رسانه تخصصی روابط بین الملل

تنش میان امارات و عربستان بر سر منطقه دریایی الیاسات

Diplomacyplus.ir/?p=11121
امارات اعلام کرد که منطقه محافظت شده «الیاسات» در آب‌های منطقه‌ای این کشور قرار دارد و برای عربستان هیچ حق حاکمیتی در این منطقه به رسمیت نمی‌شناسد.

بر اساس سند سازمان ملل، امارات اعلام کرده که منطقه محافظت شده الیاسات در آب‌های منطقه‌ای این کشور قرار دارد و امارات، برای عربستان پس از خط حائل میان امارات و مرز دریایی عربستان در مقابل استان العدید هیچ حق حاکمیتی به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش «الحره»، پس از آنکه عربستان با اظهارات ابوظبی مبنی بر آنکه الیاسات منطقه دریایی محافظت شده است مخالفت کرد و این امر را در تعارض با قانون بین المللی دانست، امارات به این مخالفت عربستان واکنش نشان داد و اظهارات فوق را در نامه ای رسمی به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرد.

بر اساس سند رسمی که توسط وب سایت سازمان ملل متحد در تاریخ 18 مارس 2024 منتشر شده است، وزارت خارجه عربستان در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که این کشور هیچ اثر قانونی برای یادداشت امارات مبنی بر آنکه الیاسات منطقه دریایی محافظت شده است را تایید و تصدیق نمی‌کند.

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که کشورش هرگونه اقدامات یا تلاش های انجام شده و پیامدهای آن از جانب دولت امارات در منطقه دریایی در سواحل عربستان را به رسمیت نمی‌شناسد.

بر اساس یادداشتی که دولت عربستان آن را سندی رسمی به شمار آورد و از سازمان ملل خواستار شد آن را منتشر کند، وزارت خارجه عربستان افزود که بر اساس توافق نامه مرزی امضا شده بین دو کشور در تاریخ 21 اوت 1974 که بر اساس قانون عمومی بین المللی برای دو طرف الزام‌آور است، عربستان به تمامی حقوق و منافع خود پایبند است.

گفتنی است، الیاسات منطقه دریایی وابسته به امارت ابوظبی است و در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای امارات قرار دارد که برای اولین بار در سال 2005 به عنوان یک منطقه دریایی محافظت شده اعلام شده است.

وزارت تغییرات آب و هوایی و محیط زیست امارات، اعلام کرد که منطقه دریایی الیاسات دارای 4 جزیره است و در جنوب غربی‌ترین منطقه در ابوظبی قرار دارد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط