودان را شامل شد؛ چراکه عربستان تصمیم گرفت قبل از سفر این هیئت ها به کشورهایشان، میزبان آنان باشد.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط در گزارش خود در 26 آوریل اشاره کرد که در میان برجسته ترین دیپلمات هایی که از سودان خارج شدند، سفیر کره جنوبی در سودان و حدود 29 شهروند کره ای و تعدادی دیپلمات بودند.

در مراسم استقبال از هیئت کره ای، جان یانگ پارک، سفیر کره در عربستان به نمایندگی از دفتر ریاست جمهوری کشورش از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به خاطر پشتیبانی آنان در تخلیه اتباع کره ای از سودان تشکر و قدردانی کرد.

فارس اسعد، سرکنسول امریکا در جده نیز از نقش عربستان در ورود برخی از شهروندان و دیپلمات های امریکایی به جده قدردانی کرد و افزود: «ما از هماهنگی انجام شده خرسندیم و از عربستان بسیار سپاسگزاریم».

سفارت سودان در عربستان نیز در تاریخ 26 آوریل از تلاش و نقش این کشور در تخلیه اتباع و دیپلمات های خارجی از کشورش و دستیابی به آتش بس فعلی قدردانی کرد.

ناظران بر این باورند که شتابزدگی کشورهای غربی به رهبری واشنگتن برای تخلیه نمایندگی های دیپلماتیک و بستن سفارتخانه های خود در سودان، نشانه جدی این است که جنگی که اکنون در سودان در جریان است ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد.

تلاش ها برای آتش بس

همزمان با اقدامات برای تخلیه اتباع خارجی از سودان، عربستان به تلاش های خود برای دستیابی به یک آتش بس طولانی مدت میان طرف های درگیر، به منظور آماده سازی آغاز گفت و گوهای جامع و حل اختلافات از طریق مسیرهای صلح آمیز ادامه می دهد.

در 28 آوریل 2023، ارتش سودان اعلام کرد که ارتشبد عبدالفتاح البرهان، فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، تماس های تلفنی از عربستان و سایر کشورها در خصوص تمدید آتش بس و ایجاد شرایط مناسب برای تخلیه اتباع ملیت های مختلف و تسهیل امور بشردوستانه برای سودانی ها دریافت کرده است.

ارتش سودان تصریح کرد که سازوکار چهارگانه که شامل کشورهای عربستان، امارات، بریتانیا و امریکا می شود، بر ایستادن در کنار سودان در حل مسائل و بازگشت اوضاع به حالت عادی تأکید دارد.

در همین زمینه، عبدالعزیز الواصل، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل، بر اهمیت پایبندی به آتش بس موجود در سودان تأکید کرد.

الواصل در سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در 26 آوریل 2023 پیرامون موضوع سودان برگزار شد، ضمن قدردانی از همکاری طرف های سودانی برای تخلیه غیرنظامیان از این کشور، افزود: عربستان با تمامی شرکا برای تثبیت آتش بس در سودان تعامل دارد.

نقش راهبردی عربستان

محمد عید الشتلی، کارشناس مسائل منطقه ای و بین المللی می گوید: عربستان با ایجاد یک پل هوایی و دریایی و با حمایت نیروهای واکنش سریع عربستان، در انتقال تمامی اتباع خارجی از سودان مشارکت داشته است.

الشتلی خاطرنشان کرد که عربستان آنچه را که برای امنیت و سلامت اتباع کشورها لازم است، فراهم کرده است.

وی ادامه داد: تمام کشورهای جهان، اتباع خود در سودان را به واسطه عربستان منتقل کرده اند که این امر نشان دهنده اعتماد این کشورها به عربستان و توانایی اش در انجام عملیات انتقال است.

این کارشناس مسائل منطقه ای و بین المللی خاطرنشان کرد که عربستان عمقی استراتژیک برای سودان به شمار می رود؛ زیرا نزدیک ترین نقطه تماس با محیط سودان است و شهر ساحلی جده در فاصله کمی با بورسودان قرار دارد که یک بندر دریایی مهم برای این کشور است.

الشتلی افزود: این یکی از مهمترین عواملی است که به موفقیت روند تخلیه اتباع خارجی از سودان کمک کرد و در تقویت اعتماد جامعه جهانی به نقش دیپلماتیک و سیاسی عربستان به عنوان یک طرف منطقه ای مورد اعتماد برای حل مناقشات در منطقه و جهان در آینده منعکس خواهد شد.

این کارشناس مسائل منطقه ای و بین المللی پیش بینی کرد که عربستان محور آغازین و نقطه کانونی در روند صلح میان طرف های سودانی باشد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط