رسانه تخصصی روابط بین الملل

روابط چین و اسرائیل و نقش پکن در غرب‌آسیا

Diplomacyplus.ir/?p=9464
روزنامه «جروزالم پست» در مطلبی به بررسی روابط چین و اسرئیل و نقش پکن در غرب آسیا پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد چین سرمایه‌گذاری زیادی در خلیج‌فارس انجام داده است اما توافق‌نامه ابراهیم نشان می‌دهد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در خلیج‌فارس حضور بیش‌تری دارد

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در مطلبی به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت:‌تنش‌های آمریکا و چین و تصمیم اخیر چین برای پذیرش یک قرارداد ۲۵ ساله با ایران، نگرانی‌هایی را در مورد ادامه روابط اسرائیل با پکن برانگیخته است.

در دو دهه اخیر، روابط رژیم صهیونیستی و چین در بحبوحه علاقه عمیق پکن به غرب‌آسیا و ظهور آن ‌به‌عنوان یک قدرت جهانی بهبود یافته است.

تومر فادلون در مقاله‌ (موسسه مطالعات امنیت ملی) اشاره می‌کند که روابط تجاری بین رژیم صهیونیستی و چین به‌طور مداوم و پیوسته رو به افزایش بوده است.

«بنیامین نتانیاهو» تمایل خود را برای رفتن به چین نشان داده است. در سال ۲۰۱۸، معاون رئیس‌جمهور چین، وانگ کیشان برای یک دیدار چهار روزه به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) آمده بود.

پکن اخیراً میانجی‌گری ایران و ‌عربستان را برعهده داشته و در تلاش برای گسترش گروه‌هایی مانند بریکس و سازمان همکاری شانگهای در منطقه بوده است.

چین همچنین تمایل خود را برای میانجی‌گری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطینی‌ها ابراز کرده است.

نگرانی‌هایی در مورد روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با چین وجود دارد.

در پی همه‌گیری کرونا، تمرکز بیش‌تری بر روی روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با پکن و نقشه چین برای منطقه وجود دارد.

آمریکا در مورد هرگونه معامله بزرگ تجاری چین در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که ممکن است بر زیرساخت‌های استراتژیک مانند بندر حیفا تأثیر بگذارد، ابراز نگرانی کرده است.

واشنگتن گفته است که نمی‌خواهد اسرائیل از چین جدا شود، بلکه می‌خواهد مسائل مهم بین این دو کشور را حفظ کند.

‌به‌عنوان مثال، بخش فناوری پیشرفته اسرائیل، پیشگام در حوزه هوش مصنوعی است. صنعت دفاعی اسرائیل نیز اهمیت فزاینده‌ای دارد و به شرکای آمریکا وابسته است.

روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و چین در دوره ریاست نتانیاهو شکوفا شده است، اما تنش‌های آمریکا و چین به علت تصمیم پکن، برای همکاری نزدیک‌تر با ایران و روسیه و بازتربودن در دیپلماسی خود که ممکن است هژمونی آمریکا را برهم بزند، افزایش یافته است.

آمریکا نزدیک‌ترین متحد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است. به این ترتیب، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید به نگرانی‌های واشنگتن نسبت به چین توجه کند.

از سوی دیگر، واشنگتن گاهی تغییر مسیر می‌دهد و ترجیح می‌دهد روابط با پکن را گرم‌تر کند. اساف اوریون در مقاله‌ای در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن خاطرنشان کرد: « از آن‌جایی که نتانیاهو ‌به‌دنبال روابط اقتصادی گسترده‌تری با پکن است، باید به این نکته توجه داشته باشد که نگرانی‌های استراتژیک واشنگتن در مورد امنیت ملی و فناوری، برای پیشینیانش اهمیت داشته است».

ممکن است برخی از تصمیم‌های مهم برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گرفته شوند و اسرائیل نیز نتواند کاری برای تغییر این وضعیت انجام دهد، زیرا شرکت‌هایی که با شرکای آمریکایی کار می‌کنند غرب را به چین ترجیح می‌دهند.

علاوه بر این، چین به دلیل درگیری‌هایی غزه، از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) انتقاد کرده است. باید دید که آیا حمایت چین از آشتی ایران و عربستان ممکن است منجر به تشویق پکن به روابط عربستان و اسرائیل شود(رژیم صهیونیستی) یا خیر.

به نظر می‌رسد چین سرمایه‌گذاری زیادی در خلیج‌فارس انجام داده است اما توافق‌نامه ابراهیم نشان می‌دهد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در خلیج‌فارس حضور بیش‌تری دارد

به این ترتیب، در مورد چگونگی پیشبرد روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و چین و ایفای نقش چین در غرب‌آسیا، جای تامل زیادی وجود دارد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط