رسانه تخصصی روابط بین الملل

استیصال آمریکا در برابر تهدید دریایی انصارالله

Diplomacyplus.ir/?p=10329
ارسال این قایق بدون سرنشین یک پیام هشدار آمیزی است که انصارالله به تحرکات آمریکا و متحدانش ارسال می‌کند و نشان می‌دهد صنعا برای سناریوهای تشدید درگیری آمادگی دارد و مسلماً دود آن به چشم کشتی های تجاری دیگر کشورها خواهد رفت.

همزمان با حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در چهارمین ماه خود، جبهه‌های دیگر هم ملتهب‌‌تر از قبل شده و جبهه یمن و دریای سرخ به دلیل اهمیت استراتژیک آن، در کانون توجهات جهانی قرار گرفته است.

دولت آمریکا که از یکماه پیش وظیفه تامین منافع رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را بر دوش گرفته است، این روزها از سوی برخی محافل سیاسی در داخل تحت فشار است که باید فورا حملاتی را به مواضع انصارالله یمن انجام دهد تا امنیت به این منطقه آبی بازگردد.

بنابراین، مقامات واشینگتن در روزهای اخیر به تکاپو افتاده‌اند تا راه‌حلی برای مقابله با عملیات انصارالله بیابند. شبکه «ان‌بی‌سی» روز جمعه اعلام کرد که مقامات دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا جلسه‌ای برگزار کردند تا درباره گزینه‌های نظامی آماده ‌شده توسط ارتش برای مقابله با تهدیدات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بحث کنند.

این شبکه تایید کرد که این گزینه‌ها شامل حمله به اهداف انصارالله در یمن است و اشاره کرد که کاخ سفید با هیچ یک از گزینه‌های نظامی آماده شده توسط ارتش موافقت نکرده است.

این شبکه به نقل از مقامات کاخ سفید گزارش داده که هدف از این نشست ارائه جزئیات گزینه‌های مختلف است که قدرتمندتر از گزینه‌هایی است که قبلاً در نظر گرفته شده بود و قرار بود با مشارکت سایر کشورها انجام شود.

نشریه پولتیکو هم به نقل از برخی منابع آمریکایی نوشت که دولت بایدن در حال مذاکره در مورد سناریوهایی است که می‌تواند واشینگتن را به جنگ در خاورمیانه بکشاند.

ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، حملات انصارالله را خطرناک توصیف و تاکید کرد که کشورش اقدامات لازم را برای محافظت از نیروهای مستقر در منطقه انجام می‌دهد و با شرکای خود برای جلوگیری از حملات انصارالله در دریای سرخ و خلیج عدن تلاش می‌کند.

تیم لیندر کینگ، فرستاده آمریکا به یمن هم در سخنانی تایید کرد که هر گونه حمله انصارالله به کشتی‌های آمریکایی با پاسخ مواجه خواهد شد و بر لزوم کاهش تشدید تنشها به منظور تقویت تلاش‌های صلح در یمن تاکید کرد.

یک دیپلمات غربی نیز به «سی ان ان» گفت که ایالات متحده چهارشنبه گذشته در رایزنی‌های پشت درهای بسته به اعضای شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داد که قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت حملات انصارالله به کشتی‌ها در دریای سرخ ارائه کند.

با استناد به اظهارات مقامات آمریکایی و دو دل بودن آنها برای نحوه پاسخ به حملات انصارالله، نشان می‌دهد که رهبران کاخ سفید بر سر دو راهی گیر افتاده‌اند و از عواقب ناشی از تشدید تنشها در دریای سرخ و خلیج فارس به شدت نگرانند.

آمریکا سعی داشت کشورهای مختلف را در ائتلاف دریایی خود گردهم آورده و بتواند با اجماع بیشتری انصارالله را به عقب‌نشینی از هدف قرار دادن کشتی‌های صهیونیستی وادار کند اما بسیاری از کشورها از مشاکت در ائتلاف خودداری کرده‌اند و در حال حاضر، تنها انگلیس رسما در کنار واشینگتن ایستاده است.

حضور تعداد انگشت شماری از کشورها در این ائتلاف دست واشینگتن را برای حمله به یمن بسته است و به همین منظور در جلسه دولت بایدن هم تصمیم بر این شده تا به تنهایی و بدون کمک متحدانشان با انصارالله مقابله کنند.

مقامات آمریکایی در برابر موج عملیات انصارالله سردرگم و دستپاچه شده‌اند و کشورهای عرب خلیج فارس هم که واشینگتن روی آنها حساب ویژه‌ای باز کرده بود، نه تنها دست رد به سینه آمریکا زدند بلکه سعودیها از کاخ سفید خواسته‌اند تا علیه صنعا اقدامی نکند، زیرا گسترش دامنه جنگ به دریای سرخ، برای این کشورها که به شدت به صادرات نفت و درآمدهای حاصل از آن وابسته هستند، خطرآفرین خواهد بود.

خط و نشان انصارالله در برابر تهدیدات

تحرکات آمریکا برای اقدام نظامی علیه انصارالله درشرایطی است که یمنی‌ها هر روز به اعضای ائتلاف نمایشی آمریکا هشدار می‌دهند که آماده پاسخ دادن به تهدیدات را دارند. یک مقام یمنی روز شنبه هشدار داد که هر کشوری که در ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ شرکت کند، امنیت دریایی خود را از دست خواهد داد. محمد عبدالسلام، سخنگوی این جنبش هم به دنبال ادعای یک رسانه آمریکایی درباره برنامه‌ریزی احتمالی آمریکا برای حمله به مواضع ارتش یمن، تاکید کرد که مردم یمن زبان تهدید را بر نمی‌تابند.

رهبران صنعا در سه ماه اخیر ثابت کرده‌اند که هیچ هراسی از تهدیدات سران کاخ سفید و تل‌آویو ندارند و هر وقت اراده کرده‌اند، پاسخ درخوری به کشتی‌های صهیونیستی و ناوهای آمریکایی داده‌اند.

در همین راستا،  بلافاصله پس از تهدید عملی و پاسخ آتشین ارتش ملی یمن به پیام تهدیدآمیز آمریکا، یک قایق بدون سرنشین یمنی در نزدیکی محل استقرار رزمناو آمریکایی در دریای سرخ منفجر شد و براد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم دریایی ارتش آمریکا اعلام کرد که این قایق مملو از مواد منفجره بود اما آسیبی به ناو و خدمه آن وارد نشد.

به نظر می‌رسد ارسال این قایق بدون سرنشین یک پیام هشدار آمیزی است که انصارالله به تحرکات آمریکا و متحدانش ارسال می‌کند و نشان می‌دهد صنعا برای سناریوهای تشدید درگیری آمادگی دارد و مسلماً دود آن به چشم کشتی های تجاری دیگر کشورها خواهد رفت.

با وجود هشدارهای آمریکا و تلاش برای حمله احتمالی به مواضع ارتش یمن، اما آنچه مسلم است این روزها در دریای سرخ حرف اول و آخر را انصارالله می‌زند و تغییر مسیر کشتی‌های تجاری از دریای سرخ و یافتن جایگزین‌های وطولانی‌تر بیانگر این است که شرکتهای خارجی بر دست برتر انصارالله در این پهنه آبی مهر تایید می‌زنند.

روز گذشته شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک اعلام کرد که تمامی کشتی‌های این شرکت به دلیل حملات یمنی‌ها برای مدتی از تردد در دریای سرخ اجتناب خواهند کرد. مرسک تایید کرده که تمام اطلاعات موجود نشان می‌دهد که خطر امنیتی برای حرکت کشتی‌ها در این مسیر همچنان بالا است.

واشینگتن مدعی است که می‌تواند امنیت دریانوردی را در دریای سرخ تامین کند اما بازیگران خارجی به توانمندی این کشور برای بازگرداندن ثبات و امنیت به تجارت دریایی بین‌المللی اعتمادی ندارند و به همین خاطر بود که از مشارکت در ائتلاف دریایی سرباز زدند.

تنگه باب‌المندب در ید قدرت انصارالله قرار دارد که در صورت جنگ افروزی آمریکا می‌تواند این تنگه استراتژیک را مسدود کرده و هزینه‌های آمریکا و متحدانش را افزایش دهند. همانگونه که در سه ماه اخیر انصارالله به کشتی‌های صهیونیستی، ضربه سنگین اقتصادی را به این رژیم وارد کرده که با کمبود منابع مالی مواجه است.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، روز جمعه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم در حال بررسی تعطیلی برخی دفاتر کابینه است تا از بودجه تخصیص‌ داده‌ شده آن‌ها برای پوشش هزینه‌های سنگین جنگ استفاده کند. از اینرو، در این شرایط آشفته و وانفسا، اگر دامنه جنگ غزه به دریای سرخ کشیده شود، بدون تردید صهیونیست‌ها و آمریکا بیش از همه متضرر خواهند شد.

رهبران صنعا 9 سال در برابر ائتلاف سعودی که به سلاحهای پیشرفته غرب مجهز بود جنگیدند و اکنون به سطحی از توانمندی نظامی دست یافته‌اند که عربستان برای در امان ماندن از حملات موشکی انصارالله، به دنبال توافق صلح برای خروج از بحران خودساخته است.

نیروهای انصارالله بارها گفته‌اند تا زمانی که حملات صهیونیست‌ها به غزه ادامه دارد، آنها نیز به حملات علیه کشتی‌های صهیونیستی ادامه خواهند داد. یمنی‌ها در ماههای اخیر فقط دامنه حملاتشان را علیه کشتی‌های رژیم اشغالگر متمرکز کرده‌اند و هیچ تهدیدی برای دیگر کشتی‌های تجاری در دریای سرخ وجود ندارد.

انصارالله الآن ابتکارعمل را در دریای سرخ به دست گرفته و از حمایت گسترده مردمی هم برخوردار است که عزم آنها را برای مقابله با ماجراجویی آمریکا مصمم‌تر می‌کند.

برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است آمریکا برای دفاع از منافع رژیم صهیونیستی، حملات محدودی را به برخی مواضع یمن انجام دهد اما این حملات درنهایت تاثیر منفی خواهد داشت و به جای اینکه انصارالله را به عقب‌نشینی وادار کند، این جنبش را به افزایش حملات علیه کشتی‌های صهیونیستی و سرزمین‌های اشغالی سوق خواهد داد و تشدید تنش‌ها به امنیت دریایی لطمه وارد خواهد ساخت.

وضعیت امنیتی در دریای سرخ، در حال حاضر به سرعت در حال تغییر است و یک جرقه کوچک از سوی آمریکا می‌تواند آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور کند و باید دید که آیا واشینگتن حاضر است برای تامین منافع صهیونیست‌ها، دست به انتحار زده و منافع خود در منطقه را فدای اشغالگران قدس کند./ الوقت

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط