رسانه تخصصی روابط بین الملل

ترامپ در دادگاه؛ محکومیت تاریخی یک رئیس‌جمهور آمریکا

Diplomacyplus.ir/?p=7783
در پی اعلام جرم دادگاه نیویورک علیه ترامپ تنش‌های سیاسی در آمریکا بالا گرفته و با به خیابان آمدن طرفدراران ترامپ احتمال ایجاد ناامنی پلیس را در وضعیت آماده باش قرار داده است.

الوقت- در حالی که طی ماه‌های اخیر مواضع تهاجمی دونالد ترامپ علیه دولت جو بایدن درکارزار رقابت‌های درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شدت یافته است این روزها با مطرح شدن اعلام جرم دادگاه علیه رئیس جمهور سابق آمریکا، نگاه‌های سیاسی و رسانه‌ای بر روی نتایج این دادگاه و تأثیرات احتمالی آن بر فرآیند انتخابات دوخته شده است.

اتهامات ترامپ دقیقاً مشخص نیست زیرا کیفرخواست تا برگزاری دادگاه در روز سه شنبه  مهر و موم است، اگرچه آلوین براگ، دادستان منطقه منهتن می‌تواند زودتر از آن رونمایی کند .

با این حال مشخص است که یکی از مهمترین اتهامات ترامپ مربوط به پرداخت‌های پولی پنهانی برای سرپوش گذاشتن بر امور است که به ماجرای افشای حق السکوت به بازیگر فلم‌های غیراخلاقی در جریان انتخابات سال 2016 بازمی‌گردد. این پرونده تنها یکی از حداقل سه تحقیق جنایی در مورد ترامپ است. سی ان ان به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد که ترامپ با بیش از 30 فقره اتهام مرتبط با کلاهبرداری تجاری مواجه است. بنابراین ترامپ بعد از ثبت رکورد دو بار استیضاح در یک دوره ریاست جمهوری، به نخستین رئیس جمهور آمریکا تبدیل می‌شود که دادگاهی می‌شود.

سوزان نچلس، یکی از وکلای ترامپ گفته که انتظار نمی رود که به ترامپ دستبند بزنند، اما احتمالاً هنگام مراجعه به دادگاه در روز سه شنبه برای قرائت کیفرخواستی که توسط هیئت منصفه صادر شده است، از او انگشت نگاری می شود و تحت پروتکل های معمول دیگر قرار می گیرد.

واکنش ترامپ

ساعاتی پس از انتشار این خبر، ترامپ در بیانیه‌ای گفت: این بالاترین سطح از آزار و اذیت سیاسی و دخالت در انتخابات در تاریخ است. دموکرات‌ها تا امروز برای «گیر انداختن ترامپ» دروغ گفته و دزدی کرده‌اند، اما این اقدام اخیر آن‌ها غیرقابل تصور است، اعلام جرم علیه یک انسان کاملا بی‌گناه که دستکاری آشکار در انتخابات است.

او همچنین با اشاره به ماهیت بی‌سابقه این اعلام جرم، گفت که عواقب این پرونده‌سازی‌ها دامن شخص جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی دموکرات آمریکا را خواهد گرفت.

ترامپ همچنین دادستان ناحیه‌ای را که تحت حمایت چهره‌های برجسته حزب دموکرات قرار دارد، به باد انتقاد گرفت و گفت: آلوین براگ، دادستان ناحیه‌ای منهتن که با اراده جورج سوروس (سرمایه‌گذار و کنشگر سیاسی حامی دموکرات‌ها) روی کار آمد، مایه فضاحت است! او به جای آنکه جلوی موج بی‌سابقه جرم و جنایت در نیویورک را بگیرد، به انجام «کثافت‌کاری‌های بایدن» مشغول است.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا همچنین در پست دیگری در شبکه اجتماعی خود به نام «تروث سوشال» با بیان اینکه امکان ندارد او در نیویورک محاکمه عادلانه‌ای داشته باشد، اتهامات مطرح شده علیه خود را «دروغین» خواند.

ماجرای رسوایی اخلاقی ترامپ

ماجرای رسوایی اخلاقی ترامپ اولین بار در فوریه 2017 به کاخ سفید رسید. در سال 2018، مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ، به نقض قوانین مالی مبارزات انتخاباتی اعتراف کرد که طی آن به درخواست ترامپ 130،000 دلار و 150،000 دلار به عنوان حق السکوت به دو زن پرداخت کرده است تا ماجرای رابطه نامشروع با رئیس جمهور سابق آمریکا را رسانه‌ای نکنند.

مایکل کوهن، وکیل و کارچاق‌کن سابق ترامپ، دو سال بعد در شهادت کنگره از دیدار با ترامپ در دفتر بیضی شکل کاخ سفید برای دریافت چک‌های حق السکوت گفت.

یکی ازاین زنان با نام استورمی دنیلز در سال 2018 در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس گفت که این معامله را پذیرفته است زیرا نگران امنیت خانواده خود، از جمله دختر کوچکش بوده است.

در آوریل 2018، وال استریت ژورنال سخنان دانیلز را منتشر کرد . ترامپ ابتدا این ادعاها را دروغ خواند و گفت از توافق حق السکوت بی اطلاع است. اما یک ماه بعد، او اعتراف کرد که به کوهن «مبلغ ماهانه ای پرداخت کرده است که هیچ ارتباطی با کمپین انتخاباتی او نداشته است».

همچنین کوهن با ترامپ و آلن وایسلبرگ، مدیر ارشد مالی سازمان ترامپ که اکنون به دلیل کلاهبرداری مالیاتی زندانی شده است، برای پرداخت 50000 دلار به شرکتی که نظرسنجی های تقلبی منتشر می‌کرده است توافق کرده بود.

کوهن در شهادت کنگره گفت: «آقای ترامپ به من دستور داد که از سرمایه شخصی خود از یک خط اعتباری سهام خانگی استفاده کنم تا از ردیابی هر گونه پولی که می تواند بر کمپین انتخاباتی او تأثیر منفی بگذارد، جلوگیری کنم.”

آمادگی هواداران ترامپ برای اعتراضات

از زمان اعلام خبر دادگاهی شدن ترامپ جمعی هواداران او در شهرهای مختلف بویژه محل اقامت ترامپ در مار-آ-لاگو در فلوریدا دست به تجمعات اعتراضی زده اند. این در حالی است که ترامپ نیز در روزهای اخیر از هوادارنش خواسته بود که در اعتراض به اقدام دادگاه نیویورک به خیابان‌ها بیایند.

این امر منجر شده تا پلیس نیویورک برآورد وضعیت امنیتی پرچالشی را برای روزهای آتی پیشبینی کند. در ماجرای حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در سال 2020 نیز معترضان ساختمان کنگره را تسخیر کردند که به کشته شدن چندین نفر انجامید.

اکنون نیز پلیس برای انتقال ترامپ به دادگاه و همچنین مقابله با تظاهرات احتمالی حامیان او، همکاری نزدیکی را با مقامات فدرال، دادگاه و سرویس‌های امنیتی آمریکای آغاز کرده است. پلیس نیویورک می‌گوید برای هرچه که اتفاق بیفتد آماده خواهد بود.

به محض انتشار خبر اعلام جرم علیه ترامپ، پلیس نیویورک تعداد نیروهای خود در مقابل برج ترامپ و همچنین دادگاه ناحیه‌ای در منهتن را افزایش داد.گزارش‌ها حاکی از آن است که ۳۵ هزار تن از نیروهای پلیس، از جمله ماموران لباس شخصی دستور گرفته‌اند تا امروز (جمعه) لباس فرم بر تن کرده و آماده اعزام باشند.

حمایت کم‌سابقه سران حزب جمهوری‌خواه از ترامپ

اگرچه اختلافات میان اکثریت رهبران برجسته حزب جمهوری‌خواه با دونالد ترامپ موضوع پوشیده ای نیست اما در شرایطی که نظرسنجی‌ها از پیشی گرفتن ترامپ از رقیب اصلی‌اش دی سانتیس فرماندار فلوریدا خبر می‌دهند اکنون جمهوری‌خواهان به حمایت تمام قد از ترامپ روی آورده اند.

مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: اعلام جرم علیه یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مسئله‌ای مربوط به حساب‌های مالی کارزار انتخاباتی‌اش یک اقدام حیرت‌آور و غیراخلاقی است. میلیون‌ها تن از مردم آمریکا هم آن را چیزی بیش از یک فشار سیاسی نمی‌دانند؛ آن هم از سوی دادستانی که با وعده محکوم کردن ترامپ روی کار آمده است. همچنین تد کروز سناتور مطرح جمهوری خواهان صدور کیفرخواست علیه ترامپ را سلاح‌سازی سیستم قضایی برای انتخاب مجدد بایدن نامید. کروز پیشتر گفته بود که دستگیری ترامپ تنها جذابیت رئیس جمهور سابق را در میان حامیانش افزایش می دهد. همچنین دادستان تگزاس نوشت: “چپ رادیکال به طور مداوم دادگاه های ما را برای خاموش کردن صدای محافظه کاران مسلح کرده است.” «اقدامات دادستان دموکرات مورد حمایت جورج سوروس در نیویورک آخرین نمونه از این سوء استفاده از قدرت است.»

انتقادات تند جمهوری‌خواهان از سستم قضایی موجب شده تا آلوین براگ، دادستان منطقه نیویورک، روز جمعه خطاب به جیم جردن، جیمز کامر و برایان استیل – سه رئیس کمیته جمهوری خواه مجلس نمایندگان که قبلاً نامه‌هایی در انتقاد از براگ نوشته بودند، با رد ادعای سیاسی بودن اتهامات از آنها خواست که به جای تشدید تنش ها پیرامون کیفرخواست دونالد ترامپ، خواستار آرامش شوند. 

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط