رسانه تخصصی روابط بین الملل

تور منطقه‌ای امیرعبداللهیان؛ آخرین تدارکات حمله؟

Diplomacyplus.ir/?p=10853
سفر  امیرعبداللهیان به عمان و سوریه در بحبوحه تنش با رژیم صهیونیستی، پیام آشکاری برای آمریکا است که تا دیر نشده افسار رژیم سرکش در منطقه را بکشد، چرا که با تشدید دامنه بحران عاقب خوشی در انتظار صهیونیست‌ها و واشینگتن نیست.  

 درحالی که رژیم صهیونیستی با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، درگیری با محور مقاومت را به نقطه جوش رسانده‌ است، تحرکات سیاسی جمهوری اسلامی در کنار بُعد عملیاتی زیرذره‌بین رسانه‌ها و تحلیلگران قرار دارد تا نشانه‌هایی از پیشبینی تصمیمات راهبردی تهران و محور مقاومت در این شرایط بیابند.

در این میان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه که از زمان شروع جنگ در غزه، سفرهای مکرری به کشورهای منطقه انجام داده بود تا بتواند به خشونتها در این باریکه پایان دهند، در روزهای اخیر هم تور جدید منطقه‌ای خود را استارت زده است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه ایران، امیر عبداللهیان روز یکشنبه در آغاز سفر منطقه‌ای خود در رأس یک هیئت سیاسی و پارلمانی، سفر خود به سلطان نشین عمان را آغاز کرد. بر اساس این بیانیه، امیرعبداللهیان با بدر بن حمد البوسعیدی، همتای عمانی خود در خصوص ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه، گسترش روابط، اجرای توافقات منعقده بین سران دو کشور و مسائل منطقه‌ای گفتگو کرد.

در این نشست، دو طرف با اشاره به بمباران کنسولگری ایران در سوریه، بر لزوم پاسخگویی رژیم صهیونیستی به دلیل نقض مکرر و آشکار تمام قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی تاکید کردند. دو طرف همچنین بر تعهد مشترک خود برای ارتقای ثبات و صلح در منطقه و جهان به طور کلی بر اساس اصول عدالت، احترام به حاکمیت کشورها و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز و دیپلماتیک تاکید کردند.

امیرعبداللهیان در شبکه ایکس، گزارشی از سفر به عمان و نیز رایزنی خود با مقامات عمانی ارائه کرد و نوشت: در جریان سفر به عمان با وزیر خارجه سلطنت عمان و محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن دیدار کردم. وی افزود:روند توسعه مناسبات دوجانبه میان دو کشور و توافقات روسای ایران وعمان مورد بررسی قرار گرفت. امیرعبداللهیان تصریح کرد:«در مورد تداوم ابتکار سلطان عمان در راستای لغو تحریم‌ها گفتگو شد. همچنین درباره آخرین تحولات منطقه از جمله تداوم جنایات جنگی ترکیبی صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و ضرورت اتخاذ تصمیمات بازدارنده رایزنی شد».

این سفر یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که کنسولگری ایران در دمشق هدف حمله آشکار رژیم صهیونیستی قرار گرفت. ایران متعهد شد که انتقام کشته شدن هفت تن از فرماندهان سپاه پاسداران در این حمله را بگیرد و به گفته مقامات نظامی ایران، پاسخ به دشمن اشغالگر قطعی است زمان و مکان آن هنوز مشخص نشده است.

تحلیلگران معتقدند واکنش تهران به حمله اسرائیل منجر به شکل‌گیری روندهای جدید در منطقه می‌شود و به همین دلیل سفر منطقه‌ای امیرعبداللهیان در شرایط کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عمان و احتمال رد و بدل شد پیام‌های تهران- واشنگتن

سفر امیر عبداللهیان به مسقط در حالی صورت می‌گیرد که در طی یک هفته گذشته گفتگوهای غیرمستقیم ایرانی-آمریکایی مبنی بر تبادل پیام بین آنها انجام شد و عمان میانجی اصلی بین دو طرف بوده است. عمان به این خاطر به عنوان عنوان اولین مقصد سفر منطقه‌ای امیرعبداللیان انتخاب شده است که در دهه‌های اخیر میزبان مذاکرات محرمانه تهران با هدف دستیابی به تفاهمات هسته‌ای بوده است.

عمان در سال‌های اخیر بارها با روابط خود زمینه را برای همگرایی دیدگاه‌ها و کاهش اختلافات بین آمریکا و ایران فراهم کرده و در این شرایط پرتنش هم گمانه‌زنی در مورد واسطه‌گری مقسط در تماس‌های تهران و واشنگتن بسیار مطرح است.

عمان به عنوان یکی از بازیگران مهم منطقه پس از تحولات غزه نقش مهمی در مذاکرات آتش‌بس ایفا کرد و اکنون هم که آتش جنگ در منطقه شعله‌ور شده، برای کاهش درگیری تلاش می‌کند. بنابراین برخی کارشناسان تبادل پیام ایران و آمریکا در مورد تحولات اخیر با میانجیگری مسقط را دور از ذهن نمی‌دانند.

از آنجا که رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن منتظر انتقام سخت ایران درباره حمله به کنسولگری این کشور در دمشق هستند، لذا به نظر می‌رسد مقامات کاخ سفید نسبت به میانجیگری عمان در این زمینه امیدوار هستند تا تنشها در منطقه را کاهش دهند.

ایران در سالهای اخیر از طریق کانال عمان و قطر پیام‌های مهمی را به طرف آمریکایی منتقل کرده تا از خطر درگیری مستقیم جلوگیری کنند. ایران همواره مواضع سفت و سختی در برابر ماجراجویی‌های نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی داشته است و این بار هم که احتمال رویارویی مستقیم بین تهران و تل‌آویو وجود دارد، لذا کشورهایی مانند عمان به دلیل سوابق میانجیگرانه می‌توانند در فروکش کردن دامنه تنش نقش مهمی ایفا کنند.

بدون شک واکنش نظامی به رژیم صهیونیستی در روزهای آینده انجام خواهد شد و لذا امیرعبداللهیان در عمان، به مقامات کاخ سفید این پیام را منتقل می‌کند که در این مسئله به خصوص کنار بایستد، چرا که جمهوری اسلامی ثابت کرده در دفاع از منافع ملی و تمامیت ارضی خود قاطعانه عمل می‌کند. با توجه به اینکه برخی ناظران معتقدند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی قصد دارد با به راه انداختن جنگ منطقه‌ای، آمریکا را به مصاف ایران بفرستد، لذا جمهوری اسلامی قصد دارد عواقب این ماجراجویی‌ها را به دولتمردان کاخ سفید گوشزد کند که اسیر نیرنگ بازی تندروهای صهیونیست نشوند.

از طرف دیگر این در حالی است که دولتمردان آمریکایی نیز خود به این موضوع پی برده اند که ممکن است به درگیری ناخواسته با نیروهای مقاومت کشیده شوند چنانکه در نشست شورای امنیت سازمان ملل به منظور بررسی حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه، وزارت خارجه این کشور در پیامی ضمن اعلام ناآگاهی و عدم مشارکت در این حمله، از تهران خواسته بود که به پایگاه های آمریکایی در منطقه حمله نشود.

همچنین از آنجا که مذاکرات آتش‌بس بین حماس و هیئت صهیونیستی در قاهره در جریان است، این احتمال وجود دارد که جمهوری اسلامی از طریق عمان به طرف آمریکایی این پیام را فرستاده که باید هر چه سریعتر به جنگ در غزه پایان داده شود.

بدون شک بحث جبهه یمن هم یکی از محورهای گفتگو بین امیرعبداللهیان با همتای عمانی بود و دیدار با محمد عبدالسلام هم بیانگر این مسئله است. لازم به ذکر است که عملیات انصارالله یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های صهیونیستی در ماه‌های اخیر، به بزرگترین دغدغه سران تل‌آویو و واشینگتن تبدیل شده است و بر اساس گزارش رسانه‌ها پیام‌های متعددی در این مورد بین ایران و آمریکا از طریق کانال‌های ارتباطی برای کاهش تنشها در دریای سرخ رد و بدل شده است.

آمریکا در سه ماه گذشته با کمک انگلیس و در دفاع از منافع رژیم صهیونیستی، ده‌ها حمله به خاک یمن انجام داده تا بتواند عملیات انصارالله علیه کشتی‌های صهیونیستی را متوقف کند. حملاتی که نتیجه عکس داده و ضمن ناتوانی در متوقف کردن حملات یمنی‌ها، تجارت دریانوردی در این پهنه را آسیب‌پذیرتر از قبل نیز کرده است. رهبران انصارالله بارها گفته‌اند در صورت توقف جنگ غزه، عملیات آنها در دریای سرخ نیز پایان خواهد یافت اما واشنگتن به جای فشار آوردن به تل‌آویو، با تشکیل ائتلاف دریایی جبهه جدید جنگ در دریای سرخ را گشوده است.

هماهنگی برنامه‌ها در دمشق 

امیرعبداللهیان پس از عمان، امروز وارد دمشق شد تا با مقامات ارشد سوری گفتگو کند. به گزارش رسانه‌ها، گفتگو و تبادل نظر درباره ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه و توسعه روزافزون این روابط به‌ویژه اجرای توافق‌های امضا شده در دیدار‌های سران دو کشور، موضوع‌های منطقه‌ای از جمله مسئله فلسطین و تحولات غزه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

با توجه به اینکه حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در خاک سوریه انجام شد، لذا جمهوری اسلامی سعی دارد مواضع سیاسی و نظامی خود را با دمشق هماهنگ کند. برخی ناظران معتقدند که پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی احتمالا از خاک سوریه و لبنان انجام خواهد شد و بنابراین دور از ذهن نیست که دولت سوریه هم از جزئیات عملیات نظامی ایران باخبر شود.

روز جمعه، شبکه سی‌بی‌اس به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که اطلاعات به‌دست‌آمده توسط ایالات متحده و اسرائیل نشان می‌دهد که ایران برای پاسخ تلافی‌جویانه به هدف قرار دادن سفارت خود در دمشق آماده می‌شود و ممکن است از پهپادهای شاهد و موشک‌های کروز استفاده کند. برخی منابع هم اعلام کردند که ایران تعدادی از تجهیزات نظامی و پهپاد را به استان دیرالزور در شرق سوریه وارد کرده که به احتمال زیاد در عملیات آتی علیه رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ایران و سوریه در یک دهه اخیر، با ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه مقابله کرده‌اند و اکنون که صهیونیست‌ها خطوط قرمز را رد کرده‌اند پاسخ به این دشمن اشغالگر حتمی است و به نظر می‌رسد که واکنش ایران به حمله به کنسولگری در دمشق، ترکیبی و با مشارکت همه اضلاع محور مقاومت انجام خواهد شد و سوریه هم بخشی از عملیات است. از اینرو، سفر امیرعبداللهیان هم با هدف هماهنگی مواضع دو کشور و آمادگی برای پاسخگو کردن دشمن صهیونیستی است که تمامیت ارضی سوریه و کنوانسیونهای بین‌المللی را نقض کرده است./ الوقت

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط