رسانه تخصصی روابط بین الملل

شروط ایران برای توافق در وین

Diplomacyplus.ir/?p=1597
سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص امکان حصول توافق در کوتاه‌مدت گفت: آمریکا باید در عمل نشان بدهد که به تعهدات خود پایبند است و تجارت خارجی ایران از فشارهای غیرقانونی این کشور آسیب نخواهد دید. از این رو برای عملیاتی‌شدن توافق احتمالی هم باید صبر کرد و رفتار عملی آمریکا را ملاک قرار داد و تنها به مکتوبات روی میز بسنده نکرد. ضمانت‌های آمریکا و راستی‌آزمایی تعهدات کشورهای 4+1 از جمله شروط اصلی ایران و مردم است.

مذاکرات وین به روزهای پایانی خود نزدیک شده است و با وجود حل بخش اصلی مسائل اختلافی برای احیای برجام، بدون ارائه تضمین‌های کافی برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود، حصول توافق در دسترس نخواهد بود. از سوی دیگر، تشدید مناقشه اوکراین و نیاز آمریکا به بازگشت آرامش به بازارهای انرژی باعث شده است که گمانه‌زنی‌ها برای امضای توافق نهایی در روزهای آینده تقویت شود. صدرالحسینی معتقد است که به رغم فضای رسانه‌ای، توافق نهایی تنها از مسیر قبول شروط قرمز ایران می‌گذرد.

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل نسبت به حصول توافق در کوتاه‌مدت گفت: مذاکرات وین به نقطه حساس و بحث‌های پایانی رسیده است، اما این موضوع به هیچ عنوان به معنای آن نیست که با قطعیت اعلام شود که  مذاکرات به اتمام رسیده است و بدون حل اختلافات باقیمانده، امکان شکست مذاکرات به همان میزان حصول توافق جدی است.

وی در ادامه در خصوص خطوط قرمز مورد نظر ایران گفت: همان‌طور که مقامات رسمی ایران بارها اعلام کرده‌اند، تنها درصورتی امکان احیای برجام وجود دارد که کشورهای 4+1 خط قرمزهای ایران برای رفع تحریم‌ها و پایداری توافق را به رسمیت بشناسند و تضمین‌های کافی در این خصوص داده شود و موارد باقی‌مانده هم مرتبط با همین خطوط قرمز است. بنابراین اهمیت این بندها باعث شده است که برای نتیجه‌بخشی مذاکرات، شروط مورد نظر ایران باید پذیرفته شود.

وی ادامه داد: ایران بر اساس تجربه سال‌های اخیر به این نکته رسیده است که برخلاف تعهدات کشورهای غربی، تحریم‌های علیه ایران با استفاده از ادعاهای غیرمرتبط و بهانه‌های واهی به کشورهای طرف تجارت ایران تحمیل میشود. به‌عنوان نمونه بیش از 1500 تحریم بعد از سال 2015 (امضای برجام) وضع شده است و آمریکا به بهانه غیرهسته‌ای بودن آنها حاضر نیست که آنها را لغو کند و همین امر زنگ خطری است که حتی به‌رغم بازگشت به تعهدات خود، مجددا با وضع تحریم‌‌های جدید، مانع از انتفاع ایران از فرصت‌های اقتصادی شود. این موضوع به هیچ وجه از سوی تیم مذاکره‌کننده و مردم پذیرفته نخواهد شد و آمریکا باید تضمین‌های لازم برای عدم تکرار رفتار خود را بدهد.

صدرالحسینی در پایان گفت: راستی‌آزمایی تعهدات آمریکا هم شرط لازم ایران است و آمریکا باید در عمل نشان بدهد که به تعهدات خود پایبند است و تجارت خارجی ایران از فشارهای غیرقانونی این کشور آسیب نخواهد دید. از این رو برای عملیاتی‌شدن توافق احتمالی هم باید صبر کرد و رفتار عملی آمریکا را ملاک قرار داد و تنها به مکتوبات روی میز بسنده نکرد. ضمانت‌های آمریکا و راستی‌آزمایی تعهدات کشورهای 4+1 از جمله شروط اصلی ایران و مردم است.

در روزهای اخیر رسانه‌های غربی بر روی نزدیک‌شدن به پایان فرصت مذاکره متمرکز شده‌اند و مدعی‌ هستند که توپ تصمیم‌گیری در زمین ایران است و تلاش دارند تا ایران را در صورت عدم تحقق توافق، به‌عنوان مقصر جلوه بدهند. این درحالی است که روند مذاکرات کاملا برخلاف این ادعاها است و این آمریکا و غرب است که باید  تصمیم سیاسی خود را برای رسیدن به توافق بگیرند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط