رسانه تخصصی روابط بین الملل

تبدیل شدن جزایر عربی به پاتوق صهیونیست‌ها

Diplomacyplus.ir/?p=7267
رژیم آل خلیفه برای تحکیم روند عادی سازی روابط، یک جزیره مسکونی را به صهیونیستها فروخته تا شهرک‌نشینان را در آن اسکان داده و امنیتشان را تامین کنند، اقدامی که مقدمه‌ای برای اشغال سرزمینهای عربی است و منطقه را ناامن‌تر خواهد کرد. 

الوقت- شیخ‌نشین بحرین که پس از عادی سازی روابط در سپتامبر 2020، خدمات ارزنده‌ای را در عرصه سیاسی و امنیتی به رژیم صهیونیستی انجام داده است، این بار از سرزمین خود مایه گذاشته و یک جزیره را در اختیار صهیونیستها گذاشته است. در همین رابطه، شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در خبری اعلام کرد که شرکت «هیمنوتا» که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه «صندوق یهودیان» است، یک جزیره را از کشور بحرین خریده است، اما دقایقی بعد این خبر را بدون هیچ نوع توضیحی از وب‌سایت خود حذف کرد. در خبر منتشرشده در این رسانه صهیونیستی آمده است، جزیره مذکور 9554مترمربع مساحت دارد و به‌ قیمت 21ونیم میلیون دلار در یک مزایده که یک شرکت عربی آن را برگزار کرده بود، خریداری شده است.

این جزیره مسکونی دربرگیرنده طرح‌های سرمایه‌گذاری و نیز مناظر طبیعی خاص به خود است. آویری شنایر، نماینده حزب سفید-آبی که عضو هیئت مدیره این شرکت است در این رابطه گفت: «جزیره ظرفیت ساخت یک آسمان‌خراش را دارد که می‌تواند به ‌عنوان گزینه‌ای جهت انتقال شهروندان اسرائیلی در صورت وقوع بلایای طبیعی یا جنگ محسوب شود». او مدعی شد:«از این جزیره می‌توان برای نجات جان انسان‌ها در شرایط اضطراری استفاده کرد و این خرید کاملاً در این راستا انجام گرفته است». به‌ گفته این مقام صهیونیست، می‌توان در آینده با دولت بحرین که یک دولت دوست برای اسرائیل محسوب می‌شود رایزنی کرد تا حاکمیت این جزیره نیز به اسرائیل منتقل و بخشی از خاک آن محسوب شود و از آن پس همه چیز به‌ شکل قانونی و معمول در آن انجام گیرد و بعد از آن زیرساخت‌های مورد نظر اسرائیل در این جزیره ایجاد شود.

خوش خدمتی جدید بحرین برای رژیم اشغالگر درحالی است که در دو سال گذشته آل خلیفه قراردادهای زیادی در عرصه امنیتی و تجاری با تل‌آویو امضا کرده تا پای صهیونیستها را به خلیج فارس باز کرده و بتواند از حضور آنها برای تضمین امنیت خود استفاده کند. آل خلیفه که با بران مشروعیت دست و پنجه نرم می‌کند، سعی دارد با میزبانی از صهیونیستها، مشروعیت خود را ارتقا دهد. اینکه رسانه صهیونیستی بلافاصله پس از اعلام خبر خرید جزیره از بحرین را حذف کرده است نشان می‌دهد که حساسیت‌ها روی این مسئله زیاد است و بحرینی‌ها و افکارعمومی جهان عرب به شدت با سرزمین فروشی مخالف هستند. مردم بحرین بارها با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند و شخصیت‌های سیاسی و دینی بحرینی نیز درباره تبعات و عواقب ناگوار سازشکاری آل‌خلیفه با صهیونیستها و تلاش برای یهودی‌سازی بحرین هشدار داده‌اند.

اهداف اقتصادی

از آنجا که رژیم صهیونیستی از روند عادی سازی روابط با کشورهای عربی، اهداف مختلفی را دنبال می‌کند، خرید جزایر هم از این قاعده مستثنی نیست. شرکتهای صهیونیست که همواره در جستجوی منافع اقتصادی هستند در جزیره بحرین هم سعی دارند فعالیت‌های تجاری خود را گسترش دهند و این مکان احتمالا منابع بکر دیگری هم دارد که به لحاظ اقتصادی برای صهیونیستها مهم است. با توسعه روند عادی سازی روابط با اعراب، این جزیره می‌تواند به مرکز صادرات کالاهای صهیونیستی به کشورهای عربی و محل تبادلات تجاری بین دو طرف تبدیل شود و هزینه حمل و نقل آن هم نسبت به صادرات از سرزمینهای اشغالی به صرفه‌تر خواهد بود. بسیاری از شرکتهای صهیونیستی در خارج از سرزمینهای اشغالی و در کشورهای غربی فعالیتهای اقتصادی انجام می‌دهند و مترصد فرصتی بودند تا بتوانند این شرکتها را در سرزمینهای عربی هم تاسیس کنند و چنین جزایری می‌تواند به صهیونیستها در رسیدن به هدفشان کمک کند.

همچنین با توسعه ساخت و ساز مناطق مسکونی در این جزیره و حضور صهیونیستها، این شرکت یهودی می‌تواند درآمد زیادی از فروش ساختمانها و فعالیت‌های هتلداری و گردشگری کسب کند و از همین الآن نیز بنای آنرا گذاشته‌اند که یک آسمان خراش در آن احداث کنند.

پاتوق برای شهرک‌نشنان

اینکه مقامات صهیونیستی گفته‌اند در مواقع بحرانی می‌توانند شهروندان خود را به این جزیره انتقال دهند بیانگر این است که رژیم صهیونیستی سعی دارد به خاطر‌ ناامنی در سرزمینهای اشغالی تعدادی از صهیونیست‌ها را در این جزیره اسکان دهد. این درحالی است که در ماههای اخیر تنش بین ارتش صهیونیستی و گروههای فلسطینی در کرانه باختری تشدید شده و در عملیات شهادت طلبانه فلسطینی‌ها دهها شهرک‌نشین به هلاکت رسیده‌اند. از اینرو، تل‌آویو تلاش می‌کند با اسکان صدها اسرائیلی در این جزیره، به نوعی تملک آنرا در اختیار خود بگیرد و این بخشی از پروژه توسعه سرزمینی صهیونیستها است و هدف از تاسیس صندوق یهودیان، یعنی مالک اصلی جزیره بحرین، هم خرید و توسعه زمین برای صهیونیست‌ها بود.

خرید جزایر از کشورهای عربی، ادامه همان سناریویی است که صد سال پیش در سرزمین فلسطینی‌ها رخ داد و یهودیان با خرید بخشهایی از املاک فلسطینی‌ها پس از سه دهه سرزمین آنها را اشغال کردند و همین پروژه در کل کشورهای عربی دنبال می‌شود. زیرا رژیم صهیونیستی همواره در سودای اشغال «نیل تا فرات» بود و عادی سازی روابط و خرید زمین از اعراب مقدمه‌ای برای تحقق این طرح خطرناک است.

حضور در جزایر تیران و صنافیر که بر اساس توافقات انجام شده قرار است از سوی مصر به عربستان سعودی واگذار شود، با هدف نفوذ در سرزمینهای عربی انجام می‌شود. چون سران تل‌آویو در پی علنی کردن عادی سازی روابط با سعودیها هستند، اگر این جزایر منحصربه فرد در اختیار سعودیها باشد بهتر می‌توانند طرح‌های خود را در این مناطق اجرایی کنند. این روزها شهرک‌های صهیونیست‌نشین در تیررس مستقیم فلسطینی‌ها قرار دارند و سرزمینهای اشغالی روز به روز ناامن‌تر می‌شود و چنین جزایری بهترین مکان برای اسکان هستند که امنیت اسرائیلی‌ها را تضمین می‌کند.

بحرین درحالی این جزیره مسکونی را برای رفاه و حفظ جان صهیونیستها به اشغالگران بخشیده است که تاکنون از فلسطینی‌هایی که به خاطر جنایت اشغالگران خانه و کاشانه خود را از دست داده و آواره شده‎اند میزانی نکرده و حتی به همراه دیگر سازشکاران عرب با سکوت خود در برابر این جنایات و تن دادن به عادی سازی خفت‌بار، رژیم صهیونیستی را در کشتار بیشتر فلسطینی‌ها جری‌تر کرده است.

نکته دیگر این است که گردشگران صهیونیست زمانی که به کشورهای عربی سفر می‌کنند، امنیت ندارند و با آنها به طور تحقیرآمیز برخورد می‌شود و نمونه عینی آنرا جام جهانی قطر به خوبی دیدیم، لذا دراختیار داشتن جزایر انحصاری در کشورهای عربی، می‌تواند به محلی برای گردشگران صهیونیست تبدیل شود تا به راحتی بتوانند به این مناطق سفر کنند، بدون اینکه کسی برای آنها مزاحمتی ایجاد کند. این جزایری که صهیونیستها روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند بهترین مکان برای گردشگری به شمار می‌روند.

اهداف امنیتی

باتوجه به اینکه رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اسلامی احساس خطر می‌کند و موجودیت خود را در خطر می‌بیند سعی دارد با حضور مستقیم در خاک اعراب بتواند همه تحرکات آنها را رصد کند. جزیری بحرینی می‌تواند به محل مناسبی برای استقرار جاسوسان امنیتی موساد باشد تا با تبدیل این مکان به مرکز دیده‌بانی در خلیج فارس و جاسوسی از شیخ نشین‌ها و ایران، برنامه‌های امنیتی خود را به پیش ببرند. حضور گسترده در جزیره سقری در جنوب یمن هم که با کمک امارات در حال اجراست، بخشی از این پروژه امنیتی است.

از سوی دیگر، مقامات تل‌آویو با وجود اینکه روابط خود با برخی کشورهای عربی عادی سازی کرده‌اند اما به خاطر حسیاست افکار عمومی نمی‌توانند به راحتی نشست‌های امنیتی و سیاسی خود را با سران سازشکار عرب برگزار کنند و به همین منظور این جزیره می‌تواند مخفیگاه امن برای برگزاری دیدارهای محرمانه صهیونیستها باشد که به دور از چشم مردم و رسانه‌ها روابط پشت پرده خود را با شیخ‌نشین‌ها توسعه دهند. اخیرا یک نشست محرمانه بین مقامات بحرینی و رئیس ستاد ارتش اسرائیل در منامه برگزار شد که به گفته صهیونیستها قرار بود اخبار آن منتشر نشود ولی ناخواسته تصاویری از این نشست در رسانه‌های بحرینی منتشر شد. لذا مقامات تل‌آویو سعی دارند تا در حد ممکن این دیدارها مخفیانه و در منطقه امن برگزار شود تا از حساسیت افکارعمومی جهان عرب کاسته شود، چرا که تل‌آویو قصد دارد همکاری‌های امنیتی خود را با شیخ‌نشین‌ها توسعه دهد تا با کمک متحدان جدید خود تهدیدات ادعایی از سوی ایران را از بین ببرند.

اگرچه شیوخ عرب سعی دارند با جزیره فروشی، رژیم صهیونیستی را در خلیج فارس پاگیر کنند تا به خیال خود امنتیشان تضمین شود اما حضور صهیونیستها در منطقه، نه تنها امنیت اعراب را تامین نمی‌کند بلکه به دلیل ماجراجویی‌های تل‌آویو و تنش‌آفرینی با ایران و گروههای مقاومت، بی‌ثباتی و ناامنی بیشتر خواهد شد که دود آن بیش از همه به چشم سازشکاران عرب خواهد رفت.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط