رسانه تخصصی روابط بین الملل

شکست زودهنگام واشنگن در دریای سرخ

Diplomacyplus.ir/?p=10960
روز جمعه نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده بود که ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یو اس اس گریولی پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌اند

یک ناو هواپیمابر آمریکایی پس از چهار ماه استقرار در دریای سرخ در حال خروج از این منطقه است. این خبر  را منابع آمریکایی هم تائید کرده‌ و گفته‌اند که ماموریت  ناو هواپیمابر «آیزنهاور» در دریای سرخ پایان یافته است.

در واکنش به خروج ناو آمریکایی از دریای سرخ، «محمدعلی الحوثی»، از اعضای شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران «انصارالله» در پلتفرم «ایکس» گفته است که اگر آمریکا مدعی کاهش عملیات نیروهای مسلح یمن برای حفظ وجهه خود، عقب‌نشینی از نظامی‌سازی دریا و رساندن پیامی به شرکت‌های بیمه است برخلاف آنچه در ابتدا مطرح کرده بود، این یک خودفریبی مثبت است. وی افزود: اگر آمریکا در عملیات‌ها کاهش واقعی مشاهده می‌کند، باید کشتی‌های خود و کشتی‌های اسرائیل تحت الحمایه‌اش را دوباره به حرکت درآورد تا یک صید خوشمزه برای نیروهای ما باشد.

پیشتر در اوایل روز جمعه نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده بود که ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یو اس اس گریولی پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌اند.

شکست تمام عیار

بسیاری از منابع عقب نشینی ناو آمریکایی از دریای سرخ را نشانه بارز شکست عملیات دریایی آمریکا در دریای سرخ علیه یمنی‌ها ارزیابی کرده‌اند. در واقع با وجود آن که طی 5 ماه گذشته آمریکا ادعای تشکیل ائتلافی جهانی را برای مقابله با حملات نیروهای یمنی داشت، اما همزمان یمنی‌ها حملات پهپادی و موشکی خود به طیف گسترده‌ای از محموله‌های کشتیرانی بین‌المللی و همچنین نیروهای دریایی به رهبری آمریکا را ادامه دادند. به عبارت دیگر می توان گفت که عملیات دریایی آمریکا نتوانست نیروهای یمنی در چند ماه گذشته را متوقف کند.

در عین حال به نظر می‌رسد که فراتر از تشکیل یک ائتلاف دریایی نظامی از سوی آمریکا،  دولت بایدن فاقد یک برنامه منظم در مورد چگونگی مدیریت بحران در منطقه است. در واقع آمریکا اگرچه به عنوان یک چهره کنترل کننده بحران وارد دریای سرخ شده است و ادعای خود را بر مدیریت بحران در منطقه عنوان کرده است، اما در واقع آمریکا خودش یک طرف بحران است نه کنترل کننده بحران. به عبارت دیگر حمایت بی قید و شرط دولت بایدن از نتانیاهو در جنگ غزه باعث شده تا بحران در منطقه تشدید شود و اوضاع پرتنش تر از گذشته باشد. این در حالی است که اگر آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه حمایت نمی کرد، احتمالا این عدم حمایت باعث می شد که جنگ غزه خیلی زود پایان یابد و پایان جنگ غزه نیز به معنای پایان درگیری یمنی‌ها در دریای سرخ است، چون یمنی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که عملیات نظامی خود در دریای سرخ را تا زمان ادامه جنگ در غزه، ادامه خواهند داد.

کار دشوار آمریکا علیه یمن

دلایل متفاوتی را می توان درباره شکست عملیات آمریکا در دریای سرخ علیه نیروهای یمنی برشمرد:

پیچیدگی محیط داخلی یمن: بدون تردید آمریکایی‌ها شناخت کافی از محیط داخلی یمن نداشته‌اند و مقابله با همه اهداف در یمن برای آمریکایی‌ها امکان پذیر نیست. مقامات آمریکایی هم اعتراف کرده‌اند که مکان‌یابی بسیاری از اهداف ذخیره‌سازی تسلیحات یمنی‌ها در این کشور چالش برانگیز است. به گفته مقامات آمریکایی، نقاط کور بسیاری در فضای کوهستانی یمن وجود دارد و شناسایی همه این نقاط برای نظامیان آمریکایی امکان پذیر نیست.

تجربه قبلی یمنی‌ها: نمی توان این نکته را نیز نادیده گرفت که یمنی‌ها برای اولین بار نیست که وارد جنگ می‌شوند. یمن طی هشت سال گذشته درگیر جنگ با ائتلاف عربی سعودی بود که آن ائتلاف نیز نتوانست کاری را در برابر یمنی‌ها در صنعا به پیش ببرد و در نهایت دو طرف مذاکره را بجای جنگ دنبال کردند. در واقع یمن با تجربه جنگ هشت سال گذشته خود وارد نبرد در برابر آمریکا شد و طبیعی است که هشت سال تجربه جنگ، فرصت ارزشمندی برای یمن برای ورود به یک درگیری جدید با آمریکا بود. می توان این گونه گفت که در طول جنگ، یمنی‌ها تطبیق پذیری و توانایی خود را برای مقاومت در برابر آسیب‌های حملات هوایی به رهبری عربستان سعودی در مناطق کوهستانی و شهری پراکنده نشان داده‌ بودند و این سازگاری در بمباران اخیر آمریکا برای یمنی‌ها کارگشا بود. «توماس جونو»، دانشیار دانشگاه اتاوا کانادا به وبگاه نیوعرب گفته است: «تصور راهبردی که بتواند یمنی‌ها را مجبور به توقف حملات خود کند، بسیار دشوار است.»

شکست در ائتلاف سازی سیاسی: از سوی دیگر باید توجه داشت که آمریکایی‌ها نه فقط در ائتلاف نظامی، بلکه در ائتلاف سیاسی ضد یمن نیز در منطقه توفیقی نداشتند. از میان 15 کشور منطقه، فقط دو کشور(امارات و بحرین) برای حمایت از ائتلاف نظامی آمریکا علیه یمن اعلام آمادگی کردند، اما دیگر کشورهای عربی ترجیح دادند در مقابل صنعا قرار نگیرند. در واقع عملیات نظامی آمریکا در دریای سرخ فاقد اجماع منطقه‌ای بود. برخلاف واشنگتن، اما یمن در ائتلاف سیاسی خود در منطقه موفق بود و نه تنها حمایت ایران و جوامع اسلامی و شهروندان عربی حامی فلسطین را پشت سر خود داشت، بلکه عملیات‌های نظامی یمن علیه اسرائیل و کشتی‌های به مقصد اسرائیل در طول جنگ غزه از نظامیان یمن چهره قهرمانان آزادی فلسطین را ساخت. همچنین مذاکرات همزمان نیروهای یمنی با مسکو و کاخ کرملین در طول جنگ نشان داد که یمن حمایت روسیه را هم با خود دارد و روسیه مخالفتی با عملیات دریایی یمن در دریای سرخ ندارد. این شرایط بی تردید کار را برای آمریکایی‌ها دشوارتر کرده است./ الوقت

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط