رسانه تخصصی روابط بین الملل

اهداف و اهمیت حضور سران مقاومت فلسطینی در تهران

Diplomacyplus.ir/?p=10798
 در مرحله اول از لحاظ زمانی  و شرایط امنیتی این دیدار مهم که اعضای دفتر سیاسی حماس و جهاد در دیدار رهبر معظم انقلاب داشتند قابل اهمیت است ، همچنین از حساسیت این سفر باید عبور کنیم و به مسائل راهبردی و سرنوشت ساز میان هیئت فلسطینی و رهبر معظم انقلاب بپردازیم. 

کمتر از ٢۴ ساعت بعد از  تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر آتش‌بس فوری در غزه  تهران برای دومین بار  پس از شروع حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه  دروز سه شنبه هفت فروردین میزبان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به همراه زیاد نخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین بود.

هنیه با همراهانش در  بدو ورود به تهران نخست با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرد و پس از آن در مهمترین بخش این سفر هیئت فلسطینی به دیدار مقام معظم رهبری رفتند.

در این دیدار صمیمانه رهبر معظم انقلاب ضمن «تجلیل از ایستادگی بی‌نظیر نیروهای مقاومت فلسطین و همچنین مردم غزه» گفتند که درگیری‌ها موضوع فلسطین را به «مسئله اول جهان تبدیل کرده است». ایشان ضمن مهم خواندن جلب حمایت افکار عمومی بین‌المللی و همچنین افکار عمومی جهان اسلام، به‌ویژه دنیای عرب از مردم غزه تاکید کردند که «اقدامات تبلیغاتی و رسانه‌ای مقاومت فلسطین تاکنون بسیار خوب و جلوتر از اسرائیل بوده است و  باید در این زمینه بیش از پیش اقدام شود.»

اسماعیل هنیه در این دیدار به رهبر انقلاب  اطمینان خاطر داد که فلسطینیان نخواهند گذاشت اسرائیل «ذره‌ای به اهداف خود دست یابد.»

هنیه پیشتر در دیدار با امیرعبداللهیان نیز خاطر نشان کرده بود :«اسرائیل سه هدف اساسی شامل نابودی حماس و مقاومت، آزاد کردن اسرای صهیونیست و کوچاندن مردم نوار غزه به سمت صحرای سینا داشتند که معنای واقعی آن تغییر واقعیت‌های سیاسی، امنیتی و جمعیتی نوار غزه بود.صهیونیست‌ها برای تحقق اهداف خود اقدامات و جنایات مختلف و وحشیانه‌ای شامل کشتار جمعی شهروندان و زنان و کودکان، تخریب گسترده و سازمان یافته، محاصره کامل نظامی و گرسنگی دادن مردم و ساکنان نوار غزه را در پیش گرفتند که نتیجه این اقدامات حدود ۱۰۰ هزار شهید، مجروح، مفقود و جانباز، تخریب کلی و جزئی حدود ۶۰ درصد نوار غزه و آواره کردن حدود ۱ و نیم میلیون نفر به سمت رفح بود، اما با تاکید می‌گویم که دشمن برغم همه جنایت‌ها نتوانست به هیچیک از اهداف خود دست یابد و امروز مظاهر شکست دشمن در سطوح میدانی، سیاسی و بین‌المللی یکی پس از دیگری در حال هویدا شدن است.»

بخش مهم دیگر سفر هیئت فلسطینی به تهران مربوط به دیدار زیاد النَّخاله دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین با رهبر انقلاب بود که روز پنجشنبه برگزار شد.

در این دیدار نخاله گفت: «آنچه که امروز در غزه در جریان است، درواقع تکرار حادثه کربلا است و به‌رغم همه سختی‌ها و توطئه‌ها، مردم غزه در کنار نیروهای مقاومت توانسته‌اند با ایستادگی کم‌نظیر خود، طراحی آمریکا و رژیم صهیونیستی و حامیان آنها را برای نابودی مقاومت با شکست مواجه کنند.میان نیروهای مقاومت به‌ویژه حماس و جهاد اسلامی، هماهنگی کامل وجود دارد.»

حضور غیرمترقبه رئیس دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جهاد اسلامی به تهران که  کمتر از 24 ساعت پس از آن صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای در خصوص آتش بس فوری در نوار غزه را به تصویب رساند، بلافاصله در کانون توجه رسانه‌های منطقه ای و بین المللی قرار گرفت که آن را بیانگر حمایت و پشتیبانی بی دریغ تهران به عنوان رهبر جریان مقاومت در منطقه از مقاومت غزه دانستند.

گفتنی است این قطعنامه با رأی مثبت 14 کشور همراه شد به این قطعنامه آمریکا رأی ممتنع داد و وتو نکرد. این موضوع خشم مقامات اسرائیلی را برانگیخت به طوری که نتانیاهو سفر هیئت اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرد.

 

فلسطین پناهگاهی جز ایران ندارد

در مورد اهداف و اهمیت سفر رهبران مقاومت فلسطین به ایران «سید هادی سید افقهی» در گفت و گو با الوقت  اظهار داشت: در مرحله اول باید از لحاظ زمانی  و شرایط امنیتی این دیدار مهم که اعضای دفتر سیاسی حماس و جهاد  در دیدار رهبر معظم انقلاب داشتند قابل اهمیت است ، همچنین از حساسیت این سفر باید عبور کنیم و به مسائل راهبردی و سرنوشت ساز میان هیئت فلسطینی و رهبر معظم انقلاب بپردازیم. محورهای مطرح شده در این دیدار اعم از مسائل وضعیت مردم  در غزه همچنین تشریح وضعیت میدانی میان حماس و ارتش اسرائیل شرایط منطقه  بوده است. قاعدتاً توصیه های رهبری معظم در بُعد حمایت های همه جانبه از جنبش فلسطین  و گردان های مجاهد همچنین هدف گذاری ها و راهکارهای تعیین شده است.

 

این کارشناس منطقه با اشاره به خلأ موجود در این قطعنامه بیان کرد: این سفر درست یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر برقراری آتش بس فوری در غزه صورت گرفت. قطعنامه اخیر دارای خلا‌هایی می‌باشد اینکه این قطعنامه تحت فصل ۷ نبوده والزام آور نیست. و در همین راستا رژیم صهیونیستی این امکان را دارد که از اجرای آن سر باز زند. همینطور که آنها اعلام کردند که خود را ملزم به اجرای این قطعنامه نمی‌دانند. کما اینکه یک روز پس از تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل رژیم صهیونیستی حملات مکرری را در غزه انجام داد. نکته جالب توجه این است که همزمان با رای ممتنع امریکا در شورای امنیت برای تظاهر به همراهی با اجماع جهانی علیه رژیم صهیونیستی ، وزیر جنگ امریکا با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار کردند و تقاضای ارسال تجهیزات نظامی را داشته است. حال سوال اینجاست که چرا امریکا بعد از وتوی تمامی قطعنامه‌های مطرح شده در شورای امنیت سازمان ملل که مفاد اصلی تمامی آنها برقراری آتش بس در غزه، خروج نیروهای مسلح از  این باریکه و تبادل اسرا بوده است به چه دلیل  این بار رأیش  ممتنع بوده است.

 

افقهی با موثر دانستن فضای سیاسی درون آمریکا بر رای ممتنع واشنگتن افزود: البته انتخابات ریاست جمهوری امریکا و رقابت سرسخت بین بایدن و ترامپ بی تاثیر نبوده است و البته هنوز هم در درون حزب دموکرات نیز مخالفینی برای نامزدی بایدن برای ریاست جمهوری وجود دارد. تظاهرات مستمر در آمریکا در حمایت از مردم غزه و علیه سیاست های دولتمردان این کشور  و فشارهای بین المللی در نمایش  تظاهر آمیز  آمریکا موثر است.مجامع بین المللی همواره امریکا را به دلیل سیاست‌های جنگ طلبانه محکوم می کنند.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه بر لابی فعال صهیونیست ها در نهادهای بین‌المللی اشاره و تاکید کرد: شاهد این هستیم که دادگاه لاهه با وجود کشتار ٣٢هزار نفر در باریکه غزه و نسل کشی کودکان سکوت کرده است، زیراصهیونیست‌ها در این دادگاه لابی فعال دارند. همچنین حیثیت سازمان ملل و تمام مجموعه‌های وابسته به این سازمان نیز ای از فجایع جنگ در غزه  دچار خدشه شده است این امر بیانگرسقوط روایت امریکایی و صهیونیستی همچنین جهانی شدن روایت فلسطین می‌باشدو شاهد هستیم که تمامی اقدامات رسانه ای امریکا  همچون تبلیغات گسترده واژگون نشان دادن حقیقت های تاریخ در راستای «تحریف حقیقت»همگی بی اثر شده و صهیونیسم بین الملل رسما  در ماجرای غزه تحقیر شده است.

 

افقهی در بخش دیگری از سخنانش ضمن بعید دانستن اجرایی شدن این قطعنامه تاکید کرد: فشارها بر این بود  که جنگ در غزه پیش از ماه رمضان متوقف شود ولی نتانیاهو موافقت نکرد و آمریکا هم اگرچه به ظاهر تلاش‌های ریاکارانه ای را انجام داد ولی در عمل  حمایت نکرد. اما حقیقیت این است که امریکا در صورت اینکه بخواهد محاصره غزه را لغو کرده و یاآتش بس را حتی به صورت موقت اجرا کند ،ولو به صورت محدود  و تا پایان ماه رمضان می‌تواند اما مسئله این است که نمی خواهد. واشنگتن می داند هر اقدامی همچون  تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه ،تبادل اسرا و یا توقف جنگ حتی به صورت موقت موید پیروزی حماس در دستیابی به اهداف سیاسی خود و نشانگر ناکامی نظامی و سیاسی نتانیاهو و کابینه اش قلمداد خواهد شد.

او در  پایان در  پاسخ به این سوال که  پیام حضور سران جنبش مقاومت  فلسطینی حماس و جهاد در تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب در کمتر از  ٢۴ساعت پس از تصویب‌ قطعنامه جدید شورای امنیت به رژیم صهیونیستی چیست، خاطر نشان کرد: در واقع باید گفت حماس و نیروهای مقاومت در فلسطین پناهگاهی جز ایران ندارند می بینید که قطر که همکاری‌های نظامی با امریکا داشته و با رژیم صهیونیستی نیز تعاملات سیاسی دارد. مصر نیز شریک جرم رژیم صهیونیستی در زمینه بستن گذرگاه رفح و ادامه محاصره غزه محسوب می‌شود. کشور اردن نیز درحال ارسال تجهیزات و نیروی نظامی به سرزمین‌های اشغالی در حمایت از اسرائیل است.  در این میان محور مقاومت هم سیاست های خود را پیش می برد. در این موقعیت همه گروه های مقاومت در حمایت از  غزه نیز وارد عمل شدند .به عنوان مثال حزب الله تاکنون بیش از چند صد شهید داده است و رژیم صهیونیستی را در جبهه شمالی درگیر کرده است. انصارالله  یمن نیز در حمایت از مردم غزه همچنان کشتی‌های امریکایی و انگلیسی را در دریای سرخ مورد هدف قرار می‌دهند. و امنیت دریای سرخ را در دست گرفتند. گروه های مقاومت عراق نیز وزارت جنگ رژیم صهیونیستی  و مقر نظامی آمریکایی ها در سوریه را مورد هدف قرار دادند. در حقیقت جنبش حماس و جهاد می دانند فرماندهی محور مقاومت ایران است./ الوقت

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط