دومین همایش بینالمللی «حکمرانی و کشورداری در ایران» با حضور اندیشمندان، اساتید دانشگاه، پژوهشگران داخلی و خارجی و جمعی از مسئولان و صاحبنظران حوزه سیاستگذاری و مدیریت عمومی برگزار شد.
این همایش با هدف بررسی ابعاد نظری و عملی حکمرانی، تحلیل چالشها و فرصتهای کشورداری در ایران و تبادل دیدگاهها و تجربیات علمی و اجرایی برگزار شد.
در این رویداد علمی، محورهایی همچون حکمرانی مطلوب، حکمرانی هوشمند، سیاستگذاری عمومی، نقش نهادهای حاکمیتی در کشورداری، حکمرانی اقتصادی و الزامات نهادی توسعه پایدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در جریان برگزاری همایش، اساتید و پژوهشگران متعددی با ارائه پلنها، دیدگاهها و تحلیلهای تخصصی به بررسی راهکارهای ارتقای نظام حکمرانی پرداختند. همچنین دکتر نیلی، دکتر حیاتی، دکتر بابایی و دکتر کریمی با ارائه مباحث تخصصی و طرح دیدگاههای کارشناسی، در نشستها و پنلهای علمی این همایش حضور داشتند. موضوع ارائه دکتر حیاتی مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر، الزامات حکمرانی مطلوب در حوزه انرژی در ایران در سده پیش رو بود که با استقبال پژوهشگران مواجه گردید.
آقای دکتر حیاتی در این همایش به این نکته اشاره نمودند که افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر در سبد مصرف انرژی ایران با پنج مانع اصلی مواجه بوده است که این پنج مانع موجب اختلال در حکمرانی مطلوب در حوزه انرژی در جمهوری اسلامی ایران شدهاند.
مانع اول، ایستارها و شناخت معیوب مدیران و حاکم بودن «انگاره فراوانی منابع سوختهای فسیلی» است. مانع دوم ریشه در اشکالات نهادی حکمرانی انرژی در ایران دارد. مانع سوم عدم دغدغه و مهمنبودن مباحث زیست محیطی برای برخی مدیران است. مانع چهارم ناظر بر اعطای یارانههای غیرهدفمند به انرژیهای فسیلی و محصولات آنها میباشد. مانع پنجم نیز تحریمهای اقتصادی ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران است.
آقای دکتر حیاتی در ادامه سمینار خود به این نکته اشاره نمودند که خروج از بنبست فعلی و افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر در سبد مصرف انرژی ایران، نیازمند چهار اصلاح ساختاری فوری و به هم پیوسته است.
اصلاح اول، اصلاح نهادی است. در این راستا لازم است که «شورای عالی انرژی» تشکیل شود. همچنین لازم است که سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) از یک نهاد تابع به یک نهاد تنظیمگر مستقل و قدرتمند با اختیارات قانونی گسترده تبدیل شود. پیشنهاد میگردد ساتبا در قالب یک معاونت یا کمیته مستقل زیر نظر نهاد ریاست جمهوری تشکیل گردد.
اصلاح دوم ناظر بر اصلاح هستیشناختی است. مراد از اصلاح هستیشناختی، تنوعبخشی به بازیگران فعال در این عرصه است.
اصلاح سوم معطوف به اصلاح اقتصادی است. در این راستا، واقعیسازی قیمتهای انرژیهای تجدیدپذیر و تغییر مشوقها باید در دستور کار دولت قرار گیرد. تأمین مالی پایدار برای خرید تضمینی برق حاصل از انرژیهای تجدیدپذیر بهواسطه ایجاد یک صندوق تضمین خرید برق تجدیدپذیر از محل بخشی از درآمدهای صادراتی سوختهای فسیلی میتواند در این بخش مورد توجه قرار گیرد.
اصلاح چهارم، فرهنگسازی عمومی و تغییر گفتمان را در بر میگیرد. در این راستا، گسترش گفتوگوی ملی و تخصصی، استفاده از ظرفیت دانشگاهها، اندیشکدهها، انجمنهای تخصصی و رسانهها برای ایجاد درک مشترک از ضرورتها و راهحلها باید در دستور کار قرار گیرد. شرح مزایای مختلف انرژیهای تجدیدپذیر باید مورد توجه رسانهها و کنشگران دارای سرمایه اجتماعی قرار گیرد. برگزاری پنلهای تخصصی، ارائه مقالات علمی و نشستهای گفتوگو محور از دیگر بخشهای این همایش بود که بستر هماندیشی علمی پیرامون مسائل روز کشورداری را فراهم کرد.
در پایان این همایش، بر ضرورت تداوم برگزاری رویدادهای علمی در حوزه حکمرانی و بهرهگیری از نتایج این مباحث در فرآیندهای تصمیمسازی و سیاستگذاری کشور تأکید شد.
خبرنگار: محمدحسین واحدی



