رسانه تخصصی روابط بین الملل

بحران غذا و دارو در اردوگاه‌های ناامن غزه

Diplomacyplus.ir/?p=10486
در حالی که آژیر خطر هشدارهای بین المللی در مورد وضعیت بغرنج غذایی و بروز قحطی و گرسنگی گسترده در غزه به صدا درآمده، بسیاری از جمله سازمان ملل متحد بروز این وضعیت را هدفی برنامه‌ریزی شده از سوی صهیونیست‌ها برای مجازات دسته جمعی بیش از 2 میلیون ساکن غزه عنوان می‌کنند.

 بعد از شروع حملات در غزه از هفتم اکتبر بارها اخباری مبنی بر وخامت اوضاع انسانی در غزه از مسئولان سازمان ملل منتشر شد. براساس گزارش آناتولی، از زمان آغاز جنگ، ۱.۹ میلیون نفر از خانه‌های خود آواره شده‌اند و منطقه رفح به پناهگاه اصلی آوارگان تبدیل شده است.

در این رابطه جولیت توما، مدیر ارتباطات آنروا در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه نوشت: پناهگاه‌های سازمان ملل مملو از جمعیت است و دیگر جایی برای پناهجویان دیگر وجود ندارد. در جنوبی‌ترین منطقه نوار غزه یعنی رفح، هیچ‌گونه زیرساخت‌های غیرنظامی برای حمایت از این جمعیت آوارگان وجود ندارد و اکثر غیرنظامیان در حال حاضر در خیابان‌ها می‌خوابند.

ساکنان غزه علوفه دام‌ها را می‌خورند

وضعیت قحطی و بروز بحران غذایی به صورتی است که به نوشته یورونیوز، مردم غزه اکنون به خوردن خوراک دام‌هایشان روی آورده‌اند.

به گفته یکی از ساکنان اردوگاه جبالیا، با اتمام کامل آرد سفید در بازارها در حال حاضر تنها آرد ذرت وجود دارد.

این منبع در ادامه گفت که آنها تا پیش از این برنج را آرد می‌کردند اما به دلیل افزایش قیمت‌ها این کار را متوقف کرده و شروع به تولید آرد از ذرت و جو مخصوص خوراک دام کردند.

به گفته برخی منابع فلسطینی، با وجود هشدارهای پزشکی درباره اثرات مصرف این آرد و نیز طعم ناخوشایندش، اما این مساله رواج یافته است.

با عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از شمال غزه، شهروندان فلسطینی به انبارهای خوراک دام دسترسی پیدا کردند و توانستند بحران گرسنگی را برای چند روزی برطرف کنند، آنها شروع به تهیه آرد بی‌کیفیتی از جو، ذرت، عدس و حتی خوراک پرندگان و گربه‌ها کردند تا به چیزی شبیه به آرد برسند اما این گشایش نیز به دلیل ابعاد وسیع گرسنگی در غزه خیلی زود از بین رفت.

محاصره شدیدی که اسرائیل بر غزه تحمیل کرده است باعث شده است که آب و غذا تمام شود و مقامات سازمان ملل می گویند که یک چهارم از جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه با قحطی روبرو هستند.

مایکل فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حق غذا در گفت‌وگویی مطبوعاتی اظهار کرد: پس از آنکه برخی کشورها تامین مالی آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی-آنروا را متوقف کردند، قحطی به مساله‌ای اجتناب‌ناپذیر در غزه تبدیل شد.

فخری گفت: توقف حمایت از آنروا به معنای رها کردن ۲.۲ میلیون فلسطینی زیر بار گرسنگی است.

آمریکا، کانادا، استرالیا، ایتالیا، انگلیس، فنلاند، آلمان، هلند، فرانسه، سوئیس، ژاپن و اتریش کشورهایی هستند که کمک‌های مالی خود به آنروا را به حالت تعلیق درآوردند.

هشدارهای بهداشتی با شیوع بیماری و نبود آب آشامیدنی

گفتنی است نبود آب آشامیدنی سالم و محیط آلوده باعث شده مردم در غزه درگیر بیماری های متعدد واگیر و غیر واگیر باشند که حتی خود آنها نیز از ابتلا خبر ندارند. در همین رابطه خبرگزاری فلسطینی سما، در خبری که دیروز منتشر کرده نوشته است: وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که بیش از ۷۰۰ هزار نفر از آوارگان به بیماری‌های واگیردار، پوستی،سرماخوردگی،اسهال و هپاتیت مبتلا شدند.

این وزارتخانه گفته است که ازدحام جمعیت، نبود پناهگاه‌های مناسب، نبود آب و غذای کافی و همچنین نبود امکانات پزشکی و بهداشتی، فاجعه انسانی و بهداشتی را گسترده‌تر می‌کند.«تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هم در واکنشی شدید نسبت به اقدامات فجیع رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان ساکن غزه، شرایط این منطقه را غیرقابل توصیف و جهنم‌گونه دانست و افزود: این همه کشته برای آتش‌بس دیگر کافی است. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه روز دوشنبه  ۹ بهمن ماه اعلام کرد که شمار شهدای غزه از آغاز جنگ تا این لحظه به بیش از ۲۶ هزار نفر و شمار مجروحان به بیش از ۶۵ هزار نفر رسیده است.

 غزه در حالی وارد چهارمین ماه جنگ شده است که ۶۰ در صد بیمارستان‌هایش را در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به طور کلی تخریب شده است. این درحالی است که دویچه وله یک ماه پس از آغاز جنگ غزه  از در خواست کمیته صلیب سرخ بین‌المللی برای توقف تخریب بیمارستان های این باریکه خبر داده بود و از قول این کمیته می نویسد: حملات به مراکز درمانی غزه سیستم بهداشت و درمان این منطقه را بسیار ضعیف کرده و به «نقطه بی‌بازگشت» رسانده است. صلیب سرخ خواستار توقف حملات به بیمارستان‌های غزه شده است.

بیش از دو تا سه میلیون فلسطینی در این قلمرو خانه های خود را ترک کرده اند و صدها هزار نفر در مدارس مملو از سازمان ملل که به پناهگاه تبدیل شده اند یا در بیمارستان ها در کنار هزاران بیمار مجروح پناه گرفته اند. حملات اسرائیل در روزهای اخیر به چندین بیمارستان شمالی نزدیکتر شده و پزشکان را نگران کرده است.

یورو نیوز در ادامه این گزارش آورده است پزشکان جهان (MDM) اعلام کردند که پزشکان غزه به دلیل کمبود دارو مجبور به عمل روی زمین و انجام سزارین زنان و قطع عضو در کودکان بدون بیهوشی هستند.این سازمان غیردولتی همچنین هشدار داد که در بحبوحه حملات بی امان اسرائیل افزایش «تصاعدی» در مرگ و میر نوزادان وجود خواهد داشت. ژان فرانسوا کورتی، معاون MDM که در رادیو RTL صحبت می کرد، نگران بود که وضعیت در منطقه محاصره شده از نظر “دیدگاه بلندمدت” “بحرانی” باشد. از نهم  اکتبر، اسرائیل غزه را در محاصره کامل قرار داده و  دو میلیون نفر از ساکنان آن را از آب، غذا و برق محروم کرده است.

یورو نیوز نیز درگزارشی به شرح وضعیت آوارگان می پردازد و می‌گوید حملات هوایی اسرائیل ساختمان‌های مسکونی غزه را به ویرانه تبدیل کرده است. حملات هوایی اسراییل روز سه شنبه به یک اردوگاه پناهجویان در نزدیکی شهر غزه، ساختمان های آپارتمانی را با خاک یکسان کرد و دهانه‌هایی را در جایی که زمانی قرار داشتند باقی گذاشت، در حالی که نیروهای رژیم صهیونیستی به مجتمع های زیرزمینی حمله کردند.

مسئولان در غزه گفتند در کمپ آوارگان جبالیه در حومه شهر غزه، حداقل شش حمله هوایی اسرائیل تعدادی بلوک آپارتمانی در یک منطقه مسکونی را ویران کرد. این سازمان تعداد زیادی تلفات را گزارش کرده است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

فیلم منتشر شده از تلویزیون الجزیره حداقل چهار دهانه بزرگ را نشان می‌دهد که زمانی ساختمان‌ها در آن قرار داشتند، در میان قطعه بزرگی از آوار که توسط سازه‌های نیمه فرو ریخته احاطه شده بود. ده‌ها نیروی امدادی و اطرافیان در میان خرابه‌ها حفاری کردند و به دنبال بازماندگان در زیر ساختمان‌های تخریب شده اند.

ویران کردن شمال غزه پیشروی و تداوم حملات در جنوب غزه توسط رژیم صهیونیستی با هدف استراتژی مجازات دسته جمعی با شکست مواجه شده است. این را رابرت ای.پاپ (Robert A.Pape)، استاد علوم سیاسی و مدیر برنامه امنیت و تهدیدات دانشگاه شیکاگو در یادداشتی برای  Foreign Affairsمی نویسد: «با پیشروی بیشتر نیروهای اسرائیلی در جنوب غزه، هدف دقیق این رویکرد اسرائیل چندان روشن نیست.

به گفته این کارشناس: «اگرچه رهبران اسرائیل ادعا می‌کنند که حماس را به تنهایی هدف قرار می‌دهند، اما عدم تبعیض آشکار، سؤالات واقعی را در مورد اینکه دولت واقعاً در حال انجام چه کاری است، ایجاد می‌کند. آیا اشتیاق اسرائیل برای در هم شکستن غزه محصول همان بی کفایتی است که منجر به شکست گسترده ارتش اسرائیل در مقابله با حمله حماس در 7 اکتبر شد، برنامه هایی که بیش از یک سال قبل به دست مقامات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل رسید؟ آیا ویران کردن شمال غزه و اکنون جنوب غزه مقدمه ای برای فرستادن کل جمعیت این سرزمین به مصر است، همانطور که در «مطالعه مفهومی» ارائه شده توسط وزارت اطلاعات اسرائیل پیشنهاد شده است؟ »

این استاد دانشگاه شیکاگو پاسخ می‌دهد: «هدف نهایی هرچه که باشد، ویرانی جمعی اسرائیل از غزه مشکلات اخلاقی عمیقی را ایجاد می کند. اما حتی اگر صرفاً از منظر استراتژیک قضاوت شود، رویکرد اسرائیل محکوم به شکست است – و در واقع، در حال حاضر نیز شکست خورده است. مجازات گسترده غیرنظامیان ساکنان غزه را متقاعد نکرده است که از حمایت حماس دست بردارند. برعکس، این فقط باعث افزایش خشم در میان فلسطینی ها شده است. همچنین این کمپین در از بین بردن گروهی که ظاهراً هدف قرار گرفته بود، موفق نبوده است. بیش از پنجاه روز جنگ نشان می‌دهد که در حالی که اسرائیل می‌تواند غزه را نابود کند، نمی‌تواند حماس را نابود کند. در واقع، این گروه ممکن است در حال حاضر قوی تر از قبل باشد.»

کلام آخر

می توان گفت جان آوارگان دیگر حتی در اردوگاه ها هم امن نیست. رژیم صهیونیستی بی توجه به وضعیت فاجعه آمیز آوارگان و شمار رو به افزایش آنان حتی به اردوگاه های موقت آوارگان هم رحم نکرده و آنها را نیزمورد حمله قرار می دهد چنانکه شاهدان عینی در اردوگاه آوارگان المغازی می‌گویند که بسیاری از ساکنان از فاصله نزدیک از سوی نظامیان صهیونیست «با خونسردی» هدف گلوله قرار می‌گیرنددر چند روز گذشته  نیز ده‌ها تن دیگر در این اردوگاه به شهادت رسیده و صد‌ها نفر دیگر مجروح شده‌اند، آمبولانس‌ها قادر به حرکت در جاده‌ها و زیرساخت‌های تخریب شده برای بازیابی اجساد نیستند./ الوقت

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط