رسانه تخصصی روابط بین الملل

آیا دیپلماسی چین می‌تواند به جنگ یمن پایان دهد؟

Diplomacyplus.ir/?p=8437
سلسله دستاوردهای دیپلماتیک چین در خاورمیانه، راه را برای نفوذ سیاسی گسترده تر چین هموار و موضع ناپایدار فزاینده امریکا در منطقه را برجسته کرد.

به گزارش الخلیج الجدید، چین در بی طرفی سابقه دارد و با اکتساب نفوذ اقتصادی و سهم بازار در سراسر خاورمیانه، پکن شهرت خود به عنوان یک بازار بی طرف را حفظ کرد و با همه کشورها تجارت برقرار کرد و از سیاست منطقه ای دور ماند.

چین توانست به سال ها رقابت میان عربستان و ایران پایان دهد، امری که به مثابه یک شوک برای کارشناسان خاورمیانه و غرب بود.

عادی سازی روابط بین عربستان و ایران می تواند منجر به آرامش اوضاع و تنش های فاجعه بار به ویژه در سطح کشورهای عضو شورای همکاری شود.

نخستین آزمون حقیقی نزدیکی بین ایران و عربستان این است که آیا دو طرف می توانند بحران یمن را حل کنند یا خیر، با این وجود احتمال می رود ایران آماده عقب نشینی از اقدامات خود در یمن نباشد.

دیپلماسی چین

چین پس از توافق عادی سازی روابط بین عربستان و ایران، موضع معتدلی نسبت به یمن اتخاذ کرد، دولت چین آمادگی خود برای تداوم تلاش برای تقویت صلح و ثبات در منطقه و صلح پایدار در یمن را اعلام کرد.

چین حتی پیش از توافق ایران و عربستان، در راستای آرامش اوضاع در یمن با استفاده از اعتبار خود به عنوان یک قدرت بی طرف، اقدام کرده بود.

در همین راستا و در ابتدای سال جاری، شاو چنگ، کاردار سفارت چین در یمن 5 نشست جداگانه با اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری یمن داشت.

در راستای رویکرد ثبات، چین مذاکرات اولیه آتش بس سه جانبه میان شورای ریاست جمهوری یمن، شورای انتقالی جنوب و انصار الله در اوایل ماه آوریل 2023 را تسهیل کرد و جو مثبت مذاکرات منجر به بررسی بیشتر نفوذ فزاینده چین در منطقه خاورمیانه شد.

به نظر می رسد تلاش های چین در جهت صلح در یمن و دیپلماسی موفق آن میان عربستان و ایران، مورد تایید سازمان ملل قرار گرفت و اعتبار بیشتری به چین برای تلاش هایش در آینده داد.

انصار الله یمن از نقش چین در فرآیند صلح در یمن استقبال کرد، برخی از کارشناسان پیش بینی کردند که علت این استقبال آن است که اگر مذاکرات چین برای خروج نیروهای عربستانی از یمن موفق باشد، انصار الله می تواند دشمنان داخلی خود را در آینده هدف قرار دهد، در هر صورت چه این امر رخ دهد یا نه، خروج عربستان از یمن، در کوتاه مدت به نفع منافع ملی عربستان است زیر به حفظ اراضی خود و پایان حملات موشکی و پهپاد انصار الله به زیرساخت های نفتی این کشور کمک می کند.

چین موفق تر از امریکا در منطقه

با وجود اینکه امریکا مخالفت دائم خود با جنگ یمن را اعلام کرده و سلسله اقدامات دیپلماتیکی برای پایان آن اتخاذ کرده اما تلاش های آن تا حد زیادی ناکام ماند، امری که موجب شد، مانور دیپلماسی چین موفق تر باشد و نگرانی هایی نسبت به کاهش نفوذ امریکا در منطقه ایجاد کند، امریکایی که پیشتر ترجیح می داد با همپیمانان خود در عربستان و امارات همکاری کند.

تلاش عربستان و امارات در جهت برپایی روابط اقتصادی مستحکم تر با چین، نزدیکی با دولت سوریه، مخالفت با درخواست های امریکا برای کمک به کاهش قیمت نفت پس از حمله روسیه به اوکراین، موجب شد قرارداد نفت در مقابل امنیت تضعیف شود.

اگر این روند ادامه یابد، احتمال می رود چین به مشارکت خود در فرآیند صلح در یمن ادامه دهد و در چارچوب تلاش عربستان برای عادی سازی روابط با ایران، ریاض همه اهتمام و منابع خود را همزمان با ایران متوجه یمن خواهد کرد، تهران دیگر منفعتی در درگیری بلندمدت در یمن بیش از ریاض ندارد و می تواند از نفوذ خود در یمن برای فشار بر انصار الله برای آتش بس بلند مدت استفاده کند.

اگر این تحرکات موفق باشد، چین به عنوان ضامن آتش بس فعالیت خواهد کرد، امری که راه را برای خروج عربستان از این درگیری بلندمدت هموار می کند، با در نظر گرفتن شراکت مستحکم ایران با چین، تهران نیز می تواند از پکن بخواهد عربستان را برای توقف اقدامات خصمانه علیه ایران در منطقه و رفتار عادلانه با گروه های شیعی متقاعد کند.

با وجود اینکه اهداف سیاست خارجی ایران و عربستان و چین، اختلاف زیادی دارد، اما هدف نهایی مشترک آنها، افزایش نفوذ در سایه کاهش نفوذ امریکا در منطقه از طریق برپایی گفت وگوی منطقه ای چند طرفه است که چین نقش برجسته تری در آن ایفا می کند.

از این رو همه طرف ها از مشارکت عمیق چین در فرآیند صلح یمن و کمک به حل یکی از طولانی ترین و ویرانگر ترین درگیری ها در منطقه استقبال می کنند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط