رسانه تخصصی روابط بین الملل

سیگنال جدیدی از تشدید درگیری ایران و آمریکا

Diplomacyplus.ir/?p=9233
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارش خود از سیگنال جدیدی از تشدید درگیری ایران و آمریکا خبر داد واعلام کرد: به نظر می‌رسد که آمریکا دوباره به قدرت نظامی متکی است تا تهران را متقاعد کند که عقب‌نشینی کند.

به‌ گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود به‌قلم «جام گامبرل» نوشت: هزاران تفنگدار دریایی با پشتیبانی جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی پیشرفته آمریکا به‌آرامی در حال افزایش حضور در خلیج‌فارس هستند.

این نشانه آن است که درحالی‌که ممکن است جنگ‌های آمریکا در منطقه پایان‌یافته باشد. درگیری این کشور با ایران بر سر برنامه هسته‌ای پیشرونده‌اش بدتر می‌شود و هیچ راه‌حلی در چشم‌انداز نیست.

اعزام نیروی نظامی و هواپیمابر USS Bataan به خلیج‌فارس، در کنار جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ و سایر هواپیماهای جنگی، در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا می‌خواهد بر چین و روسیه تمرکز کند.

اما واشنگتن بار دیگر متوجه می‌شود که اگرچه ورود نظامی به غرب‌آسیا آسان است، اما خروج کامل از آن دشوار است.

به‌ویژه زمانی که ایران اکنون پس از فروپاشی برجام با قدرت‌های جهانی، اورانیوم را بیش از هر زمان دیگری نزدیک به سطح تسلیحاتی غنی می‌کند.

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دیپلماسی بتواند به‌زودی این توافق را احیا کند؛ همچنین ایران در هفته‌های اخیر آزار و اذیت و توقیف کشتی‌هایی را که قصد عبور از تنگه هرمز را داشتند، از سر گرفته است.

حدود ۲۰ درصد نفت جهان از طریق آبراه باریکی که خلیج‌فارس را به کل جهان متصل می‌کند، عبور می‌کند.

برای تندروهای حکومت دینی تهران، این حرکت قدرت را به کشورهای اطراف به‌عنوان بخشی از موج حملات نسبت داده‌شده به ایران از سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. به‌ویژه در شرایطی که تحریم‌های آمریکا منجر به توقیف کشتی‌های حامل نفت خام ایران می‌شود.

نگرانی در مورد توقیف دیگری احتمالاً باعث شده است که کشتی حامل نفت ایران در نزدیکی تگزاس سرگردان شود زیرا هنوز هیچ شرکتی نفت آن را تخلیه نکرده است.

برای آمریکا، باز نگه‌داشتن تنگه هرمز به‌منظور حمل‌ونقل همچنان یک اولویت است تا اطمینان حاصل شود که قیمت‌های جهانی انرژی افزایش نمی‌یابد، به‌خصوص که جنگ روسیه با اوکراین بر بازارها فشار می‌آورد.

کشورهای عرب خلیج‌فارس برای رساندن نفت خود به بازار به آبراهی نیاز دارند و نگران نیات ایران در منطقه وسیع‌تر هستند.

در شرایطی که دیپلماسی متوقف‌شده و ایران مایل به تهاجمی‌تر در دریا است، به نظر می‌رسد که آمریکا دوباره به قدرت نظامی متکی است تا تهران را متقاعد کند که عقب‌نشینی کند؛ اما این باعث می‌شود که بقیه مسائل بین آن‌ها فراتر از دریاها ادامه یابد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط