رسانه تخصصی روابط بین الملل

اسلام سیاسی یا اسلام غیر سیاسی

Diplomacyplus.ir/?p=9520
کسانی که معتقد به اسلام غیر سیاسی هستند و سیاست را از اسلام جدا می دانند ، معنی اسلام و آیات قرآن را نفهمیده اند. این افراد و اشخاص اعتقاد به سکولاریسم در حکومت دارند.

نویسنده: محمدرضا اویسی کارشناس ارشد روابط بین الملل

اسلام سیاسی: اسلام سیاسی یعنی اینکه قانون و موازین اسلامی در جامعه و حاکمیت برقرار باشد و یک سیستمی که مبتنی بر آرا و اندیشه های اسلام و شرع باشد، سبک حکمرانی اسلامی این است: مردمی بودن،دینی بودن،اعتقادی بودن ،اشرافی نبودن ، مسرف نبودن ، ظالم نبودن. بایستی خوب توجه کرد اسلام ذاتا سیاسی است اصل تولد اسلام در اول، با رویکرد سیاسی بود. پیامبر(ص) اولین کاری که در مدینه کرد، تشکیل حکومت بود. امامان شیعه همه سیاسی بودند. اینکه یه عده امامان شیعه و به خصوص امام حسین )ع) را غیر سیاسی معرفی می کنند در حق ایشان ظلم می کنند. اولین مؤلفه سیاسی قیام امام حسین (ع) ، تشکیل حکومت اسلامی بود. و به صراحت می فرمود: آل ابوسفیان لیاقت حکومت را ندارند. امام حسین (ع) در نامه ای به مردم بصره فرمودند: و نحن نعلم انا احق بذلک الحق،  ما یقین داریم که در مسئله حکومت و خلافت از همه شایسته تر هستیم. پس امام حسین (ع) و ائمه(ع) و پیامبر (ص) غیر از اینکه افراد مذهبی بودند، اشخاص سیاسی هم بودند. اینکه افرادی می گویند ائمه (ع) و رسول اکرم (ص) فقط مذهبی بودند این سخن ، سخن درستی نیست. حرکت امام حسین (ع) ، حرکت سیاسی است ، ماجرای غدیر خم و معرفی امیرالمؤمنین علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) این هم سیاسی است. حکومت امام‌ علی (ع) که مظهر عدالت خواهی،  ظلم ستیزی،  برابری و…است حکومت اسلام سیاسی و اسلام ناب محمدی بود. ما انواع مختلف اسلام سیاسی داریم: ۱. اسلام سیاسی انقلابی _شیعی: این مدل اسلام سیاسی در ایران رخ داد و در واقع یک اسلام مردمی بود که دو واژه ی اسلام و انقلاب را با هم به همراه داشت. ۲. اسلام سیاسی سلفی: نماد این مدل عربستان سعودی است که به دنبال ترویج اندیشه های سلفی_وهابی در منطقه است ۳. اسلام سیاسی میانه رو: این نوع از اسلام سیاسی در ترکیه و نماد آن حزب عدالت و توسعه است و گفتمان آنها: ۱.مفهوم دموکراسی محافظه کار ۲‌. توجه به نوعثمانی ۳. دین امری عمومی و خصوصی است. حکومت باید فارغ از نفوذ دین باشد. ۴. ایدئولوژی هویت: ترکیب ترک_اسلامی و قومی _ دینی، است. حال یه عده اعتقاد دارند که حزب عدالت و توسعه در ترکیه به دنبال اسلام سیاسی است ،اما وقتی این گروه قائل به سکولاریسم در حکومت هست را نمی شود گفت طرفدار اسلام سیاسی است. ما اسلام سیاسی دیگری هم  داریم مثل اسلام آمریکایی اسلام انگلیسی و… وقتی ما از اسلام سیاسی صحبت می کنیم  منظوراسلام انقلابی و ناب، که ایران اسلامی نماد آن است ، اسلامی که به دنبال استقلال و آزادی است. کسانی هستند که اعتقاد دارند نظام حاکم بر ایران،  نظام اسلامی نیست چون به زعم آنها مسوولینی هستند که اختلاس ، دزدی و فساد می کنند . در جواب آنها بایستی گفت مسوولینی که دزدی یا اختلاس یا خلافی می کنند این به پای نظام اسلامی نوشته نمی شود . دولت ها بایستی پاسخگو باشند و مورد بازخواست قرار بگیرند نه نظام اسلامی. اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست. هر عیبی که هست از جانب برخی مسوولین بی کفایت است نه نظام اسلامی.

اسلام غیر سیاسی: کسانی که معتقد به اسلام غیر سیاسی هستند و سیاست را از اسلام جدا می دانند ، معنی اسلام و آیات قرآن را نفهمیده اند. این افراد و اشخاص اعتقاد به سکولاریسم در حکومت دارند. سکولاریسم به معنای بی دینی نیست، سکولاریسم به معنای این است که دین در عمل شخصی ، هیچ بروز و ظهوری نداشته باشد. به طور نمونه بخواهیم بگوییم گروه هایی که طرفدار جدایی دین از سیاست هستند عبارت اند از :  نهضت آزادی،  سازمان مجاهدین ( منافقین) انقلاب و برخی گروه های غرب گرا و لیبرال.

و السلام

“انتشار نظرات کارشناسان به منظور تائید و یا عدم تائید آن ها از سوی دیپلماسی پلاس نیست.”

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط